Kampania 2018: Majchrowski i Wasserman o krakowskim transporcie
Urzędujący od 16 latprezydent Krakowa Jacek Majchrowski i kandydatka Zjednoczonej PrawicyMałgorzata Wassermann to najpoważniejsi – według przedwyborczych sondaży –pretendenci do fotela prezydenta Krakowa.
Najważniejszymi tematami kampanii wyborczej w Krakowie były:walka ze smogiem czy rozwój transportu i komunikacji.
„Często spotykam się ze stwierdzeniem, że moje programynie są programami z fajerwerkami. Nigdy nie byłem populistą i nim nie będę. Niebędę obiecywał tego, co jest niemożliwe do realizacji albo co będzie monetąprzetargową w kupnie głosów wyborczych” – mówił Majchrowski przedstawiającpodstawowe założenia swojego programu.
Wassermann deklarowała, że chce być „prezydentemtwardym i praktycznym”. „W pierwszej kolejności będziemy rozwiązywaćproblemy bieżące, te, które nas dotykają na co dzień. Najpierw chleb, późniejigrzyska” – mówiła kandydatka Zjednoczonej Prawicy.
Jeśli chodzi o walkę z zanieczyszczeniami powietrzaMajchrowski wielokrotnie podkreślał, że Kraków – choć nadal boryka się zesmogiem – jest miastem, które w tej dziedzinie zrobiło w ostatnich latachbardzo wiele, co doceniła w swoim raporcie m.in. NIK. Od września 2019 r. podWawelem będzie obowiązywał zakaz stosowania paliw stałych, od kilku latrealizowany jest program wymiany pieców węglowych z dopłatami dla tych, którzyzdecydują się na ich likwidację, jest także program osłonowy dla najuboższych,którzy otrzymują dopłaty do rachunków za ogrzewanie, a miasto wdraża programtermomodernizacji.
Wśród pomysłów Wassermann na walkę ze smogiem są: powołaniewiceprezydenta, który będzie odpowiadał za walkę z zanieczyszczeniem powietrza,przyśpieszenie programu wymiany pieców na paliwa stałe ze 100-proc.dofinansowaniem, termomodernizacja budynków, rozbudowa miejskiej sieciciepłowniczej, systematyczne mycie i sprzątanie ulic z kurzu, ulgi dla”budujących ekologicznie”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kandydatka Zjednoczonej Prawicy opowiada się za budową metraw Krakowie. Według niej Krakowa nie stać dłużej na to, aby go nie mieć.Posłanka uważa metro i szybką kolej aglomeracyjną za dwa kluczowe środkitransportu zbiorowego. Kolej ta w połączeniu z systemem parkingówPark&Ride, ma być atrakcyjną alternatywą dla wjeżdżających do centrummiasta samochodów. Zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej miałby byćtańsze bilety.
Majchrowski chce kontynuować duże inwestycje komunikacyjnetakie jak: budowa nowej linii szybkiego tramwaju na północy Krakowa z KrowodrzyGórki do Górki Narodowej i budowa Trasy Łagiewnickiej – fragmentu trzeciejobwodnicy miasta. Jak podkreślał jest już opracowywane studium wykonalnościmetra, które pokaże trasę, po której powinno ono przebiegać i koszty tejinwestycji.
„