Kolej rozwija aglomerację krakowską. 2 mld!
2 mld zł wynosi wartość inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej realizowanych w Krakowie ? podał szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. W 2017 r. zakończy się budowa łącznicy między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.
„Jestem przekonany, że po zakończeniu realizacji tych zadań będziemy mieli doskonale skomunikowaną aglomerację krakowską, która też nie będzie żadnym utrudnieniem dla pociągów dalekobieżnych, bo w planach są też dodatkowe tory i instalacje pozwalające takim pociągom szybko przemieszczać się przez miasto” – powiedział Adamczyk, który w poniedziałek był na budowie łącznicy kolejowej między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.
Łącznica to obecnie najpoważniejsza inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. Przedsięwzięcie, które skróci o kwadrans czas przejazdu pociągów do Zakopanego i usprawni ruch w aglomeracji krakowskiej w kierunku do Skawiny, zakończy się w czwartym kwartale 2017 r.
Zadanie realizowane od września 2015 r. zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km między liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą p.o. Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia. Według harmonogramu łącznica powinna zostać oddana do użytku w czwartym kwartale przyszłego roku.
Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.
Jak poinformował dyrektor Regionu Południowego PKP PLK Piotr Majerczak, kolejne 15 min. na trasie z Krakowa do Zakopanego pociągi zyskają w pierwszej połowie przyszłego roku po zakończeniu przebudowy łącznika kolejowego w Suchej Beskidzkiej.
Około 700-m odcinek torów wraz z mostem na rzece Stryszawce połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina – Żywiec (nr 97) i Sucha Beskidzka – Chabówka (nr 98).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na nowym odcinku, poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń srk, PKP Polskie Linie Kolejowe budują także przystanek na wysokości placu targowego. Peron o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach, zaplanowano też parking. Wartość wszystkich prac wynosi 42 mln zł.
Według Majerczaka na linii Kraków – Zakopane w kolejnych latach planowana jest przebudowa obejmująca odcinki Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt zakłada modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.
„To bardzo duża inwestycja na ponad 1 mld zł w trudnym terenie, dotycząca linii jednotorowej, dlatego może nie być możliwości zamknięcia naraz całej jej długości. Planujemy zrealizować ją do roku 2023, a jeżeli uda się te prace przyspieszyć, to będziemy to robić” – zaznaczył dyrektor.
Według niego wszystkie te przedsięwzięcia te przyniosą łącznie znaczące zmniejszenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do około 2 godzin 15 minut z obecnych ponad 3 godzin. (PAP)
„