Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KE: Czarna lista przewoźników lotniczych – aktualizacja

infotrans
25.07.2008 15:40

Komisja Europejska przyjęła w czwartek (24 lipca br.) zaktualizowaną „czarną listę”przewoźników lotniczych, którym ze względów bezpieczeństwa zakazano wykonywania przewozów na terytorium Wspólnoty. Komisja będzie współpracować z przewoźnikami i ich krajowymi władzami lotniczymi, by pomóc im jak najszybciej osiągnąć stosowne normy.
Jest to kolejny ważny krok w ciągłych staraniach Komisji o większe bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego dla dobra wszystkich pasażerów –powiedział po przyjęciu listy Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport –Komisja będzie kontynuować współpracę z państwami, ich władzami lotniczymi i przewoźnikami lotniczymi oraz udzielać im pomocy, aby zagwarantować właściwe wdrożenie międzynarodowych norm bezpieczeństwa.
W wyniku aktualizacji Komisja zniosła zakaz wykonywania przewozów nałożony na irańskiego przewoźnika lotniczego Mahan Airlines, gdyż podjął on istotne wysiłki, a kontrole przeprowadzone na miejscu w Iranie potwierdziły poprawę sytuacji.
W związku z niepokojącymi wynikami kontroli Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Gabonie, Komisja zdecydowała, że przewoźnicy z tego kraju nie powinni wykonywać lotów do Wspólnoty. Niemniej jednak Komisja przyznaje, że rząd Gabonu podjął natychmiastowe i zdecydowane działania w celu skutecznej poprawy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w tym kraju przy bezpośredniej pomocy ICAO, w tym poprzez przyjęcie w trybie pilnym nowego kodeksu lotnictwa cywilnego.
Dwóch przewoźników lotniczych: Gabon Airlines i Afrijet, którzy obecnie wykonują loty do Wspólnoty, może nadal świadczyć usługi przewozowe pod warunkiem regularnych i rygorystycznych kontroli na ziemi przed odlotem w rejs międzynarodowy oraz bez możliwości rozszerzenia zakresu świadczonych usług.
Komisja utrzymała zakaz wszystkich lotów Ukraine Cargo Airways, gdyż przewoźnik ten nie był w stanie skutecznie wdrożyć swojego planu działań naprawczych. Przypomniała również władzom Ukrainy o konieczności lepszego egzekwowania norm bezpieczeństwa.
Na prośbę trzech przewoźników lotniczych z Indonezji: Garuda, Mandala i Air Fast Garuda Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, w skład którego wchodzą wszystkie państwa członkowskie UE, wysłuchał wystąpień przewoźników i władz lotniczych Indonezji. Opierając się na jednomyślnej opinii Komitetu, Komisja stwierdziła, że władze Indonezji wciąż nie opracowały i nie wdrożyły skutecznego programu nadzoru nad żadnym z przewoźników objętych kontrolą regulacyjną. Natomiast działania mające na celu usunięcie uchybień w zakresie bezpieczeństwa, wykrytych przez ICAO i przez Komisję, nie zostały jeszcze ocenione przez ICAO. Komisja zbadała również sytuację Kambodży i Filipin. Oczekuje się, że kambodżańskie władze lotnicze osiągną do września porozumienie z ICAO w sprawie odpowiednich działań naprawczych. Komisja apeluje do Kambodży o podjęcie wszelkich niezbędnych działań w zakresie bezpieczeństwa przed kolejną aktualizacją wykazu. W przypadku Filipin Komisja przyznaje, że rząd tego kraju podjął już serię działań, i zachęca go do szybkiego usunięcia uchybień w systemie kontroli bezpieczeństwa w celu uniknięcia restrykcji ze strony UE.
Komisja przeanalizowała też poziom bezpieczeństwa przewoźnika lotniczego Yemenia Airways i zdecydowała, że powinien on uzupełnić swój plan działań naprawczych przed kolejnym spotkaniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Wspólnotowy wykaz nakłada zatem zakaz na wszystkich przewoźników lotniczych z Gwinei Równikowej, Indonezji, Republiki Kirgiskiej, Liberii, Sierra Leone, Suazi oraz Demokratycznej Republiki Konga i Republiki Gabońskiej, z wyjątkiem Gabon Airlines i Afrijet, których działania są ograniczone do obecnego poziomu.
Zakazem wykonywania przewozów w Unii Europejskiej objęto także 8 innych indywidualnych przewoźników lotniczych.