Kampania 2018: Transportowa dogrywka w Krakowie
Problemy transportowe, zabudowa miasta przez deweloperów, zanieczyszczenie powietrza oraz kwestia bezpieczeństwa – zdominowały debatę kandydatów na prezydenta Krakowa: Jacka Majchrowskiego i Małgorzaty Wassermann, która odbyła się we wtorek wieczorem w Radiu Kraków.
Kandydaci byli pytani o kwestie transportowe, w tym plany budowy metra i utworzenia kolei aglomeracyjnej. Wassermann oceniła, że obecny prezydent nie spełnił wielu obietnic dotyczących nowych linii tramwajowych, a te które istnieją są niewydolne, a torowiska są w „stanie katastrofalnym”.
-„Mieszkańcy skarżą się na komunikację miejską, autobusy są przepełnione” – dodała. Według niej, dzięki wygranej PiS w wyborach do sejmiku małopolskiego, jest duża szansa, że kolej aglomeracyjna będzie szybko utworzona. „Działania w sprawie metra są spóźnione o wiele lat. Pan profesor chyba bardzo nie chce metra w Krakowie, ja uważam, że bez niego nie rozwiążemy problemów komunikacyjnych Krakowa” – zaznaczyła posłanka PiS.
Majchrowski ocenił, że Kraków dysponuje jedną z najlepszych komunikacji publicznych w Polsce ze 100 procentowym ekologicznym taborem autobusowym i znaczną częścią nowoczesnych tramwajów.
-„Pani nie bardzo rozumie (działania) pewnych procesów, to są kilkuletnie procesy przygotowania, wszystkie te tramwaje są przygotowywane i będą” – mówił prezydent. „Studiom wykonalności pokaże, czy metro ma szanse w Krakowie, a kolej aglomeracyjna powstanie obojętnie czy za PO czy PiS” – zapewnił.
Według niego, żeby rozładować korki w mieście potrzeba kilku działań, w tym budowy północnej obwodnicy Krakowa i trasy wylotowej na północ S7, które rozpoczął rząd. To także – argumentował prezydent – wydzielenie komunikacji tramwajowej i nadanie jej priorytetu, budowa ścieżek rowerowych czy sieci parkingów park&ride. Zdaniem Majchrowskiego, kolej aglomeracyjna to perspektywa 2-3 lat, a o zasadności budowy metra zdecyduje opracowywane właśnie studium wykonalności.
W ocenie Wassermann, miasto nie ma się czym chwalić, zarówno jeśli chodzi o parkingi park&ride, jak i ścieżki rowerowe.
-„Ja przedstawiłam bardzo szeroki program rozbudowy, obejmujący linie kolejowe, tramwajowe i metro” – mówiła kandydatka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według niej, Kraków nie radzi sobie także z działaniami dotyczącymi walki z zanieczyszczeniem powietrza. Nadzieję w tej kwestii – zaznaczyła Wassermann – niesie program rządowy przedstawiony przez premiera Mateusza Morawieckiego, który „daje pieniądze i narzędzia”. „Dzięki temu za dwa-trzy lata Kraków będzie oddychał czystym powietrzem” – oceniła.
Majchrowski zaznaczył, że do uporania się z problemem smogu nie wystarczy likwidacja wszystkich przestarzałych pieców w mieście, ale trzeba podjąć skuteczną współpracę z gminami otaczającymi Kraków. Zwrócił uwagę, że miasto posiada program osłonowy dla osób najuboższych, które korzystają z droższych form ogrzewania.
Jacek Majchrowski w niedzielnych wyborach uzyskał 45,84 proc. poparcia; w II turze zmierzy się z kandydatką Zjednoczonej Prawicy Małgorzatą Wassermann, którą poparło 31,88 proc. głosujących. (PAP)
„