Jeden bilet na różne środki transportu w całej UE?
Podróżowanie z kraju do kraju w Unii Europejskiej byłoby łatwiejsze, gdyby powstała formuła jednego biletu na różne środki transportu – takiego ułatwienia domagają się eurodeputowani w rezolucji przegłosowanej we wtorek olbrzymią większością głosów.
Europosłowie proponują jeden bilet na podróż w UE, również transgraniczną, przy wykorzystaniu przez podróżnego różnych środków transportu – drogowego, kolejowego, lotniczego czy wodnego. Ma to zachęcić Europejczyków do korzystania z transportu zbiorowego i ułatwić mobilność.
Jeśli państwa członkowskie nie zrobią postępu w tej dziedzinie w ciągu najbliższych pięciu lat, to europosłowie proponują, by Komisja Europejska przedstawiła unijne przepisy dla zintegrowanego biletu”.
„Zintegrowany system biletowy bez wątpienia ułatwi przemieszczanie się – jest to bardzo potrzebne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie, gdzie podróżowanie jest coraz powszechniejsze. Łatwość, wygoda a także niższa cena jednego wspólnego biletu z pewnością przyciągnie więcej pasażerów i przyczyni się do rozwoju komunikacji zbiorowej” – ocenił europoseł Tomasz Poręba (PiS).
Parlament Europejski chce, by podróżni mieli pełną informację dotyczącą ofert podróży przedsiębiorstw publicznych i prywatnych świadczących przewozy lotnicze, kolejowe, wodne i drogowe w całej UE. Dzięki temu mogliby wyszukać najlepszą dla siebie opcję podróży łączącą różne środki transportu, zarezerwować i opłacić ją przez internet, a następnie odbyć podróż przy użyciu tylko jednego biletu. W pierwszej kolejności do 2020 roku mają być połączone ze sobą regionalne i lokalne rozkłady jazdy w ramach systemu krajowego, a następnie do 2024 roku ma nastąpić połączenie na poziomie transgranicznym.
Europosłowie apelują także do państw członkowskich, by w ciągu najbliższych pięciu lat wyposażyły wszystkie pojazdy w publicznym transporcie lokalnym w inteligentne systemy przekazywania informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe byłoby nie tylko wydajne planowanie trasy podróży, ale i łatwiejsze reagowanie na zakłócenia w ruchu.
Parlament Europejski domaga się także, by KE przedstawiła do końca 2017 roku Kartę Pasażera obejmującą wszystkie środki transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przed europejskim transportem pasażerskim stoją liczne wyzwania, takie jak problem korków, rentowność środków transportu, czy efektywność energetyczna, mająca znaczenie dla środowiska. W sprostaniu tym wyzwaniom ma właśnie pomóc ogólnounijny system usług – informacji, planowania i zakupu biletu na podróż z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu.
Ogólnounijne usługi mają sprzyjać korzystaniu z transportu zbiorowego, łącznie z takimi alternatywami jak wypożyczanie rowerów, systemy „parkuj i jedź” czy car-sharing. Ma to przeciwdziałać powstawaniu korków w warunkach, gdy natężenie ruchu na drogach wciąż wzrasta.
Lepsza integracja poszczególnych rodzajów transportu i lepsze wykorzystanie infrastruktury jest niezbędne, bowiem – jak wynika z raportu komisji transportu i turystyki PE – w 2012 roku 72,2 proc. podróżnych korzystało z samochodów osobowych. Autobusami jeździło zaledwie 8,2 proc., a pociągami – 6,5 proc.
„