Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice po raz drugi wybrały wykonawcę węzła Zawodzie

infotrans
03.10.2017 16:05

Samorząd Katowic wybrał nowego wykonawcę centrumprzesiadkowego Zawodzie, które ma ograniczyć napływ aut do centrum od wschodu.

Samorząd Katowic wybrał nowego wykonawcę centrumprzesiadkowego Zawodzie, które ma ograniczyć napływ aut do centrum od wschodu.Wcześniej Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów,nakazując unieważnić pierwsze rozstrzygnięcie przetargu.

Chodzi o jedną z czterech inwestycji obecnego etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową wdzielnicy Zawodzie, ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów – naliczne linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Pozainfrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowanojednopoziomowy parking na 275 samochodów.

-„Chcemy ograniczyć wjazd do centrum pojazdów poprzezprzerzucenie pasażerów wjeżdżających do Katowic ze wschodniej części naszejaglomeracji na najbardziej efektywny środek transportu, czyli tramwaj. Tramwaj,który podąża do centrum m.in. ul. Warszawską, ma priorytet ruchu; z regułydojeżdża do centrum z pętli Zawodzie w ciągu 7-10 minut” – powiedział PAP wewtorek prezydent Katowic Marcin Krupa.

W pierwszej połowie lipca br. miasto informowało, że wprzetargu na budowę tego węzła za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przezkonsorcjum firm NDI i Balzola (z najniższą ceną 61,4 mln zł brutto – przybudżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in.przebudowało katowicki rynek.

W przetargu brane były pod uwagę dwa kryteria – ceny (60proc.) i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.).Niemal wszyscy oferenci otrzymali w drugim z kryteriów maksymalną liczbępunktów. Kolejne oferty pod względem ceny złożyły konsorcja spółek Banimex iAzi-Bud (66,1 mln zł) oraz spółek ZUE i Unibep (66,4 mln zł).

Konsorcjum ZUE odwołało się do KIO, argumentując, żewykonawcy, którzy złożyli pierwszą i drugą pod względem przyznanych punktówofertę, podlegają wykluczeniu, ponieważ poświadczyli w nich nieprawdę. KIOuwzględniła odwołanie ZUE, nakazując unieważnić dotychczasowy wybór, anastępnie wykluczyć dwóch wykonawców, którzy uzyskali pierwsze i drugie miejscepod względem przyznanych punktów.

-„Mamy nadzieję, że teraz inwestycja już pójdzie i niebędzie żadnych problemów” – powiedział Krupa po wyborze oferty konsorcjum ZUE.

Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech realizowanych obecniew Katowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym wLigocie, w przetargu na inwestycję w Brynowie we wrześniu miasto wybrało ofertękonsorcjum ZUE, Unibep; dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa wcentrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie iBrynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu zkomunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicyo tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będziewspółfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. rokuzarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj.Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają równieżwesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.(PAP)