Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowicki ITS droższy niż zakładano

infotrans
23.04.2019 17:40

System zarządzaniaruchem, który ma m.in. poprawić płynność przejazdu przez Katowice, chcezbudować samorząd tego miasta. Po wydłużeniu o dziewięć miesięcy okresuprzygotowania ofert, spłynęły trzy, z cenami przekraczającymi budżet 69 mln złw zakresie od 44 mln zł do 64 mln zł.

Chodzi o unijny projekt Katowickiego Inteligentnego SystemuZarządzania Transportem (ITS) o wartości oszacowanej pierwotnie na 56,5 mln zł.Został on dofinansowany kwotą 47,8 mln zł w konkursie Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata2014-2020, dotyczącym rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.

Zgodnie z informacjami z czerwca ub. roku, gdy rozpoczynałsię przetarg, miasto zamierzało pozyskać system w ciągu 20 miesięcy od zawarciaumowy. Cały przedmiot zamówienia o wartości oszacowanej wstępnie na 55,8 mln złbez VAT podzielono w przetargu na dwie części: wdrożenia (w ciągu 20 miesięcy)oraz utrzymania przez kolejne 66 miesięcy (jako prawo opcji).

W terminie składania ofert, ustalonym pierwotnie na 20 lipcaub. roku, a przedłużonym stopniowo aż do 8 kwietnia br., złożono ponad 730 pytańi ostatecznie spłynęły trzy oferty. Najtańszą – w obu częściach – przedstawiłokonsorcjum polskiej spółki T4B i czeskiej Cross Zlin, proponując ceny 88,3 mlnzł za wdrożenie systemu i 24,2 mln zł za jego utrzymanie (łącznie 112,5 mln złbrutto).

Kolejne oferty złożyły firmy Sprint (101 mln zł za pierwszączęść i 18 mln zł za drugą; łącznie 119 mln zł brutto) oraz Siemens Mobility(108,7 mln zł za pierwszą część i 23,8 mln zł za drugą; razem 132,5 mln złbrutto). Miasto podało, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć68,6 mln zł brutto (50,4 mln zł za pierwszą część i 18,3 mln zł za drugą).

W przetargu założono ocenę ofert pod kątem kryteriów: ceny(55 proc.), poprawy warunków ruchu (20 proc.), wsparcia operacyjnego (5 proc.),eksperymentu mikrosymulacyjnego (5 proc.) oraz opisu technicznego oferowanegorozwiązania (15 proc.).

W specyfikacji przetargowej określono korytarzetransportowe, których dotyczyło będzie kryterium „poprawy warunków ruchu” -osobno dla tramwajów, autobusów i pojazdów indywidualnych.

Przedmiot zamówienia obejmuje m.in. zaprojektowanie, budowę,dostawę i montaż elementów system zarządzania ruchem – obejmującego wszystkieskładniki niezbędne do współdziałania podsystemów: obsługi systemów sterowaniasygnalizacjami i znakami zmiennej treści, priorytetów dla komunikacjizbiorowej, zarządzania zdarzeniami drogowym i odczytu tablic rejestracyjnych,archiwizacji, analizy i planowania oraz informacji o sytuacji ruchowej, a takżedynamicznej informacji parkingowej.

System ma zostać dostrojony dla osiągnięcia wymaganejfunkcjonalności i użyteczności, wykonawca ma przeszkolić pracownikówzamawiającego pod kątem zapewnienia samodzielnej obsługi i bieżącegoutrzymania; zamówienie obejmuje ponadto przygotowanie infrastrukturytechnicznej dla docelowej rozbudowy terytorialnej i sprzętowej systemu.

System ma zapewniać możliwości: planowania komunikacyjnego,optymalizacji (pod kątem zapewnienia spójnego sterowania dla poszczególnychobszarów w czasie rzeczywistym), sterowania bezpośredniego, monitorowaniaurządzeń, monitorowania sytuacji ruchowej, a także prowadzenia analiz igromadzenia statystyk. Miasto wymaga integracji zastosowanych rozwiązań zsystemami zarządzania komunikacją zbiorową oraz innymi komórkami zarządzania.

Katowice oczekują m.in. zapewnienia kierowcom informacji owarunkach ruchu, o zajętości miejsc parkingowych, o zalecanych objazdach ioptymalnych trasach przejazdu, wraz z możliwością planowania podróży.Informacja ta ma obejmować m.in. dane o bieżącym natężeniu ruchu, o losowych iplanowanych utrudnieniach wraz z ostrzeżeniami. System ma też informować m.in.o aktualnej dostępności miejsc parkingowych.

Zakładane jest wykorzystanie co najmniej kilku kanałówinformacyjnych: portalu internetowego w wersjach strony www i mobilnej, radia(protokół RDS-TMC), telefonu (automatyczna informacja głosowa IVR – InteractiveVoice Response), SMS – poprzez Katowicki Informacyjny Serwis SMS-owy czydrogowe tablice świetlne oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

W przetargu odwołania do prezesa Krajowej Izby Odwoławczejdotyczące zapisów specyfikacji składały firmy Siemens, Wasko oraz Sprint.