Katowice stawiają na automatyczne parkingi wielopoziomowe.
Samorząd Katowicwybrał wykonawcę automatycznych parkingów wielopoziomowych, które mają zapewnićponad 240 miejsc parkingowych na ul. Tylnej Mariackiej w ścisłym centrummiasta. Sama ulica, ze względu na małą ilość miejsca, może stać się tzw. ciągiempieszo-jezdnym.
W poprzednich latach w śródmieściu Katowic m.in.wyremontowano Rynek wraz z okolicznymi ulicami, a wcześniej ul. Mariacką, naktórej koncentruje się rozrywkowe życie miasta (wraz z Tylną Mariacką, gdziewzdłuż ulicy powstało kilkadziesiąt miejsc parkingowych).
Dotąd nieodnowiona pozostaje część miasta w rejonie ul.Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i przebudowywany dziś wznacznej części zabytkowy dawny dworzec – obecnie w nowych, prywatnych rękach.Zapleczem tego planowanego nowego salonu miasta ma być ul. Mariacka Tylna.
W poprzednich latach zakładano m.in., że dla całej tejstrefy powstanie podziemny parking pod ul. Dworcową. Potem miasto i okoliczniprzedsiębiorcy doszli do wniosku, że byłoby to zbyt duże utrudnienie. Na etapieprzygotowywania koncepcji przebudowy założono jednopoziomowy lub dwupoziomowyparking przy ul. Mariackiej Tylnej.
Parking ten miał wykorzystywać przestrzeń dedykowaną kiedyśpod niemożliwą już obecnie budowę szybkiej kolei regionalnej. Chodziło owstępnie wówczas uzgadniane z koleją poszerzenie Mariackiej Tylnej oniewykorzystywane dziś ok. 10 metrów w głąb nasypu torów kolejowych.Ostatecznie kolej nie zgodziła się na rozebranie stojącego tam muru oporowego.
Biorąc to pod uwagę miasto w 2016 r. wybrało koncepcjęprzebudowy całej strefy, a jesienią ub. roku zamówiło wykonanie dokumentacjinowego zagospodarowania przestrzeni ul. Dworcowej – w formie wyłączonego zruchu samochodowego placu (dokumentacja powinna być gotowa około połowy br., bynastępnie prace przeprowadzić do połowy grudnia 2019 r.).
Również jesienią ub. roku, w osobnym przetargu, katowickisamorząd zamówił „wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanychzespołu maszyn do automatycznego parkowania samochodów, budynku toaletypublicznej i zagospodarowania terenu ul. Tylnej Mariackiej”.
W specyfikacji zawarto przykładowe zastosowanie urządzeńparkingowych systemu Smart Parking. W działającym na zasadzie windy paciorkowejsegmencie o wymiarach 6,4 m na 5,3 m oraz wysokości 13,5 m system umożliwiazaparkowanie 12 samochodów. Dopuszczono realizację rozwiązania równoważnegoprzy założeniu możliwości parkowania łącznie co najmniej 240 samochodów (wprzypadku systemu Smart Parking byłoby to 20 segmentów).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ponieważ najtańsza złożona oferta okazała się droższa oponad 8 mln zł od budżetu zamówienia (12,2 mln zł bez VAT), postępowanie tounieważniono. W drugim przetargu miasto zdecydowało się wyłączyć m.in. całączęść drogową, a także budowę toalet. Zamówiono jedynie zaprojektowanie iwykonanie zespołu maszyn do automatycznego parkowania samochodów – wedługpodobnych kryteriów, jak w pierwszym w przetargu.
W tym przetargu zgłosili się dwaj oferenci: konsorcjumspółek z grupy Balzola zaproponowało cenę 25,4 mln zł brutto; firma Grand zKorzennej (woj. małopolskie) – 19,7 mln zł brutto. Podczas otwarcia ofertmiasto poinformowało, że przeznaczyło na inwestycję niespełna 21,8 mln zł; zkońcem ub. tygodnia natomiast za najkorzystniejszą ofertę uznało tańszą z nich.
Obaj wykonawcy zadeklarowali realizację inwestycji do końcalistopada br., a także dali gwarancję na 8 lat. W postępowaniu oferenci pytalim.in. o wymóg PKP zachowania dwumetrowej przerwy między zespołem automatycznegoparkowania, a murem oporowym sugerując, że uniemożliwi to przywrócenie stanupierwotnego ulicy. W odpowiedzi miasto wskazywało, że przebudowa ulicy jest wyłączonaz zakresu zamówienia.
Przedstawiciele magistratu pytani przez PAP o kwestięprzyszłego kształtu ul. Mariackiej Tylnej – wobec wymogu PKP – deklarowali wostatnich tygodniach, że starają się negocjować z kolejową spółką zmniejszenieprzerwy między planowanymi maszynami parkingowymi, a murem oporowym -oceniając, że dla rewizji muru powinno wystarczyć kilkadziesiąt centymetrów.
Alternatywnie katowiccy samorządowcy zasygnalizowali, żeulica, której przestrzeń po instalacji automatycznych parkingów w odległościdwóch metrów od muru istotnie się zmniejszy, może zostać przebudowana jako tzw.ciąg pieszo-jezdny – ze wspólnym ruchem pieszych i dojeżdżających do parkingówsamochodów.
„