Jeszcze mniej barier w Warszawie

infotrans
21.03.2016 16:26

Więcej pieniędzy niż wcześniej planowano zostanie wydanych wtym roku na likwidację barier architektonicznych w Warszawie. Wystarczy ich nazmiany w ponad trzystu miejscach utrudniających poruszanie się po mieście.

W lutym tego roku przedstawiliśmy listę barier architektonicznych,które Zarząd Dróg Miejskich usunie z ulic w 2016 r. korzystając z pulipieniędzy (1 mln zł) przeznaczonych na te cel przez Radę Warszawy. Tak jak wpoprzednim roku w projekt zaangażowały się też dzielnice, które nadesłały 187propozycji barier do usunięcia. Teraz, po zweryfikowaniu, przedstawiamy listędzielnicowych przedsięwzięć na ten rok. Propozycji było tak dużo, że zwiększonazostała kwota na to przeznaczona ? do 1,2 mln zł a lista lokalizacji, w którychw 2016 r. planowane jest usunięcie barier architektonicznych obejmuje 315pozycji ? 214 na ulicach zarządzanych przez Zarząd Dróg Miejskich i 101 naulicach dzielnicowych (Śródmieście, Białołęka, Ochota, Rembertów, Mokotów,Ursynów, Wawer).

ZDM planuje m.in. usnąć bariery na Białołęce z ul.Marywilskiej, na Bielanach z ul. Marymonckiej, a na Pradze z ulic Namysłowskieji Wileńskiej oraz okolic pl. gen. J. Hallera. Śródmieście zapowiada poprawękrawężników m.in. na ulicy Polnej i Jazdów. W tym roku w projekt szczególniezaangażował się Rembertów ? dzielnica usunie bariery np. na ul. Działyńczyków iB. Gembarzewskiego. Mokotów zajmie się przejściami dla pieszych na ul. Ksawerówa Ursynów na ul. ppłk. Z.S. Kiedacza oraz oraz zbuduje pochylnię przy ul.Wiolinowej przy Domu Sztuki.

Lista może ulec zmianom po przeprowadzeniu przez zarządówdróg pozimowej inwentaryzacji pasów drogowych, a także w czasie przygotowywaniakosztorysów na potrzeby przeprowadzenia przetargów na wykonawców prac.Wymienione pozycje mogą zostać zastąpione przez inne z listy rezerwowejpowstałej z Warszawskiej Mapy Barier oraz zgłoszeń do zarządców drogi.Likwidacja barier to nie są wielkie inwestycje ? przebudowa chodnika przyprzejściu dla pieszych to wydatek średnio 1,5?4 tys. zł ale w niczym nieumniejsza to ich znaczenia bo obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczychprzed krawędzią jezdni ułatwia poruszanie się niepełnosprawnym, osobom starszymczy rodzicom z wózkami. Wybrano miejsca, gdzie bariery są uciążliwe, alejednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji, tak aby bez koniecznościprowadzenia kosztownych prac uzyskać efekt ? ułatwienie w poruszaniu się pomieście. To przede wszystkim zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki, brakpasów ostrzegawczych.

To trzecia edycja projektu likwidacji barier architektonicznychwe współpracy miasta i twórców Warszawskiej Mapy Barier. Rokrocznie RadaWarszawy przeznacza na ten cel 1 mln zł. W 2014 r. za 1 mln zł usunięte zostałybariery w 209 miejscach Warszawy; w 2015 r. za 1,4 mln zł zlikwidowano 211barier.

Miasto Warszawa współpracuje ze stowarzyszeniem SISKOM przyprojekcie Warszawska Mapa Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Projektpowstał w 2011 r. i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM wewspółpracy z innymi organizacjami społecznymi. Warszawska Mapa Barier gromadziw jednym miejscu i lokalizuje na mapie zgłaszane przez różne organizacje iinstytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dlawielu użytkowników, nie tylko osób niepełnosprawnych, niewidomych lub osób zniepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osóbstarszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym; słowem dlawszystkich, którzy poruszają się pieszo. Bariery architektoniczne to np.: zawysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dlaosób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki,przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze naśmieci.