Karta Warszawiaka przegrywa z biurokracją

infotrans
14.10.2014 15:01
Generalny Inspektor Danych Osobowych wydał decyzję zakazującą prezydentowi Warszawy przekazywania i pozyskiwania danych z Krajowej Ewidencji Podatników w Ministerstwie Finansów. Decyzja tak jest bardzo niekorzystna dla warszawiaków ubiegających się o wydanie Karty Warszawiaka.  Prezydent m.st. Warszawy został zobligowany, decyzją wydaną przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia 02 października 2014, do zaprzestania przekazywania danych osobowych osób ubiegających się o „Kartę Warszawiaka”lub „Kartę Młodego Warszawiaka”do Ministerstwa Finansów w celu dokonania weryfikacji w Centralnym Rejestrze Podmiotów –Krajowej Ewidencji Podatników. Równolegle decyzja zabrania pozyskiwania danych osobowych z tego rejestru. Decyzja ta jest szczególnie niekorzystna i dotkliwa dla mieszkańców stolicy, którzy, z różnych przyczyn, nie mogą okazać deklaracji PIT (rzesza podatników, którzy PIT wysyłają pocztą), potwierdzającej fakt zamieszkiwania i rozliczania na terenie m.st. Warszawy. Osoby te, aby otrzymać hologram będą zmuszone udać się do urzędu skarbowego po zaświadczenie, które potwierdzi, iż płacą podatki w Warszawie. Wydanie takiego zaświadczenia, oprócz kwestii związanych z koniecznością wizyty w urzędzie skarbowym, niesie za sobą skutki finansowe, związane z koniecznością poniesienia kosztów niezbędnych do jego otrzymania. Ze względu na to, że decyzja ma status natychmiastowej wykonalności, ZTM Warszawa nie może już odebrać z Ministerstwa Finansów informacji zwrotnej o osobach, które złożyły wniosek o wydanie Karty Warszawiaka, i wyraziły zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w tym zakresie. Mieszkańcy będą zmuszeni zatem do potwierdzenia zamieszkania i opłacania podatków na terenie m.st. Warszawy okazując jeden ze wskazanych dokumentów potwierdzający opłacanie podatków w Warszawie. Ponad 4 tys. osób będzie musiało zgłosić się ponownie do ZTM lub któregoś z dzielnicowych Wydziałów Obsługi Mieszkańców i potwierdzić fakt opłacania podatków w Warszawie na podstawie stosownych dokumentów, pomimo iż wnioskowały o weryfikację w Ministerstwie Finansów.
Karta Warszawiaka kontra biurokracja
Gdy rozpoczęła się akcja wydawania hologramów do Karty Warszawiaka –dla usprawnienia obsługi mieszkańców, oprócz możliwości wizyty w POP czy WOM z PIT, ZTM Warszawa zapewnił także możliwość składania wniosków przez Internet. Umożliwiło to załatwienie formalności związanych z wyrobieniem Karty Warszawiaka podczas jednej wizyty. Cała procedura odbywała się między ZTM a ministerstwem, a mieszkaniec zapraszany był już tylko po odbiór hologramu. Współpraca między miastem a ministerstwem wynikała wyłącznie z troski o dobro i wygodę mieszkańców stolicy. Współpracę między Ministerstwem Finansów a miastem postrzegać należy jako krok naprzód w kontaktach na linii Obywatel –Państwo. –„Naszym celem było usprawnienie obsługi, a nie piętrzenie trudności i dodatkowej biurokracji. Niepodważalny jest fakt, iż przesyłanie danych osobowych dotyczyło tylko osób, które wyraziły na to zgodę. Od dnia 07 października takiej możliwości już niestety nie ma”–mówią przedstawiciele ZTM. Teraz każda osoba wnioskująca o hologram, musi okazać dokumenty potwierdzające fakt mieszkania i płacenia podatków w Warszawie:
– kopii pierwszej strony zeznania podatkowego opatrzonego prezentatą urzędu skarbowego, w którym zostało złożone zeznanie,
– zaświadczenia z urzędu skarbowego potwierdzającego fakt rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z informacją o adresie zamieszkania wskazanym w złożonym do urzędu PIT,
– Urzędowe Potwierdzenie Odbioru wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego –w przypadku składania PIT drogą elektroniczną.
Do 10 października wydanych zostało prawie 390 tys. hologramów.