Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Karta ŚKUP z przesyłką do domu

infotrans
06.05.2020 09:30

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia umożliwi płatną dostawę do domów Śląskiej Karty Usług Publicznych,która jest tam nośnikiem biletów okresowych.

Obecnie nie ma możliwości takiejdostawy, odbiór osobisty kart jest darmowy.

Z przesyłką do domu

Odecyzji ws. wprowadzenia możliwości płatnej wysyłki kart poinformowała wewtorek, 5 maja rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska. Jak zaznaczyła, to m.in. efektprzeprowadzonej w ostatnim tygodniu internetowej sondy, w której za taką opcją,wiążącą się z opłatą 10 zł, opowiedziało się 63 proc. głosujących.

„Uwzględniając również wyniki tej sondy, podjęta została decyzja oudostępnieniu tej możliwości. Wysyłka kart ŚKUP do domu będzie możliwa za kilkatygodni” – zapowiedziała rzeczniczka GZM.

Metropolia przypomina, że karty, umożliwiające korzystanie z systemu ŚKUP,mają oznaczony termin ważności (w przypadku kart spersonalizowanych to 4 lata).O wydanie nowej karty można wnioskować na 3 miesiące przed upływem terminu.

Dotychczas możliwość zamówienia karty ŚKUP do domu była niedostępna,ponieważ – jak wyjaśniały władze Metropolii – system ich produkcji idystrybucji był planowany wiele lat temu i wówczas nie zdecydowano się nawprowadzenie tej opcji.

Z tego względu nie było możliwości bezpłatnego uruchomienia usługi, wymagającejm.in. wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w systemie (obsługiwanym przez jegodostawcę) oraz przygotowania odpowiedniego procesu aktywacji i wysyłki kart.

Osobisty odbiór

Metropolia przypomina, że nadal podstawowa forma zamawiania i odbioru kartjest bezpłatna. Wnioski o wydanie nowej karty można składać online zapośrednictwem Portalu Klienta lub stacjonarnie w Punktach Obsługi Klienta orazPunktach Obsługi Pasażera.

Odbiór kart jest dotąd możliwy w Punktach Obsługi Klienta (czynnych jest 40takich miejsc). Metropolia zachęca, aby nie czekać z wymianą kart do ostatniejchwili. Podczas wymiany wszystkie aktywne bilety lub doładowania są przenoszonena nową kartę i zachowują ciągłość.

Jednocześnie w czasie epidemii Metropolia wdrożyła aplikację na urządzeniamobilne, mającą ułatwiać korzystanie z kart ŚKUP.

Historia ŚKUP

Wdrożony w 2015 r. (z kilkuletnim opóźnieniem) system ŚKUP jest krytykowanyjako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała byćrodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznychświadczonych przez samorządy regionu. W praktyce jest wykorzystywana głównie wkomunikacji publicznej, jako nośnik biletów, szczególnie okresowych.

Ponieważ system działa offline, co umożliwia natychmiastowe kasowanie kartąbiletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), przekazywanie na kartę kupionychprzez portal ŚKUP biletów trwa zwykle wiele godzin.

W kontekście tych i innych niedogodności ZTM, który od 1 stycznia 2019 r.przejął w GZM organizację komunikacji miejskiej od trzech dotychczasowychorganizatorów, zapowiadał pracę nad modyfikacją i docelowo zastąpieniemobecnego ŚKUP nowym rozwiązaniem. Zapowiadano też aplikację, która – jakonakładka na ŚKUP – miałaby zniwelować jego główne wady.

W efekcie powstała Mobilna Aplikacja Pasażera – Mobilny ŚKUP. Narzędziewykorzystuje radiowy standard komunikacji na krótką odległość NFC. Dzięki temu,aby zakodować bilet na karcie ŚKUP, wystarczy przyłożyć ją do telefonu (czytnikNFC posiada większość współczesnych smartfonów) i czekać na potwierdzenie. (PAP)