Kalisz: Nowy dworzec za pasem
Już niebawem nastąpi otwarcie dworca autobusowego, który zastąpi dotychczasowy obiekt, służący mieszkańcom okolic Kalisza od 1975 roku. Nowy budynek powstał na sąsiedniej działce w ciągu półtora roku, a jego wielkość została dostosowana do aktualnej liczby wykonywanych kursów.
Idea budowy nowego dworca pojawiła się w 2006 roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej było właścicielem niewykorzystanych gruntów, które obciążały kaliskiego przewoźnika podatkiem od nieruchomości. W związku z tym dyrekcja przedsiębiorstwa planowała sprzedaż zbędnych działek, chcąc w ten sposób ograniczyć koszty działalności. Nie rozwiązywało to jednak problemów związanych ze starym dworcem. Mimo gruntownej odnowy samego budynku spowodowanej pożarem w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, obiekt wymagał kolejnej renowacji. Oprócz naprawy dachu, konieczna była również przebudowa przeciekającego zadaszenia peronu. Ponadto malejąca liczba kursów i przewożonych pasażerów sprawiła, że budynek wraz liczbą stanowisk oraz placem manewrowym stał się zbyt duży w stosunku do aktualnych potrzeb. W efekcie PKS zdecydował się na sprzedaż działki ze starym obiektem, a za uzyskane środki postanowiono wybudować nowy dworzec wraz z niezbędną infrastrukturą.
Jesienią 2006 roku uzyskano zgodę od Ministra Skarbu na sprzedaż starego budynku. W tym samym czasie dyrekcja zwróciła się do Rady Miejskiej z prośbą o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, która umożliwiłaby przeniesienie obsługi pasażerskiej na sąsiednią działkę przy ul. Wrocławskiej. Po uregulowaniu wszystkich niezbędnych kwestii formalnych, zaprezentowaniu projektu oraz wyłonieniu zwycięzcy przetargu na budowę nowego dworca, w październiku 2007 roku na plac wjechały pierwsze maszyny budowlane.
Wykańczany właśnie obiekt jest o połowę mniejszy od swojego poprzednika. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji cztery kasy biletowe i przeszkloną poczekalnię mieszczącą około pięćdziesięciu osób. Ponadto wewnątrz budynku zaplanowano bar, kiosk prasowy (którego najemcą będzie firma Ruch S.A.) oraz oczywiście toaletę dla podróżnych. Dwukondygnacyjny obiekt pomieści również zaplecze socjalne dla pięćdziesięciu kierowców, a także m.in. dyspozytornię, komórkę opracowującą rozkłady jazdy, pomieszczenie dla planisty, czy też kierownictwo działu przewozów pasażerskich i biuro wynajmu autobusów.
Liczbę stanowisk zmniejszono z dziewiętnastu do jedenastu, zaś peron zadaszono stalową konstrukcją połączoną z przeszkleniami. Pewne zastrzeżenia mogą jednak budzić rozmiary wiaty. W przeciwieństwie do starego obiektu, nie pokrywa ona całej powierzchni peronu, jednak być może okaże się wystarczająca do zabezpieczenia pasażerów przed opadami. Projektant i wykonawca budynku zostali też zobowiązani do wykonania tzw. małej architektury otaczającej obiekt. Obecnie trwa wykańczanie chodników zapewniających dogodne dojście do dworca od każdej strony. Ponadto wykonywane są dwa parkingi: jeden dla osiemdziesięciu autobusów wraz z placem manewrowym, a drugi dla klientów przedsiębiorstwa. Dyrekcja planuje także przeprowadzkę w to miejsce zaplecza technicznego, które obecnie zajmuje trzecią działkę będącą własnością przedsiębiorstwa, ale zlokalizowaną w odleglejszej części ul. Wrocławskiej.
Cała inwestycja pochłonie około trzech mln złotych, co stanowi połowę środków uzyskanych ze sprzedaży działki ze starym dworcem. Druga połowa została przeznaczona na inwestycje w tabor. Dzięki temu zakupiono dziesięć autobusów, w tym m.in. pięciu Autosanów A0909L Tramp (po dwa nowe przekazano do placówek terenowych w Pleszewie i Jarocinie, zaś jeden ex-demonstracyjny egzemplarz pozostał w Kaliszu) oraz dwa używane Volvo B12-600, które pozwoliły odtworzyć flotę pojazdów wysokopokładowych (po wycofaniu Neoplana N116 z 1981 roku oraz Volvo B10M z 1987 roku, jedynym tego typu wozem był Man FR422 wyprodukowany w 1995 roku). Po otwarciu nowego dworca, stary zostanie zamknięty i wyburzony, a jego miejsce ma zająć największe w Kaliszu centrum handlowo-rozrywkowe.