Katowice ponawiają przetarg na centrum przesiadkowe przy ul. Św. Jana

infotrans
06.02.2019 12:39

Powtórny przetarg nadokumentację niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym wścisłym centrum Katowic, przy ul. Św. Jana, prowadzi tamtejszy samorząd.Pierwsze postępowanie zostało ponad rok temu unieważnione; nie zgłosił się wtedyżaden oferent.

Władze Katowic pod koniec ub. roku zdecydował się zamówićprojekt dotyczący przestrzeni w rejonie ul. Św. Jana, aby dysponować już nim,gdy prace w Katowicach będzie przygotowywał zarządca kolejowej infrastruktury.Kilka lat temu spółka PKP PLK zapowiadała bowiem duże przedsięwzięcie, któremiało objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej przecinającej centrum tego miasta.

Katowicki samorząd porozumiał się wówczas z PLK ws.przebudowy wiaduktu nad prowadzącą m.in. do rynku ul. św. Jana – przewidującutworzenie pod nim nowego przystanku autobusowo-tramwajowego. W połowie 2017 r.PLK podały jednak, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizująjedynie prace poza konurbacją katowicką.

Pod koniec 2017 r. katowicki samorząd ogłosił jednakprzetarg; unieważniony w styczniu ub. roku, nie wpłynęła bowiem żadna oferta.31 stycznia miasto ogłosiło kolejny, szacowany na 138,5 tys., zł netto przetargna prace projektowe, z terminem składania ofert do 12 lutego br. Przewidziany wnim termin wykonania dokumentacji to dziewięć miesięcy od zawarcia umowy.

W połowie 2017 r., podczas obrad komisji transportukatowickiej Rady Miasta naczelnik wydziału inwestycji katowickiego magistratuAdam Kochański informował, że węzeł na ul. Św. Jana ma umożliwiać przesiadkęmiędzy autobusami i tramwajami; dodatkowo ma powstać tunel dla pieszych łączącyto miejsce z dworcem kolejowym (przedłużający przejście pod peronem czwartym).

Kochański wyjaśniał, że koncepcja tunelu powstała w tokuprac PLK dotyczących modernizacji wiaduktu nad ul. Św. Jana, a jegoprojektowanie i sfinansowanie późniejszej realizacji będą leżały po stroniePLK.

Zgodnie z obecną specyfikacją przetargową projekt, oparty oistniejącą koncepcję nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie, ma objąćm.in. korektę układu drogowego z dostosowaniem do nowych funkcji (bezprzebudowy torowiska), zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy podwiaduktem, drogę rowerową wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy między ul.Kochanowskiego i Pocztową, ustalenie usytuowania schodów do kinoteatru Rialtooraz powiązanie z niezależną przebudową sąsiedniej ul. Dworcowej.

Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie ul. Św. Janazakłada, że perony zintegrowanego przystanku powstaną w miejscu obecnychwewnętrznych pasów jezdni pod wiaduktem (koncepcja uwzględnia przesunięcieprzez PLK podpór wiaduktu). Autobusy mają podjeżdżać do peronów po torowisku.Dojście na perony zapewnią przejścia dla pieszych wzdłuż obu krańców wiaduktu.Dla samochodów zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę.

W obecnej specyfikacji zastrzeżono, że projekt należyopracować we współpracy z projektantem modernizacji linii kolejowychprzecinających Katowice (w kontekście m.in. zaplanowanego przez PLK przebiciatunelu spod wiaduktu do dworca) oraz z pracownią odpowiadającą za projektzagospodarowania ul. Dworcowej (w zakresie z połączenia z ul. św. Jana).

Zgodnie z planami katowickiego urzędu miasta centrumprzesiadkowe przy ul. Św. Jana ma być częścią Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W jego pierwszym etapie do końca 2019 r.powstać mają m.in. dwa węzły typu park&ride powiązane z komunikacjątramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikacjęautobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Działający już węzeł Ligotaprzy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyćkomunikację miejską z koleją.

W drugim etapie powstać mają węzły park&ride powiązane zkoleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanejnowej linii tramwajowej. Wcześniej w tym etapie władze miasta umieszczałyrealizację centrum przesiadkowego przy ul. Św. Jana.

a