Jaki ma być transport publiczny? – dyskusja w Gliwicach

infotrans
17.04.2018 10:03

Transport publicznymusi być przyjazny zarówno dla pasażerów, jak i środowiska. Coraz większą uwagęzwraca się na to, by miejskie autobusy spełniały unijne normy dotyczące emisji.Pojawiają się także pomysły, by spalinowe pojazdy zastąpić elektrycznymi czynapędzanymi gazem.

O komunikacji miejskiej i rozwiązaniach, które trzeba będziewdrożyć w najbliższej przyszłości, dyskutowali w Gliwicach eksperci z branżymotoryzacyjnej, naukowcy oraz samorządowcy podczas konferencji „Nowetechnologie w autobusowym transporcie publicznym”. Temat jest jak najbardziej na czasie,ponieważ na początku br. Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwachalternatywnych. Pierwsze konsekwencje z niej płynące samorządy lokalne iprzedsiębiorstwa energetyczne zauważą jeszcze w tym roku.

Co więcej, trwa właśnie integracja i modernizacjakomunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dziękizawartemu przez dotychczasowych przewoźników porozumieniu, mieszkańcy mogąjeździć po terenie Metropolii na podstawie wspólnego biletu, a dzieci imłodzież do 16. roku życia – za darmo. To nie koniec rewolucyjnych zmian – od2019 roku całość komunikacji miejskiej na obszarze obsługiwanym do tej poryprzez KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry przejmie Zarząd TransportuMetropolitalnego (ZTM). ZTM będzie zarządzał transportem publicznym w 41miastach i gminach, w których mieszka w sumie ponad 2,3 mln ludzi.

ZTM zajmie się organizacją transportu publicznego na tereniemetropolii, to samorządy będą jednak ponosić koszty modernizacji taborów, np.zakupu ekologicznych, hybrydowych czy elektrycznych autobusów. – Trzeba rozważyć rzeczywiste walory różnych środkówtransportu oraz koszty zakupu iutrzymania, generowane przezposzczególne ich typy. Warto przy podejmowaniu takich decyzji opierać się na rzeczywistej wiedzy i naukowych badaniach,a nie na trendach, które w eksploatacji mogą okazać się niezwykle kosztowne –mówił podczas poniedziałkowej konferencji prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Politechnika Śląska jest najlepszym miejscem do rozmów nataki temat. To tutaj naukowcy prowadzą szczegółowe badania w tym zakresie iwdrażają nowe pomysły. – Od wielu lat rozwijane są u nas technologie związane ztransportem publicznym. Zastosowania napędu elektrycznego, hybrydowego czyogniw wodorowych ­- to przedmiot badań naukowców z Wydziału Transportu –podkreśla prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.

Konferencja była idealną okazją, by wymienić poglądy ipoznać doświadczenia samorządów, które wdrożyły już tego typu projekty.Uczestnicy paneli dyskutowali m.in o wykorzystaniu napędu hybrydowego wkomunikacji miejskiej w Krakowie czy Sosnowcu oraz gazu w warszawskichautobusach. Do wprowadzenia podobnychrozwiązań szykują się również Gliwice.

– Rozważamy zakup autobusu hybrydowego. Mogłoby to nastąpićjuż w przyszłym roku. Potem będziemy myśleć o autobusach elektrycznych –powiedział Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Konferencja została zorganizowana przez Śląski Związek Gmini Powiatów, Politechnikę Śląską oraz Miasto Gliwice.