Katowice chcą informować o hałasie
Stronę internetowąnt. hałasu w środowisku miejskim uruchomiły władze Katowic. Strona ma edukowaćo szkodliwości hałasu oraz prawnych i technicznych warunkach ograniczania jegoemisji.
Miasto chce też tą drogą informować o swoich działaniach wtej dziedzinie. Stronę „Hałas w mieście” przygotował jeden z referatówwydziału kształtowania środowiska urzędu miasta. Kontekstem jest niski poziomwiedzy nt. wpływu hałasu na zdrowie.
Wśród ujętych w programie działań są m.in. – w zakresieobniżania hałasu drogowego – kontrole dopuszczalnych prędkości jazdy (założonorozszerzanie stref z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, co również obniżapoziom hałasu), montaż ekranów akustycznych przy szczególnie hałaśliwychdrogach, stosowanie tzw. cichej nawierzchni i kolejne remonty dróg. Redukcjahałasu tramwajowego ma odbywać się np. poprzez szlifowanie szyn orazmodernizację sieci i taboru.
Podstawą opracowania programu na lata 2017-22 byłasporządzona dwa lata wcześniej tzw. mapa akustyczna, obrazująca poziom hałasu wmieście oraz obszary przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku,wraz z szacunkową liczbą osób narażonych z tego powodu na niedogodności.
Z badań wynikło, że najbardziej dokuczliwy dla mieszkańcówKatowic jest hałas drogowy. Miasto leży na przecięciu szlaków komunikacyjnych.Drogi krajowe i wojewódzkie wraz z systemem dróg powiatowych i gminnych tworząsieć ulic, która na wielu odcinkach przebiega przez tereny z zabudowąmieszkaniową. Łączna długość dróg publicznych w Katowicach to ponad 1,1 tys.km, z czego analizami objęto 288,7 km – w większości drogi powiatowe.
Dane wskazały hałas drogowy jako dominujące źródło hałasu wmieście. Na warunki akustyczne określane jako niedobre narażone jest 1635 kmkw. powierzchni miasta i 35,7 tys. mieszkańców – napisano w analizieprzeprowadzonej na potrzeby programu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z raportu wynika, że liczba osób narażonych na hałaspochodzący od ruchu drogowego w przedziale 55-60 decybeli sięga prawie 73 tys.,w przedziale 60-65 decybeli – niespełna 65 tys., między 65-70 decybeli – prawie47 tys., w przedziale 70-75 decybeli – niespełna 17 tys., a powyżej 75 decybeli- ok. 1,7 tys. osób.
Mniej istotnymi źródłami hałasu w Katowicach są komunikacjatramwajowa oraz transport kolejowy; katowickie lotnisko Muchowiec nie powodujenadmiernego hałasu. Dokuczliwy dla mieszkańców jest ponadto tzw. hałasprzemysłowy, generowany głównie przez działające w mieście kopalnie, ale teżnp. parkingi sąsiadujące z centrami handlowymi.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Katowicena lata 2017-2022 jest drugim opracowaniem tego typu dla stolicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, będącym aktualizacją podobnego programuz 2010 r.
„