Kampania 2023: KO pyta o metropolitalne głosowanie, a PiS atakuje FALĘ

infotrans
02.02.2023 12:03

26 stycznia pomorscy posłowie PiS zagłosowali przeciwko wprowadzeniu pod obrady pierwszego czytania projektu ustawy o związku metropolitalnym w woj. pomorskim.

Pomorze walczy o metropolię od lat, dlatego ta decyzja obruszyła posłanki z KO, które żądają wyjaśnień. Z kolei poseł PiS Kacper Płażyński powiedział PAP, że zagłosował przeciw, bo samorządy na Pomorzu nie potrafią gospodarować pieniędzmi. I uderzył w system biletowy FALA, który według samorządowców z PiS-u to przede wszystkim „fala kontrowersji”. Debata nad tym projektem - w siedzibie partii - ma się odbyć 2 lutego.

uzasadnienie decyzji

30 stycznia posłanki KO Agnieszka Pomaska i Małgorzata Chmiel zapowiedziały na konferencji prasowej, że zamierzają wysłać listy do posłów PiS z Pomorza, w których poproszą o "uzasadnienie swojej decyzji o głosowaniu przeciw ustawie o związku metropolitalnym w województwie pomorskim".

-"Nie rozumiemy, jak ktoś, kto jest z Pomorza nie chce sprawić, żeby Pomorze lepiej się rozwijało?" - pytała na konferencji Pomaska.

Wskazywała również, że "to nie było głosowanie nad ustawą, to było głosowanie o wprowadzenie do porządku obrad. To było głosowanie o tym, czy debatować a także o tym jak ma wyglądać ustawa metropolitalna na Pomorzu" - tłumaczyła i podkreśliła, że "na to głosowanie czekaliśmy 870 dni".

Posłanka Chmiel stwierdziła, że przyjęcie ustawy pozwoliłoby zatrzymać na Pomorzu 5 proc. z PIT-ów, które trafiają do budżetu państwa. "Mowa tu o co najmniej 200 milionach złotych rocznie" - przekonywała.

-"Na tej ustawie najbardziej zależy mniejszym miejscowościom. To są dojazdy, wspólne aktywności, nie mówiąc o ochronie środowiska. Bez ustawy metropolitalnej, nie da się tego regionalnie, skutecznie rozpracować" - stwierdziła.

Samorządy zrzeszone w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot już od wielu lat zabiegają o utworzenie metropolii na Pomorzu. Powstanie takiej struktury oznaczałoby przede wszystkim dodatkowe fundusze dla regionu (5 proc. z podatku PIT). Szacuje się, że może to być ponad 200 mln zł rocznie, które w tej chwili trafiają do budżetu centralnego.

Samorządowcy tłumaczą, że środki te zostałyby przeznaczone między innymi na rozwój komunikacji publicznej, wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego, zakup dodatkowych autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, a także na stworzenie nowych połączeń i koordynację budowy priorytetowych dla metropolii dróg. Według nich, dodatkowy budżet przełoży się na wyrównanie standardu usług oświatowych i kulturalnych w małych i dużych gminach, skoordynowane planowanie przebiegu dróg, terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych czy wspólną promocję zagraniczną atutów gospodarczych i turystycznych pomorskich miast i gmin.

Zdaniem Płażyńskiego

Jednym z posłów, który zagłosował przeciw uzupełnieniu porządku dziennego o pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy metropolitalnej był poseł Kacper Płażyński. W ubiegły piątek w rozmowie z PAP stwierdził, że dwa lata temu "co do zasady popierał ideę ale miał wątpliwości". Zaznaczył, że od tamtego czasu jego opinia "ewoluowała na skutek bardzo konkretnych działań".

Płażyńskie w rozmowie z PAP wskazał na nieskuteczne, jego zdaniem, działania władz samorządu pomorskiego w ostatnich latach. "Ostatnie duże programy realizowane przez naszą aglomerację okazały się pasmem porażek" - ocenił poseł.

Wskazał na system Tristar, czy zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście. "System kosztował ok. 200 mln złotych (...) jest wykorzystywane 10 proc. tego systemu. Nic on nie daje" - stwierdził.

Kolejnym przykładem wymienionym przez Płażyńskiego był rower metropolitalny Mevo czyli system bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich, który po kilku miesiącach przestał funkcjonować. "Okazało się, że to kompletna klapa i że był on nieprzemyślany" - stwierdził.

Wskazał również na przygotowywany na Pomorzu system Fala, który po uruchomieniu ma ujednolicić ceny za bilety komunikacji miejskiej i wprowadzić nowoczesną formę płacenia za przejazd. "System nie poprawi komfortu, nie zwiększy liczby kursów czy nie poprawi szybkości przemieszczania się" - oznajmił poseł.

Podkreślił przy tym, że kilka dni temu, miasto Tczew zdecydowało się "wycofać z tego projektu".

-"Dotychczas wszystkie projekty metropolitalne, realizowano nie z myślą o aglomeracji ale tylko o tych największych samorządach, okazywały się klapą i wyrzuceniem ciężkich pieniędzy w błoto" - ocenił Płażyński.

Zaznaczył, że "zarzadzanie na Pomorzu przez część samorządów, tych najbardziej upolitycznionych, jest fatalne". Podkreślił, że "nie chce dawać im więcej pieniędzy, żeby te publiczne pieniądze lądowały w błocie".

Debata nad FALą

30 stycznia przed budynkiem Rady Miasta Gdańska odbyła się konferencja prasowa radnych Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska, w trakcie której zapowiedzieli oni zorganizowanie debaty w sprawie funkcjonowania systemu „Fala” (system ma ujednolicić ceny za bilety komunikacji miejskiej i wprowadzić nowoczesną formę płacenia za przejazd – wyj. PAP).

-„Chcemy, aby system +Fala+ był lepszy dla naszej metropolitalnej społeczności. Dzisiaj pragniemy powiadomić wszystkich mieszkańców, że złożyliśmy wniosek do dyrektor Rady Miasta Gdańska, aby udostępniła nam w czwartek salę, w celu zorganizowania debaty z przedstawicielami prezydenta miasta Gdańska i spółki Innobaltica, ekspertami zajmującymi się komunikacją, radnymi dzielnic oraz radnymi miasta Gdańska. Chcemy się dowiedzieć o tym systemie więcej” – mówił w poniedziałek przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska, Kazimierz Koralewski.

Zaznaczył, że radnych interesują m.in. kwestie finansowe związane z planowanym wprowadzeniem systemu. „Problemem jest sygnał z miasta Tczewa. Okazało się, że podobno opłaca się Tczewowi wycofać z tego projektu, a nie chcielibyśmy żeby był to kamyk, który poruszy wielką lawinę” – podkreślił radny Koralewski.

Radny Przemysław Majewski wskazał, że debata ma odpowiedzieć na pytania dotyczące tego jak system „Fala” ma wyglądać oraz, czy władze spółki Innobaltica i samorządów są przygotowane na obawy mieszkańców, którzy będą chcieli z niego korzystać. „Pamiętajmy, że ten system ma wejść w życie za dwa miesiące, więc czasu jest naprawdę mało, a mamy wrażenie, że zarówno spółka, jak i władze samorządów trochę schowały głowę w piasek” – powiedział.

-„Oprócz debaty, która zapowiadaliśmy kilka tygodni temu, pokazujemy, że otrzymaliśmy odpowiedź od Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z którym system nie był konsultowany w zakresie przetwarzania danych. Te i inne pytania chcemy zadać w czwartek zaproszonym gościom” – dodał radny Majewski.

Radny Andrzej Skiba stwierdził, że system „Fala”, to przede wszystkim „fala kontrowersji”.

-„Kontrowersje odnośnie tego jak to będzie funkcjonowało, kto z tego odniesie korzyści, a także jaki będzie łączny koszt całego przedsięwzięcia. Takie pytania stawiają mieszkańcy Gdańska i innych miast. My wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom i podejmujemy szereg działań. W tej kwestii była kontrola w naszym wykonaniu w firmie Innobaltica, pisaliśmy interpelacje. Teraz kolejna istotna rzecz przed głosowaniem w Radzie Miasta Gdańska – chcemy zrobić dobrą, merytoryczną dyskusję z udziałem przedstawicieli władz miasta, spółki Innobaltica, ale także mieszkańców Gdańska, radnych dzielnicowych i ekspertów” – mówił.

Debata w sprawie funkcjonowania systemu „Fala” ma odbyć się w czwartek 2 lutego o godz. 17 w budynku Rady Miasta Gdańska. Radni podkreślili także, że planowane jest przeprowadzenie internetowej transmisji z wydarzenia. (PAP)