Jest konkurs na nowego szefa ZTM

infotrans
19.12.2018 07:03

Konkurs na szefaZarządu Transportu Metropolitalnego ogłosiła Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia (GZM), która od 1 stycznia 2019 r. ma przejąć całość organizacjikomunikacji miejskiej w regionie. Dotychczasowy szef zrezygnował; będziepracował do końca stycznia.

Jak wynika z ogłoszenia w biuletynie GZM, termin naboruzgłoszeń upływa 31 grudnia br.; jednym z kluczowych kryteriów jest pięcioletnistaż pracy, w tym co najmniej trzy lata na stanowisku kierowniczym w związanejz zarządzaniem transportem jednostce samorządu, samorządowej jednostce organizacyjnejlub w innej instytucji.

O rezygnacji dotychczasowego szefa ZTM Marka Kopla GZMinformowała w ub. tygodniu. Jak podano, jego umowa trwa do końca tego roku. Zpowodów osobistych złożył wniosek o jej przedłużenie jedynie do końca stycznia2019 r., aby dokończyć proces przejmowania i integrowania trzechdotychczasowych związków komunikacyjnych w strukturach ZTM.

„Biorąc pod uwagę nowe wyzwania i oczekiwania w stosunku doorganizacji komunikacji publicznej jestem przekonany, że prace te powinnyzostać powierzone osobie o nowym spojrzeniu na organizację komunikacjipublicznej w Metropolii” – mówił Kopel, pełniący też od lat funkcjęwiceprzewodniczącego jednego z dotychczasowych związków komunikacyjnych, a odkilku tygodni – radnego woj. śląskiego.

Wyzwania stojące przed nowym dyrektorem – formułowane odwielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii – będą dotyczyłym.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowychrozkładów. Jednym z pierwszych zadań będzie jednak skalkulowanie zaangażowaniafinansowego samorządów w dotowanie komunikacji, wobec tego, że w nowy rokMetropolia wejdzie bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.

To pokłosie nieprzyjęcia 30 listopada br. przez zgromadzenieGZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane zorganizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na niązgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swojeprzyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej -organizowanej już przez GZM.

Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatoraod 1 stycznia 2019 r. (według ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskimmoże to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, dopołowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennejskładek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.

W połowie br., wobec kwestii proceduralnych oraz braku wieludanych, wysokość tę oparto o koszty komunikacji z 2018 r. – z pominięciem wieluczynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp. Dotychczasowisamorządowi organizatorzy, tworząc projekty swoich planów finansowych, musielinastępnie określić niezbędną składkę, co zrobili przygotowując odpowiednie planyfinansowe na przyszły rok.

To jedyna możliwa droga wynikająca z ustawy stanowiącejmetropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniemMetropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyłyich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowena gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania.

Oznacza to, że plany te powstały na bazie dotychczasowegokształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.),jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynnikówfinansowych. Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaścieprocent lub więcej.

Przeciwko skali wzrostu składek zaprotestowała część miast.Ich przedstawiciele argumentowali, że organizatorzy nie dostarczyli samorządompełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane wielkości podwyżek; w części miast igmin powstały też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już wtrakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.

Choć Kopel odpowiadał, skąd wzięły się podwyżki w obrębienajwiększego dotychczasowego związku, a część prezydentów opowiadała się zaprzyjęciem podwyższonych składek i ich późniejszą weryfikacją, w głosowaniu niezostały one przyjęte. Oznacza to, że Metropolia (poprzez ZTM) przejmie od 1stycznia organizację komunikacji, a zaraz potem zacznie weryfikację składek.

Niezależnie od tej kwestii przyjęty mechanizm przejmowaniakomunikacji przez GZM oznacza, że pierwsze zmiany w organizacji komunikacji,np. w zakresie dublujących się połączeń, mogą nastąpić po 1 stycznia. ZarządMetropolii deklarował, że kroki te będą podejmowane w odniesieniu dopowstających obecnie: Studium transportowego subregionu centralnego woj.śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.