Jutro pierwsze konsultacje online w sprawie warszawskiej ofensywy strefy „Tempo30”

infotrans
15.11.2022 20:00

Wprawdzie konsultacje w sprawie strefy "Tempo30" już trwają, ale 16 listopada - podczas pierwszego spotkania online - mieszkańcy mogą zasięgnąć informacji i porozmawiać na ten temat.

O godz. 17.30 ruszy transmisja na YouTube, gdzie można oglądać spotkanie i dyskutować na czacie oraz na platformie ZOOM gdzie można zabrać głos w dyskusji z fonią i wizją. Udział trzeba zgłosić na adres: [email protected].

90,5 proc. powierzchni miast

Strefa ograniczenia prędkości do 30 km/h miałaby obejmować 90,5 proc. powierzchni miasta (468,2 km kw.) oraz około 65 proc. długości wszystkich dróg. Na obszarze miasta wyznaczono 409 stref ruchu uspokojonego.

"W Warszawie strefami ruchu uspokojonego docelowo objęto wszystkie ulice klasy: D – dojazdowe, L – lokalne, wybrane fragmenty (rejony szkół i innych obiektów użyteczności publicznej, odcinki intensywnego ruchu pieszego, ruch lokalny) ulic klasy Z – zbiorcze" - napisano w komunikacie zamieszczonym na stronie stołecznego ratusza.

Wyznaczając strefy "Tempo 30" przyjęto, że z wnętrza strefy do najbliższej drogi rozprowadzającej (minimum klasy Z) kierowca ma do pokonania odległość do 800 metrów, co oznacza ok. 1,5 minuty jazdy z prędkością dopuszczalną 30 km/h. Odległość to może zostać zwiększona w uzasadnionych przypadkach rzadszej budowy mieszkaniowej lub uwarunkowań istniejącej sieci drogowej.

Wprowadzenie ograniczeń na tak dużej powierzchni miasta wpłynie negatywnie na prędkość przejazdu komunikacji miejskiej. W założeniach ratusza przyjęto, iż linie autobusowe o trasie długości większej niż 10 km nie powinny przebiegać przez strefy o ruchu uspokojonym przez więcej niż 40 proc. trasy, a linie o długości większej niż 15 km – więcej niż 20 proc. trasy.

Strefa "Tempo 30" wpłynie też na sygnalizację świetlną. Konieczne będzie wykonanie nowych programów jej działania. Według danych ratusza w strefie "Tempo 30" zostanie 11 sygnalizacji, 2 mają pozostać tymczasowo, 30 pozostanie.

Opozycja przeciw

Przeciwko wprowadzeniu strefy "Tempo 30" przeciwni są radni PiS, którzy uważają ten pomysł za absurdalny. "Warszawa i tak jest w dużej mierze objęta strefą ograniczenia do 50 km/h, która jak najbardziej zdaje egzamin. Są nawet gdzieś miejsca gdzie wiele sygnałów świadczy o tym, że ta prędkość mogłaby być nieco większa" - powiedział na początku listopada wiceprzewodniczący miejskiej komisji Infrastruktury i Inwestycji radny Maciej Binkowski. "Tymczasem Rafał Trzaskowski, który unika inwestycji w komunikację publiczną, w poprawę infrastruktury - chociażby wieloletnie opóźnienia w budowie linii tramwajowych - po raz kolejny pokazuje, ze jego działania maja wręcz znamiona wykluczania grupy społecznej poruszającej się samochodami. Poruszającej się w celach wykonywania swojej pracy, sowich obowiązków, a nie jakiegoś luksusu" - dodał.

W podobnym tonie wypowiada się radny z Targówka Cezary Wąsik. "Jeżeli prezydent Rafał Trzaskowski nadal będzie prowadził politykę zwężania ulic, to żadne ograniczenia nie będą potrzebne, bo i tak wszyscy będą stali w korkach" – ironizuje.

Głos w sprawie zabrał też były stołeczny radny, wiceminister sprawiedliwości Sebastian Kaleta. "Choć w planach główne arterie nie są włączone do projektu +Tempo 30+, ale jak znamy życie, może się to zmienić i ktoś może namówić Rafała Trzaskowskiego do ograniczenia dozwolonej prędkości także i na tych ulicach. Będziemy się dokładnie temu przyglądać" - podkreślił.

Kolejne spotkanie online odbędzie się 24 listopada (czwartek) o godz. 17.30. Zainteresowani mieszkańcy mogą też zgłosić się osobiście do punktu konsultacyjnego - 22 listopada (wtorek) w godzinach 16–19 w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej przy Armii Ludowej 9 oraz 29 listopada (wtorek) w godzinach 14-19 w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie, ul. Nowolipie 25B. Mogą również skontaktować się drogą mailową do 30 listopada (środa) pisząc na adres: [email protected].(PAP)