Klucz do sukcesu Sądecczyzny
O możliwościach zwiększenia dostępności komunikacyjnej iproblemach logistycznych przedsiębiorców działających na Sądecczyźniedyskutowali uczestnicy posiedzenia Komisji Wspólnej Samorządu Terytorialnego iSamorządów Gospodarczych dla Powiatu Nowosądeckiego i Miasta Nowego Sącza. Wdebacie wziął udział Leszek Zegzda z zarządu województwa.
W subregionie sądeckim zarejestrowanych jest 2 306 firmtransportowych, co daje tej branży 6. miejsce na 19 wyróżnionych sekcjiPolskiej Klasyfikacji Działalności. Niezadowalająca infrastruktura drogowa iutrudnienia w towarowym ruchu transgranicznym stanowią przeszkodę w rozwojugospodarczym subregionu. Sądeccy przedsiębiorcy, przewożący towary samochodamiciężarowymi, są zmuszeni do korzystania z przejść granicznych w Barwinku i wChyżnem, co wiąże się pokonywaniem dodatkowych kilkuset kilometrów.
O sytuacji na przejściach granicznych zlokalizowanych naterenie Sądecczyzny informował członek Zarządu Leszek Zegzda:
? Po stronie słowackiej droga prowadząca od Mniszka wymagaprzebudowy i ma ograniczenia, jeśli chodzi o ruch towarowy. Ze względu nautrudniony przejazd przez rynek praktycznie niemożliwy dla samochodówciężarowych jest dojazd do przejścia w Piwnicznej. W Leluchowie, ze względu naosuwiska i konieczność przejazdu przez Krynicę, również nie ma możliwościprzekraczania granicy. W Muszynce właściwie nie ma z naszej strony ograniczeń,ale po stronie Słowackiej jest 7 kilometrów nieprzystosowanej drogi powiatowej.Najlepszym rozwiązaniem wydaje się poprowadzenie ruchu towarowego przezMuszynkę, jednakże strona słowacka informuje, że nie przewiduje remontu drogi zewzględu na brak środków. Praktycznie we wszystkich przypadkach wymagane sądziałania na poziomie rządowym ? podkreślił przedstawiciel samorząduregionalnego.
Sporo uwagi poświęcono także budowie drogi krajowej Brzesko? Nowy Sącz ? granica państwa jako połączenia autostrady A4 od węzła Brzesko doprzejść granicznych w Muszynce i Mniszku nad Popradem. Członek ZWM LeszekZegzda przypomniał o wpisaniu modernizacji ?Sądeczanki? do KontraktuTerytorialnego i poinformował o działaniach podejmowanych przez samorządwojewództwa w zakresie realizacji projektu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uczestnicy spotkania rozmawiali również na temat projektubudowy nowej linii kolejowej Podłęże ? Szczyrzyc ? Tymbark/Mszana Dolna orazmodernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka ? Nowy Sącz, a takżeprzywrócenia w Nowym Sączu oddziału straży granicznej, bazy laboratoryjnejPowiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i dyspozytorni pogotowiaratunkowego oraz zagrożeń w realizacji inwestycji na terenie obszaru Natura2000.
Obok członka ZWM Leszka Zegzdy w spotkaniu uczestniczyli:senator RP Stanisław Kogut, posłowie na Sejm RP: Jan Duda, Andrzej Czerwiński,Wiesław Janczyk, Józef Leśniak, Arkadiusz Mularczyk i Piotr Naimski oraz radniwojewództwa: Witold Kozłowski i Stanisław Pasoń, a także prezydent Nowego SączaRyszard Nowak, i starosta nowosądecki Marek Pławiak. Obecni byli również:dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj oraz naczelnik wydziału wDepartamencie Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury Michał Perliński.
„