Jerzy Polaczek: Wspólny system biletów
Do ustawy o transporcie kolejowym należałoby wprowadzić zapis o wspólnym systemie sprzedaży i rezerwacji biletów ? twierdzi b. minister transportu, poseł PiS Jerzy Polaczek.
– Wszyscy przewoźnicy wykonujący funkcję przewozówpasażerskich na poziomie lokalnym czy na połączeniach dalekobieżnych musielibyprzystąpić do jednego, wspólnego systemu sprzedaży i rezerwacji biletów -uściślił Polaczek w rozmowie z PAP podczas V Kongresie Kolejowego w Katowicach.
Jego zdaniem docelowo państwo powinno również ? wewspółpracy z władzami samorządowymi ? rozbudować tę funkcjonalność o możliwośćpołączenia z transportem publicznym, zwłaszcza w dużych aglomeracjach.
– Po to, żeby móc mówić o rozbudowie centrów przesiadkowych,modelu parkuj i jedź? – wyjaśnił poseł.
Polaczek przypomniał, że transport kolejowy jest sektoremgospodarki regulowanym przez państwo, w którym funkcjonuje regulator – prezesUrzędu Transportu Kolejowego. Zdaniem posła, pasażer powinien zatem miećstabilny rozkład jazdy, a oferta dla niego nie może być niekompletna.
Czas na kolej
Potrzebne są przegląd i analiza rządowych programów dotyczących inwestycji infrastrukturalnych na kolei i drogach ? ocenił b. minister transportu, poseł PiS Jerzy Polaczek. Wskazał m.in. na niespójność zapisów przyjmowanych w ostatnich miesiącach dokumentów.
?Z punktu widzenia obiektywnej oceny różnych dokumentów przyjętych przez rząd Ewy Kopacz (?) potrzeba dokonania takiej analizy? – ocenił poseł. ?Musi to wynikać z wykonalności tych inwestycji do 2023 r., aby nie wysadzić w powietrze tak finansowania, jak i zakresu rzeczowego? – wskazał.
W tym kontekście zaznaczył, że dotychczasowy program inwestycji kolejowych ? w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ? ?jest najgorzej realizowanym programem ? z 61-procentową absorpcją środków europejskich?.
?I to jest program obciążony istotnym ryzykiem na najbliższe lata z uwagi na to, że obecny rząd przeniósł prawie 7 mld zł niewykorzystanych środków z inwestycji, które się nie rozpoczęły, bądź nie zostały zakończone, bo zostały objęte tzw. fazowaniem, na najbliższe siedem lat ? bez notyfikacji tego zakresu rzeczowego w Komisji Europejskiej? – zastrzegł b. minister transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wskazał też, że w ostatnich kilkunastu miesiącach ?na papierze przybywały tysiące kilometrów nowych dróg i setki kilometrów linii kolejowych?. ?Pytanie o stan przygotowania tych inwestycji do realizacji ? i tutaj wniosek nie jest zachęcający? – zdiagnozował.
W późniejszej rozmowie z PAP b. minister transportu zwrócił uwagę na niespójności wynikające z ?koncertu życzeń z wyjazdowych posiedzeń rządu w ostatnich kilkunastu miesiącach? wobec zapisów później przyjmowanych dokumentów określających skalę i zakres rzeczowy inwestycji drogowych i kolejowych.
-?Jeśli choćby w dokumencie Śląsk 2.0, czyli dokumencie z końca czerwca br., część inwestycji kolejowych zapisana tam jako inwestycje podstawowe kilka miesięcy później znajduje się jako inwestycje rezerwowe w Krajowym Programie Kolejowym, to pytamy się o wiarygodność tych dokumentów? – powiedział poseł.
Uściślił, że w przypadku woj. śląskiego w programie Śląsk 2.0 na liście podstawowej założono 9 mld zł na modernizacje i rewitalizacje infrastruktury kolejowej, jednak w KPK inwestycje za 2,2 mld zł z tej puli znajdują się już na liście rezerwowej.
-?Jeśli mamy we współpracy międzynarodowej z Litwą, Łotwą i Estonią polski odcinek trasy Rail Baltica Warszawa-Białystok-Trakiszki i on jest w Krajowym Programie Kolejowym na 144. miejscu ? w rezerwie, a w polityce europejskiej to jeden z kluczowych projektów kolejowych, to również pytamy się o wiarygodność ? w jaki sposób podejmowano decyzje, które muszą wywołać pewne napięcie również poza granicami kraju? – diagnozował. – ?To samo dotyczy niektórych inwestycji drogowych? – zastrzegł Polaczek.
Przyjęty 15 września przez rząd ?Krajowy program kolejowy do 2023 r.”, zakłada wydanie na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 67 mld zł do 2023 r. Z kolei przyjęty 8 września Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest szacowany na 107 mld zł.
„