Kolejki górskie zostaną sprywatyzowane

infotrans
08.05.2011 18:53

W czerwcu doradca prywatyzacyjny PKL ma przedstawić zarządowi PKP S.A. rekomendację strategii prywatyzacji spółki.
Prywatyzacji sprzeciwiają się niektóre organizacje. Jak dotąd nie jest znana wartość majątku PKL. – Wycena spółki, czy analiza jej sytuacji prawnej są już praktycznie gotowe, ale ich szczegóły są informacjami poufnymi w takim procesie – poinformował Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP. O liczbie zainteresowanych kupnem PKL będzie można mówić, gdy inwestorzy złożą swoje oferty. Kurpiewski przyznał jednak, że pytań o plany prywatyzacji PKL ze strony potencjalnych inwestorów jest rzeczywiście sporo. Prywatyzacji tatrzańskiej sekcji PKL, czyli kolejki linowej na Kasprowy Wierch, stanowczo sprzeciwia się m.in. Sekcja Ochrony Tatr Towarzystwa Tatrzańskiego 1912, (SOTTT). Zdaniem organizacji, prywatyzacja będzie oznaczała sprzedaż części parku narodowego, co byłoby ewenementem na skalę światową.
– Nie możemy zgodzić się z prywatyzacją kolejki linowej na Kasprowy Wierch, która leży w Tatrzańskim Parku Narodowym (TPN). Nie można tworzyć precedensu, to byłaby pierwsza prywatyzacja na terenie parku narodowego – powiedziała dziennikarzom prezes SOTTT, Alicja Tatarczuch-Maciata. Jej zdaniem sprzedanie gruntów leżących na terenie TPN może spowodować roszczenia rewindykacyjne ze strony dawnych właścicieli tatrzańskich polan, ponieważ TPN został utworzony na własności prywatnej. SOTTT zamierza złożyć wniosek do Rady Miasta Zakopanego, aby władze Zakopanego zajęły stanowisko w tej sprawie. Organizacja chce również, aby burmistrz wystąpił do premiera o wyłączenie kolejki na Kasprowy Wierch z prywatyzacji PKL. Jak powiedział dyrektor TPN Paweł Skawiński, po prywatyzacji PKL powstanie zupełnie nowa sytuacja prawna, ponieważ niewielkie działki dotychczas należące do PKL, czyli de facto do skarbu państwa, zostaną również sprzedane inwestorowi. Są to tereny pod dolną stacja kolejki w Kuźnicach, pod stacją pośrednią na Myślenickich Turniach oraz działki pod podporami, z wyjątkiem ostatniej. Szósta podpora i grunt pod górną stacją kolejki należy do skarbu państwa i PTTK. Zdaniem Skawińskiego w sensie formalno-prawnym będzie to zmiana, ale w praktyce nie ma to znaczenia. 'Znaczenie dla TPN ma, czy nowy właściciel nie będzie prowadził drapieżnej polityki inwestycyjnej, mającej wpływ na przyrodę’ – powiedział Skawiński i dodał, że 'obojętne, czy właścicielem PKL będzie Chińczyk, Ukrainiec czy Słowak, to prawo obowiązuje wszystkich jednakowe i procedury związane np. z oceną oddziaływania na środowisko będą dotyczyły wszystkich, obojętnie kto będzie o nie wnioskował.

Załoga PKL Plakat z okazji 75 lat PKL

Wysokogórska kolej linowa na Kasprowy wierch Kolejka na Palenicę Kolejka na Gubałówkę Kolejka na Górę Żar  

Polskie Koleje Liniowe są częścią PKP. PKL istnieją od 1936 r. Najstarszą kolejką PKL i jednocześnie pierwszą w kraju jest kolej linowa na Kasprowy Wierch, uruchomiona w 1936 r. Innymi kolejkami należącymi do PKL są: kolej na Górę Parkową w Krynicy, kolejki na Gubałówkę i Butorowy Wierch, a także kolej na Palenicę w Szczawnicy, górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz Mosorny Groń w Zawoi. Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała jako pierwsze tego typu urządzenie w Polsce. Jej budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku, a już 26 lutego 1936 ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku, czyli po 227 dniach budowy.
Rok 1936 wpisał się w historię Zakopanego powstaniem kolei linowej na Kasprowy Wierch. Budowę kolei linowej na Kasprowy Wierch rozpoczęto 1 sierpnia 1935, a już 26 lutego 1936 ruszyła kolej z Kuźnic do Myślenickich Turni. Pierwszy srebrny wagonik dojechał na Kasprowy Wierch w niedzielę, 15 marca 1936 r. po 227 dniach budowy. Kolej linowa na Kasprowy Wierch była pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce i pierwszym w całych Tatrach. Było to ogromne wydarzenie w ówczesnym świecie. Człowiek dzięki swojemu uporowi i ciężkiej pracy pokonał wszystkie trudności i to, co w oczach wielu było niemożliwe stało się rzeczywistością. Do dnia dzisiejszego każdy, kto pragnie choć na chwile zobaczyć góry z bliska może w ciągu kilkunastu minut znaleźć się na szczycie Kasprowego Wierchu, latem – aby podziwiać przepiękną panoramę Tatr, zimą – jeździć na nartach. Obecnie nowoczesny, przestronny wagon zmodernizowanej w 2007 roku kolei linowej, szybko i bezpiecznie zawozi miłośników gór na jeden z najpopularniejszych szczytów Tatr –Kasprowy Wierch. Niestety pomimo przeprowadzonej modernizacji, w okresie od sezonu letniego decyzje administracyjne ograniczyły pełne możliwości przewozowe KL Kasprowy Wierch. Tym niemniej 15 marca 2011 roku o godzinie 11.oo uderzeniem w pamiątkowy dzwon Prezes Zarządu Polskich Kolei Linowych S.A Jerzy Andrzej Laszczyk rozpoczął Jubileuszowy 75 rok istnienia Firmy. W tym dniu Polskie Koleje Linowe przewoziły wszystkich pasażerów bezpłatnie, obsługa ubrana była w stroje, używane przez kolejarzy w okresie przedwojennym.