Katowice zamawiają projekty kolejnych centrów przesiadkowych

infotrans
28.08.2017 09:00

Samorząd Katowiczamawia projekty dwóch węzłów przesiadkowych, których realizację przewiduje nalata 2018-2020. Będą to powiązane z koleją węzły typu Park and Ride wpołudniowych dzielnicach: Piotrowice i Podlesie.

Chodzi o dwie z planowanych trzech inwestycji drugiego etapubudowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W obecnym,pierwszym etapie, przewidziano budowę do 2019 r. łącznie czterech węzłówznajdujących się bliżej centrum miasta.

Węzły Piotrowice i Podlesie mają powstać przy istniejącychprzystankach kolejowych o tych nazwach. Mniejszy węzeł przy przystanku wPiotrowicach, w rejonie ul. Małachowskiego, obejmie m.in. parkingi i miejscapostojowe (w formule Park & Ride), a także nowe chodniki i parkingi dlarowerów i inną infrastrukturę dla pasażerów.

Bardziej rozbudowana inwestycja w Podlesiu przewiduje m.in.przebudowę pobliskich ul. Uniczowskiej i Hortensji, budowę dróg dojazdowych imanewrowych do planowanego węzła (wraz z miejscami postojowymi dla autobusów),budowę parkingu dla samochodów osobowych oraz przejścia pieszo-rowerowego podlinią kolejową.

Dwuczęściowy przetarg obejmuje zaprojektowanie obu węzłów(opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej i wykonanie kompleksowej dokumentacjiprojektowej), czynny udział w konsultacjach społecznych oraz współpracę zmiejskim zespołem ds. polityki rowerowej, a także późniejszy nadzór nad obiemainwestycjami.

Łącznie na zaprojektowanie obu tych węzłów miastoprzeznaczyło ok. 860 tys. zł. Szacuje przy tym, że projekt węzła Podlesiebędzie kosztował niespełna 650 tys. zł, a węzła Piotrowice – nieco ponad 210tys. zł. Na wykonanie części projektowej dot. węzła Podlesie wykonawca będziemiał 7 miesięcy od podpisania umowy, a dla węzła Piotrowice – 6 miesięcy.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową:Zawodzie i Brynów. Kolejny węzeł, Sądowa, ma integrować komunikację autobusowąo różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym wpołudniowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

Spośród tych inwestycji rozpoczęły się już prace w terenienad centrum przesiadkowym w Ligocie. Otwarto oferty w przetargu na inwestycję wBrynowie. W przetargu na węzeł w Zawodziu Krajowa Izba Obrachunkowa nakazałaponowne rozpatrzenie ofert. Dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzłaSądowa w centrum miasta.

W drugim etapie prac nad Katowickim Systemem ZintegrowanychWęzłów Przesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020,powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, atakże węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

Środki ZIT – w zamierzeniu katowickiego samorządu – mająrównież wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna (ten ostatniwęzeł jest już projektowany, kosztem ok. 1,8 mln zł).

Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA– komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto wraz z ogłaszaniemdotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mlnzł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstaćkosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanska opiewa na 9 mln zł).