Jest umowa na kieleckie centrum komunikacyjne
Ponad 68 mln zł makosztować przebudowa dworca autobusowego w Kielcach na Centrum Komunikacyjne,realizowana przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. W piątek przedstawicielemiejskiego samorządu podpisali umowę z wykonawcą inwestycji.
Przebudowa dworca i zagospodarowanie otoczenia gmachu mapotrwać maksymalnie 22 miesiące. Inwestycja której realizację oszacowano na ok.68,7 mln zł w 85 proc. będzie finansowana z funduszy UE w ramach ProgramuOperacyjnego „Polska Wschodnia” na lata 2014-2020. Wkład własnyzapewni samorząd.
Wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak w liścieskierowanym do władz Kielc podkreślił, że inwestycja „trwale zmieni wyglądi jakość przestrzeni w centrum Kielc”
Prezydent Kielc Wojciech Lubawski podkreślił podczasuroczystości, że budynek dworca – porównywany ze względy na kształt do spodkaczy UFO – „jest wymieniany praktycznie we wszystkich publikacjachdotyczących architektury PRL, jako jeden z najciekawszych obiektów wPolsce”. „Ma swoje zalety pod względem funkcjonalnym (…) Jest po częścisymbolem naszego miasta (…) To będzie obiekt jeszcze piękniejszy niż był zarazpo wybudowaniu, ponieważ pewne techniczne rozwiązania które będą tamzastosowane spowodują, że będzie jeszcze bardziej funkcjonalny i przyjazny dlaludzi” – ocenił.
Bryła dworca z charakterystyczną kopułą zostanie zachowana.Po przebudowie w budynku oprócz kas biletowych pojawią się ruchome schody,windy, poczekalnie, w tym jedna dla matki z dzieckiem, oraz punktygastronomiczne. Przewidziano także powierzchnię na miejskie wystawy i multimedialnąbibliotekę.
Przetarg na realizację przebudowy, rozbudowy i modernizacjidworca wygrał Budimex. Prezes firmy Dariusz Blocher podkreślił, że wykonawcazdaje sobie sprawę, że kontrakt jest trudny do realizacji, bo dotyczy”perełki architektonicznej” Kielc. „Doceniamy, że projektprzebudowy został dobrze wykonany. Budynek jest nieużytkowany, placu budowyjest wystraczająco dużo, więc z technicznego punktu widzenia to nie powinno byćdużym wyzwaniem. Ale zdajemy sobie sprawę, że realizujemy obiekt w centrummiasta i będzie on pod szczególną obserwacją mieszkańców” – zaznaczył.
Inwestorem przedsięwzięcia jest zarządzający dworcemautobusowym Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach. Wykonawcę inwestycjiwybrano w drugim przetargu. Pierwszy unieważniono, bo oferty dwukrotnieprzewyższyły kwotę, jaką pierwotnie przeznaczono na modernizację obiektu. Abyobniżyć koszty realizacji przedsięwzięcia, w kolejnym przetargu zdecydowano m.in. o wydłużeniu czasu trwania inwestycji. Zmieniono także założenia dotyczące niektórychmateriałów, które będą używane do wykończenia gmachu dworca.
„Mimo tych trudnych decyzji, dobraliśmy takiemateriały, które pozwolą na to, że w odbiorze ten budynek będzie bardzo ciekawyi efektowny” – powiedział PAP architekt Bartosz Bojarowicz z firmy, któraopracowała projekt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przyszłe Centrum Komunikacyjne ma kompleksowo rozwiązaćproblem korzystania z komunikacji publicznej w Kielcach – obecnie autobusy PKSoraz autobusy i busy prywatnych przewoźników, odjeżdżają z kilku dworców wmieście.
Od 1 stycznie tego roku do czasu zakończenia inwestycjipasażerowie korzystają z tymczasowego dworca tymczasowego, zlokalizowanego naPlacu Niepodległości – przed budynkiem dworca PKP.
Oddany do użytku w 1984 r. (budowę rozpoczęto dziewięć latwcześniej) dworzec autobusowy w Kielcach jest jednym z najbardziejcharakterystycznych pod względem architektonicznym budynków w mieście.Zbudowany na planie koła, ma formę rotundy zwieńczonej kopułą ze świetlikami.Stanowiska dla autobusów są rozmieszczone wzdłuż obwodu koła otaczającegobudynek.
Gmach nie był remontowany od kilkunastu lat. 1 kwietnia 2016roku władze Kielc kupiły budynek za blisko 20 mln zł od spółki, która niechciała dłużej utrzymywać działalności dworcowej.
„