KM komentują decyzję Krajowej Izby Odwoławczej

infotrans
05.07.2017 09:03

30 czerwca 2017 r. Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała, że zarzuty dwóch producentów taboru kolejowego – PESA Bydgoszcz S.A. oraz NEWAG S.A. – są bezpodstawne. Koleje Mazowieckie nie faworyzują więc, jak zarzucano, innego producenta – firmy Stadler.

Zarówno NEWAG, jak i PESA negowali sformułowania padające w specyfikacji przetargowej dotyczącej zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych. Głównym zarzutem obu producentów było to, że Koleje Mazowieckie, poprzez niektóre sformułowania dotyczące wymogów technicznych zamawianych pojazdów, faworyzują innego producenta – firmę Stadler. Chodziło np. o wskazanie jako jednego z kryteriów oceny ofert parametru trwałości kół monoblokowych bez określania maksymalnej dopuszczalnej jego wartości, co – zdaniem NEWAGU – może skutkować nieporównywalnością ofert i tym samym jest naruszeniem zasad uczciwej konkurencji. Wśród zarzutów stawianych przez PESĘ jest m.in. rozróżnienie w specyfikacji  wymogu trwałości kół monoblokowych pojazdów dwuczłonowych i pięcioczłonowych na koła monoblokowe napędne oraz koła monoblokowe toczne.

Wyżej wymienione, oraz pozostałe zarzuty, zostały w całości odrzucone przez KIO. W związku z taką decyzją Izby przewoźnik zostaje zwolniony z obowiązku wniesienia zmian w sformułowania zawarte w specyfikacji przetargowej.

Jak odnosi się do tego sam „sprawca zamieszania”, czyli stojące za przetargiem Koleje Mazowieckie?

Z reguły nie komentuję orzeczeń czy wyroków organów rozstrzygających. Trzeba jednak powiedzieć, że ogłoszone przez Koleje Mazowieckie postępowanie przetargowe na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych jest nowatorskim podejściem w procesie wyłonienia dostawcy taboru do obsługi Mazowsza. Chodzi tutaj o zawarcie umowy ramowej z jednym wykonawcą i dostarczanie w dłuższej perspektywie czasowej jednego typu pojazdów, co ma niebagatelne znaczenie przy ich eksploatacji i utrzymaniu. Druga istotna sprawa to zawarte w SIWZ kryteria oceny ofert. Chcemy oceniać i akceptować najlepsze rozwiązania techniczne zaproponowane nam przez producentów taboru, by w konsekwencji pojazdy kolejowe były niezawodne w użytkowaniu, bezpieczne i przyjazne pasażerom. Nikogo nie faworyzujemy, ani nikogo nie wykluczamy. Cieszę się niezmiernie, że tak to zostało ocenione przez Krajową Radę Odwoławczą. Jako doświadczony przewoźnik i nabywca już wielu nowych pojazdów oczekujemy najkorzystniejszej oferty – powiedział nam Czesław Sulima, p.o. Prezesa Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.