Jutro rząd zajmie się Centralnym Portem Komunikacyjnym
Rząd zajmie sięwtorek projektem uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji dot. CentralnegoPortu Komunikacyjnego i być może zostanie ona przyjęta – powiedział PAPpełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Resort infrastruktury zapewnia, żetemat CPK jest uzgodniony.
We wtorkowym porządku obrad rządu jest punkt dotyczącyprojektu uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji przygotowania irealizacji inwestycji Port Solidarność – CPK.
„Koncepcja dotycząca Portu Solidarność jest wjutrzejszym programie obrad Rady Ministrów. Będziemy się nią zajmować. I byćmoże zostanie ona przyjęta” – powiedział w poniedziałek Wild w Łodzi,który uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.
Jak dodał, „to oznacza, że wszystkie kwestie, którebyły przedmiotem dyskusji, dojrzały do rozstrzygnięcia politycznego”.
„Koncepcja nie rozstrzyga kwestii, jaki podmiot będziebudował infrastrukturę kolejową. To jest sprawa otwarta. Nie było to potrzebnedo rozstrzygnięcia i do przyjęcia Koncepcji budowy Portu Solidarność. Kwestiajest wciąż otwarta” – powiedział Wild.
Jak mówił, kolejnym krokiem będzie uchwalenie specustawy,powołanie spółki, której zostanie powierzona inwestycja jako całość. „Ijak najszybsze wszczęcie postępowań środowiskowych, ponieważ to jestnajbardziej ryzykowne dla wszystkich inwestorów postępowanie” – podkreśliłWild.
Zaznaczył, że z postępowaniem środowiskowym wiąże sięrównież podjęcie rozmów z mieszkańcami „w celu wypracowania optymalnegodla obu stron rozwiązania”.
Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowościStanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.
Jak powiedział Wild, lokalizacja w Koncepcji się niezmieniła. „Aczkolwiek podkreślam, że jest to rekomendacja co dolokalizacji. Już z samych przepisów środowiskowych wynika, że będziemy musieliwskazać przynajmniej dwie lokalizacje. Tak wynika z przepisów prawnych. Niezmienia to faktu, że tę lokalizację uznajemy za najlepszą” – podkreśliłpełnomocnik.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel,który w resorcie odpowiada za kolej, w rozmowie z PAP zapewnił, że „zpunktu widzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa temat CentralnegoPortu Komunikacyjnego jest uzgodniony i nie ma żadnego problemu”.
Dodał, że „odbyła się dyskusja nad dokumentem”.”My dążyliśmy do tego, żeby zapisy w tej Koncepcji, którą przygotował panminister Mikołaj Wild, były jak najlepsze z punktu widzenia sektora transportuzbiorowego, publicznego, patrząc przez pryzmat wszystkich gałęzi, które się wramach tej Koncepcji znajdują, czyli lotniczej, drogowej i kolejowej” -tłumaczył wiceminister, który także uczestniczy w IV Kongresie RozwojuTransportu.
Bittel był pytany o to, czy Koncepcja zakłada, kto będziebudował infrastrukturę kolejową do Portu Solidarność. „Jest narodowyzarządca infrastruktury kolejowej, posiadający ogromne doświadczenia wbudowaniu tejże infrastruktury i trzeba z tych doświadczeń skorzystać. Takajest nasza ocena” – powiedział. Jak dodał, „nie zakładam, żeby byłakonieczność powoływania dodatkowych spółek, które zajmowałyby się tym samym, cospółka, która już taką działalność prowadzi” – powiedział wiceminister.
Jak mówił, w Koncepcji nie ma zapisów dotyczących tego, ktobędzie budował komponent kolejowy. „I to nam wystarczy” – dodał.
W ocenie wiceministra „oczywistym jest, że aby CPKodniósł sukces, musi być skomunikowany z całą Polską. „Na CPK musi byćprzygotowany układ go obsługujący, bo inaczej nie wystartuje. Prace muszątoczyć się w miarę równolegle” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodał, że jest założenie dotyczące oczekiwanego czasudojazdu do CPK. „Metodologia będzie do tego dobierana taka, żeby była jaknajbardziej efektywna, ekonomiczna i przyjazna dla pasażerów” – powiedziałBittel.
Pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 r. Przeznajbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowyCPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Budowa portu lotniczego ma pochłonąć 20 mld zł;rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studiumwykonalności dla kolei dużych prędkości między, 8 a 9 mld zł. Komponent drogowymoże zaś kosztować – w zależności od zakresu prac – między 2 a 7 mld zł.
Na CPK potrzeba 3 tys. ha. Dla porównania największy portlotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.
Jednym z argumentów przemawiających za budową CentralnegoPortu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina – obsługujące ok. 38proc. ruchu pasażerskiego w Polsce – zaczyna być bliski wyczerpania swojejprzepustowości.
27 kwietnia br. Rada Ministrów wydała rozporządzenie wsprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego PortuKomunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.
Przyjęto też Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnegojako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach:lotniczym oraz kolejowym. Port Solidarność powinien stanowić centrumudoskonalonego systemu transportu kolejowego.
Pod koniec września br. rząd miał się zająć projektemuchwały ws. CPK, którego wnioskodawcą jest Wild. Tak się jednak nie stało.Premier Beata Szydło tłumaczyła wówczas, że zdecydowała, aby rząd nie zajmowałsię CPK. Jak mówiła „prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na tentemat rozmawiać”.
Mikołaj Wild pytany o to, dlaczego rząd nie zajął sięwówczas CPK, tłumaczył w mediach, że został poproszony „o dokonaniejeszcze kilku ustaleń”. „Naturalne jest, że każda wątpliwość musi byćwyjaśniona do cna” – mówił. Zapewnił jednocześnie, że koncepcja budowyportu jest bez zarzutu.
W tym czasie w mediach pojawiły się informacje o tym, żeminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ma się nie zgadzać, abyrozbudową sieci kolejowej, która ma powstać przy okazji budowy CPK, miała zająćsię specjalnie powołana do tego spółka. Zdaniem Adamczyka powinna to robićnadzorowana przez niego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcąinfrastruktury kolejowej.
Wild mówił, że PKP PLK „to jeden z wariantów, którybierzemy pod uwagę”. „Natomiast musimy mieć świadomość, że w Polsceod 20 lat praktycznie nie buduje się teraz kolei” – dodał.
Adamczyk w rozmowie z PAP powiedział, że w rządzie nie marozbieżności odnośnie realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Niema żadnych, to nieprawdziwe informacje się pojawiły” – mówił pod koniecwrześnia Adamczyk komentując medialne doniesienia o sporze w rządzie dotyczącyminwestycji CPK.
„