Katowice: Mamy już parkingi P&R. Czas na droższe parkowanie

infotrans
24.03.2021 15:00

Projekt uchwały zakładającej podwyżki opłat za parkowanie w śródmieściu Katowic skierował do konsultacji samorząd tego miasta.

Przed wprowadzeniem podwyżek w mieście m.in. uruchomiono dwa nowe duże peryferyjne parkingi przy pętlach tramwajowych.

Nowe stawki

O projektowanym podniesieniu stawek za postój na miejskich parkingach władze miasta informowały w styczniu br. Już wtedy sygnalizowano preferencje dla mieszkańców Katowic.

We wtorek, 23 marca, katowicki magistrat podtrzymał te zapowiedzi, przedstawiając rozwiązania z projektu uchwały, którym miejscy radni mają zająć się na kwietniowej sesji. We wtorek projekt umieszczono na katowickiej Platformie Konsultacji Społecznych, jego konsultacje mają potrwać do 6 kwietnia.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie abonamentów: miesięcznego i kwartalnego dla osób zameldowanych lub rozliczających podatek dochodowy w Katowicach.

Zgodnie z kolejnymi proponowanymi zmianami pierwsza godzina parkowania ma kosztować 3 zł, druga 3,6 zł, trzecia 4,2 zł i każda kolejna - 3 zł. Obecnie za postój do godziny płaci się 2,00 zł, za drugą rozpoczętą 2,40 zł, za trzecią 2,80 zł i za każdą następną - 2,00 zł.

W efekcie pozostawienie samochodu w płatnej strefie na cały dzień ma kosztować 25,80 zł (obecnie 17,20 zł). Ponadto, planowana jest podwyżka wysokości opłaty dodatkowej za brak opłaty za parking - z 50 zł do 200 zł.

Parkingowa cyfryzacja

Miasto zapowiada też odstąpienie od wydawania dotychczasowych druków: karty mieszkańca, karty parkingowej dla przedsiębiorców, karty pojazdu hybrydowego, karty pojazdu współdzielonego oraz imiennego identyfikatora parkingowego. Możliwe będzie zastąpienie ich zapisami w systemie informatycznym Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów oraz kontrola za pomocą urządzeń mobilnych.

W związku z zakończoną już modernizacją techniczną systemu poboru opłat, możliwe będzie nadal w Katowicach dokonywanie płatności za parkowanie kartą lub gotówką, a także za pomocą aplikacji mobilnych: SkyCash, mPay, Pango, moBilet i ePark.

We wtorkowej informacji miasta zapewniono, że Katowice stawiają na transport zrównoważony, czyli przyjazny dla pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji – ale też kierowców. Dlatego m.in. w ub. roku otwarto dwa duże parkingi park and ride i nowy dworzec komunikacji dalekobieżne; dotąd parkingi wykorzystywane są w minimalnym stopniu.

„Do Katowic wjeżdża dziennie średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami z miast ościennych. Liczba miejsc parkingowych w Śródmieściu jest ograniczona, a parkują tu głównie osoby z innych miast” – powiedział cytowany we wtorkowej informacji prezydent Katowic Marcin Krupa.

„Zależy mi na tym, żeby mieszkańcy Katowic, załatwiając sprawy w centrum, mieli gdzie zaparkować pojazd i nie musieli szukać miejsca przez kilkanaście minut. Z drugiej strony osoby zamieszkujące centrum również chcą móc parkować samochody pod swoimi domami. Dlatego kilka lat temu podjąłem decyzję o przemodelowaniu polityki parkingowej w mieście” - dodał.

Podkreślił, że głównym celem jest zachęcenie tysięcy osób przyjeżdżających codziennie do Katowic do pracy, aby korzystały z komunikacji publicznej i centrów przesiadkowych. Jednocześnie mieszkańcy centrum, jak i całego miasta mają być traktowani w sposób preferencyjny – poprzez abonamenty miesięczne czy karty mieszkańca strefy płatnego parkowania.

„Projekt uchwały to pierwszy krok we wdrażaniu przez miasto nowej polityki parkingowej” – zapowiedział Krupa.