Jeżeli w samochodach jeździłyby po 4 osoby, to liczba pojazdów na drogach zmniejszyłaby się o około 2,5 razy!
O Carpoolingu, nowej formie transportu zbiorowego, pisaliśmy tydzień temu. Dziś rozmawiamy z Panem Pawłem Zawadzkim, prekursorem takiego rozwiązania w Polsce, twórcą portalu www.autem.pl.
Transinfo: Witamy Panie Pawle. Proszę przyjąć wyrazy uznania wprowadzania idei Carpoolingu w Polsce. Czy mógłby Pan przybliżyć czytelnikom portalu Transinfo tą nową formę transportu zbiorowego? Co to w ogóle jest Carpooling?
Paweł Zawadzki, twórca portalu http://autem.pl: Witam serdecznie. Tak, Carpooling to nowa forma podróżowania. Polega na udostępnianiu wolnego miejsca we własnym samochodzie lub korzystania z wolnego miejsca w aucie innego użytkownika. Z powodzeniem może funkcjonować przy dojazdach do pracy, uczelni jak również miejsc rozrywki takich jak teatr, kino, koncerty, widowiska sportowe i wielu innych. Natomiast samo słowo Carpooling pochodzi z języka angielskiego i można je przetłumaczyć jako wypełnij auto.
Transinfo: Jaka jest historia Carpoolingu –gdzie i kiedy powstał?
Paweł Zawadzki: Początki określania takiego sposobu podróżowania słowem Carpooling sięgają lat 50-tych dwudziestego wieku. Idea ta narodziła się w Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, w Polsce już za czasów PRL była prowadzona kampania w tym duchu –„Podwieźć sąsiada”. Jednak jej przyczyną był brak samochodów, a nie ich nadmiar.
Transinfo: Jak działa Carpooling na świecie?
Paweł Zawadzki: W Internecie istnieje szereg serwisów ułatwiających znalezienie towarzysza
podróży np: niemiecki www.mitfahrergelegenheit.de czy kanadyjski www.carpooltool.com.
Warto zwrócić uwagę, że są one często wspierane przez władze lokalne, czego przykładem może być Sttutgard: http://www.civitas-initiative.org/measure_sheet.phtml?lan=en&id=282, gdzie portal finansowany jest ze środków UE.
Transinfo: Jakie są tego plusy i minusy?
Paweł Zawadzki: Carpooling to przede wszystkim pomysł na redukcję kosztów podróżowania. Są one znacznie niższe, ponieważ wszyscy pasażerowie korzystający z samochodu uczestniczą w kosztach przejazdu. Należy pamiętać, że te koszty nie tylko związane są z paliwem. Inne możliwości rozliczenia to wymienne użytkowanie samochodu przez uczestników podróży –raz jedziemy moim samochodem, a raz twoim. Według przeprowadzonych, w ramach projektu Civitas Caravel, badań średnia liczba osób w pojeździe wynosi 1,5. Jeżeli w samochodach jeździłyby po 4 osoby, to liczba pojazdów na drogach zmniejszyłaby się o około 2,5 razy! Dzięki zmniejszeniu liczby samochodów na ulicach, a co za tym idzie –wielkości korków zmniejsza się emisja szkodliwych toksyn (np. dwutlenku węgla) do atmosfery. Minusem wspólnych dojazdów jest konieczność wcześniejszego zaplanowania ewentualnych zmian w trasie (np. zakupy) oraz zdarzenia losowe takie jak choroba kierowcy czy awaria samochodu.
Transinfo: A więc co trzeba zrobić aby skorzystać z Carpoolingu?
Paweł Zawadzki: To nic trudnego! Wystarczy założyć konto na istniejącym już serwisie np. w
autem.pl;-). Mona również stworzyć system Carpoolingu w swoim najbliższym otoczeniu (w pracy, na studiach, w dzielnicy). Najprostszą jego formą jest tablica informacyjna z możliwością umieszczania karteczek, na których ludzie wpisują godziny, miejsce i trasę dojazdu oraz kontakt (mail, telefon) do siebie. Aby ułatwić odnalezienie się, można zrobić to na dużej mapie. Oczywiście, można korzystać również z istniejących forum internetowych.
Transinfo: Czy Carpooling działa już w Polsce?
Paweł Zawadzki: Tak, jest już obecny. W Krakowie funkcjonuje system ”Jedźmy razem” który jest częścią dużego projektu europejskiego Civitas Caravel. Promuje on zrównoważony transport. Aktualnie realizowany jest dla studentów Politechniki Krakowskiej. Carpooling jest obecny również na Śląsku – pracownicy Gliwickiego Opla już od 2005 roku używają forum internetowego do poszukiwania tańszego i wygodniejszego sposobu dotarcia do pracy.
Traninfo: Jest Pan autorem serwisu www.autem.pl. Proszę powiedzieć skąd ten pomysł?
Paweł Zawadzki: Bezpośrednią inspiracją powstania portalu www.autem.pl były problemy komunikacyjne wynikające z trwającego przez prawie miesiąc strajku komunikacji miejskiej w Kielcach. Sam padłem jego ofiarą i miałem małe kłopoty w dotarciu do pracy. Strajk się skończył przed uruchomieniem serwisu….
Transinfo: Co umożliwia serwis www.autem.pl?
Paweł Zawadzki: Serwis pomaga znalezienie towarzystwa do wspólnych regularnych podróży. Umożliwia również poznanie sąsiadów. Może dzięki temu te osoby z którymi codziennie widzimy się na pobliskich ulicach przestaną być dla nas obce?
Transinfo: To jak skorztać z portalu www.autem.pl?
Paweł Zawadzki: Wystarczy wejść na strony serwisu i przejrzeć oferty. Jednakże aby zobaczyć ich szczegóły trzeba się zalogować;czyli posiadać konto w systemie. Rejestracja umożliwia także dodanie oferty. Cały czas trwają prace na zwiększeniem funkcjonalności. Dzięki sygnałom od użytkowników wiem które obszary wymagają dopracowania.
Transinfo: Jakie jest zainteresowanie portalem i w ogóle ideą Carpoolingu?
Paweł Zawadzki: W ciągu 4 miesięcy funkcjonowania portalu www.autem.pl odwiedziło nas prawie 10 000 osób. Jak na nową nieznaną ideę to jest dobry wynik. Autem.pl ma już ponad 300 użytkowników. Pomalutku temat staje się popularny na licznych forach.
Transinfo: Jaka jest główna bariera w rozwoju serwisu o tematyce Carpoolingu?
Paweł Zawadzki: Główną przeszkodą w rozwoju tego typu serwisów jest to, że Polacy nie ufają obcym i obawiają się jazdy z nieznaną osobą w samochodzie. Aby zmniejszyć te obawy serwisy internetowe umożliwiają wcześniejsze poznanie się zainteresowanych osób. Na prowadzonych forach można porozmawiać czy po prostu umówić się na kawę. Umieszczenie zdjęcia, istnienie grup mieszkających w danym obszarze oraz system ocen i opinii o użytkownikach też zwiększa bezpieczeństwo. Oczywiście należy uważać, tak więc zalecam – jeżeli dana oferta przejazdu budzi wątpliwości to należy z niej zrezygnować albo umówić się w jakimś publicznym miejscu.
Transinfo: Czy więcej osób szuka wolnego miejsca czy je oferuje?
Paweł Zawadzki: Dwa razy więcej osób oferuje wolne miejsce.
Transinfo: Czy zamierzacie promować osoby korzystające z Carpoolingu, zrzeszać się w ruch społeczny?
Paweł Zawadzki: Na razie tworzymy społeczność internautów pod roboczą nazwą carpoolingowcy. Są pewne pomysły… ale nie chcę zapeszać.
Transinfo: Czy Carpooling może liczyć na uprzywilejowanie w ruchu miejskim?
Paweł Zawadzki: W USA i Europie są tworzone specjalne pasy ruchu dla samochodów wiozących więcej niż jedną osobę. Dla takich pojazdów są również wydzielone miejsca parkingowe. U nas, w Polsce, mówi się o tym w Krakowie, ale póki co na słowach się kończyło…
Transinfo: Czy Carpooling to konkurencja dla komunikacji miejskiej?
Paweł Zawadzki: Zdecydowanie uzupełnienie. Może on jednak pełnić istotną rolę w miejscach o nisko rozwiniętej sieci komunikacji publicznej.
Traninfo: Jaka jest według Pana przyszłość Carpoolingu?
Paweł Zawadzki: Przyszłość to dynamiczny Carpooling. System, który dobiera ludzi do każdego przejazdu, czyli automatycznie rozlicza koszty przy użyciu technologii mobilnych. Czyli wstukując w komórkę punkt do którego chcemy się dostać automatycznie otrzymujemy informację kto jedzie w tamtą stronę. A w Polsce… myślę, że najbliższe miesiące pokażą czy stanie się to popularne.
Transinfo: Serdecznie dziękujemy za rozmowę.
Paweł Zawadzki: Ja również dziękuję. Zapraszam wszystkich do korzystania i wdrażania w życie idei Carpoolingu.