Katowice wybierają wykonawcę węzła przesiadkowego w centrum
Samorząd Katowiczamawia wykonanie węzła przesiadkowego Sądowa w ścisłym centrum miasta. Węzełma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej nadalekobieżne.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową po wyłonieniu wtrwającym już przetargu wykonawcy będzie on miał na realizację zadania 22miesiące od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że – w zależności od terminuzakończenia przetargu – być może uda się zakończyć ją jeszcze przed końcem 2019r.
Węzeł Sądowa jest położonym najbliżej ścisłego centrumKatowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci ośmiu centrówprzesiadkowych, której pierwszy etap (obejmujący cztery węzły) jest obecnierealizowany.
To również jedyna inwestycja I etapu budowy KatowickiegoSystemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych finansowana z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy węzły (Ligota,Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Umowę na dofinansowanie węzła Sądowa środkami POIiŚprzedstawiciele urzędu miasta podpisali w Ministerstwie Rozwoju pod koniecczerwca br. Sygnalizowali wówczas rozpoczęcie procedury wyłaniającej wykonawcęw lipcu. Ostatecznie przetarg – ostatni w I etapie budowy katowickich węzłówprzesiadkowych – został ogłoszony w drugim tygodniu października. Nabór ofertma potrwać do 28 listopada.
Jak zapowiadał podczas podpisania umowy na unijnedofinansowanie węzła Sądowa prezydent Katowic Marcin Krupa, będzie on”dedykowany wszystkim mieszkańcom metropolii, którzy będą udawać się w dłuższepodróże – zarówno w kraju, jak i zagranicą”.
Węzeł przesiadkowy przy ulicy Sądowej został bowiempomyślany przede wszystkim pod kątem swobodnych przesiadek z autobusówkomunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne. Węzeł ten znajduje się ok. 500m od katowickiego dworca kolejowego (dojście do niego wiedzie m.in. przez trzyruchliwe skrzyżowania ze światłami).
Według wcześniejszych informacji przedstawicielikatowickiego magistratu po ukończeniu węzła zmieniona może zostać trasaznacznej części linii autobusów miejskich, które wjeżdżają m.in. na podziemnyprzystanek pod dworcem kolejowym. Docelowo miałyby one przejeżdżać także przezwęzeł przy ul. Sądowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do węzła nie dotrą natomiast – przynajmniej w bliższejprzyszłości – tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką (w dalszej perspektywierozważane ma być doprowadzenie do niego odcinka trakcji tramwajowej). Droga doprzystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.
Zgodnie z zapowiedzią miasta, prócz peronów autobusowych, wwęźle stanie m.in. budynek podróżny, w którym znajdą się: poczekalnie dlapołączeń lokalnych (na parterze) i dalekobieżnych (na piętrze), a także małagastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzebykierowców autobusów dalekobieżnych – dyspozytornię, pomieszczenia socjalne isanitariaty. Na terenie węzła znajdą się też wiata rowerowa, parking oraz małaarchitektura i zieleń.
W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in.jeszcze dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacjątramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowejdzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.
W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, zapowiedziano dotąd budowę węzłów Park and Ride powiązanych zkoleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzła: Kostuchna – położony na końcuplanowanej nowej linii tramwajowej.
„