Jaka ma być lubelska komunikacja po otwarciu Dworca Metropolitalnego?
Od 21 października mieszkańcy Lublina mogą zgłaszać swoje propozycje do funkcjonowania linii autobusowych i trolejbusowych po oddaniu do użytkowania Dworca Metropolitalnego.
Docelowe zmiany w układzie połączeń wejdą w życie z początkiem 2023 roku.
Społeczna debata
Tym samym miasto rozpoczyna dyskusję publiczną na temat obsługi komunikacyjnej Lublina. Nowoczesny obiekt stanie się centralnym węzłem przesiadkowym, integrującym w jednym miejscu różne środki transportu zbiorowego.
-„Wraz z uruchomieniem Dworca Metropolitalnego zmieni się układ komunikacyjny. W jednym miejscu nastąpi połączenie komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej, co z pewnością będzie ułatwieniem dla mieszkańców miasta i pasażerów z regionu. Nowy Dworzec wraz z węzłami przesiadkowymi i zespołami przystanków ma sprawić, by do miasta wjeżdżało mniej samochodów, a kierowcy wybierali ekologiczną komunikację miejską. Dlatego dobrze zaprojektowany, dostosowany do potrzeb przyszłych użytkowników układ połączeń komunikacji miejskiej ma kluczowe znaczenie. Już teraz rozpoczynamy dyskusję, nie tylko o tym, jak będzie funkcjonować komunikacja miejska w rejonie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ale także jak ma wyglądać cały układ transportu zbiorowego w mieście. Ważnym celem tych zmian jest poprawa konkurencyjności komunikacji miejskiej, jako nowoczesnego i ekologicznego środka transportu, stanowiącego realną alternatywę dla podróży realizowanych samochodem – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Pierwszy etap, stanowiący przygotowanie do rozpoczęcia właściwych konsultacji społecznych, zakłada rozpoznanie i diagnozę potrzeb. Od jutra (21 października) na stronie internetowej ZTM zamieszczona zostanie ankieta online otwiera się w nowej karcie, zawierająca kilka pytań dotyczących preferencji i zachowań komunikacyjnych. Za jej pośrednictwem mieszkańcy będą mogli również zgłaszać własne propozycje zmian. ZTM udostępni także numer telefonu: 81 466 96 64 oraz adres e-mail: [email protected]. Mieszkańcy będą mieli również możliwość wypełnienie ankiety w formie papierowej w Punktach Sprzedaży Biletów i Biurze Obsługi Klienta ZTM w Lublinie (ul. Zielona 5 i Nałęczowska 14). Dodatkowo, Zarząd Transportu Miejskiego chce wykorzystać doświadczenie kierowców komunikacji miejskiej, którzy jeżdżąc na co dzień na poszczególnych liniach, najlepiej znają problemy obecnego układu połączeń. Czas na zbieranie pomysłów, opinii i wniosków zarówno mieszkańców, pasażerów, jak i kierowców lubelskich autobusów i trolejbusów, wyznaczono do końca roku.
Model ruchu
-„Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której się przygotowujemy, ma dostosować komunikację miejską do realiów i potrzeb, a te z pewnością zmienią się wraz z oddaniem do użytkowania Dworca Metropolitalnego. Dodatkowo, trzeba wziąć pod uwagę to, jak rozwija się Lublin. W różnych częściach miasta powstają nowe osiedla mieszkaniowe, miejsca pracy oraz odpoczynku, z kolei w niektórych lokalizacjach obserwujemy spadek ruchu pasażerskiego. Z uwagi na trudny okres pandemii, zmiany te nie skutkowały modyfikacjami w przebiegu linii. Teraz mamy do tego doskonałą okazję. Głównym założeniem nowej siatki połączeń ma być skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
W opracowaniu ostatecznego układu połączeń, wsparcia Miastu udzieli Politechnika Lubelska. Przedstawiciele Miasta i lubelskiej uczelni podpisali list intencyjny o współpracy w celu opracowania modelu ruchu dla Lublina oraz stworzenia narzędzi do jego kalibracji. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej, w ramach opracowania modelu ruchu drogowego, zaproponują i zweryfikują również nowy układ dla komunikacji miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Model ruchu drogowego to narzędzie, które cyfrowo przedstawia potoki ruchu drogowego i jednocześnie zapewnia możliwości symulowania sieci drogowej. Pozwoli on również na prognozowanie ruchu drogowego z uwzględnieniem różnych uczestników, w tym także transportu zbiorowego. Dodatkowo, narzędzie to umożliwi symulowanie różnych działań, np. zmian w organizacji ruchu czy też budowy lub rozbudowy poszczególnych odcinków infrastruktury drogowej. Model ruchu drogowego pozwala na wierne odwzorowanie wszystkich zachowań i potrzeb związanych z ruchem drogowym w powiązaniu z przedstawieniem tych zjawisk za pośrednictwem zoptymalizowanych danych i ich wielkości (natężenia ruchu, średnich prędkości).
-„Proces powstawania modelu ruchu drogowego opiera się na matematycznych opisach przepływu ruchu, opracowanych w oparciu o kompleksowe badania ruchu, na jak największej grupie uczestników. Dla Miasta Lublin planuje się wykonanie 6 tys. takich badań, w wybranych gospodarstwach domowych, co realnie przełoży się na ponad 10 tys. ankiet. Pozwoli to na poznanie zachowań i potrzeb komunikacyjnych uczestników ruchu drogowego w mieście. Opracowany dla specyfiki Lublina model ruchu drogowego umożliwi także analizę siatki połączeń transportu zbiorowego oraz ocenę skuteczność poszczególnych wariantów. W ramach prowadzonych badań opracowana zostanie także propozycja nowej siatki połączeń – mówi Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.
Siedem etapów
Proces tworzenia nowego układu połączeń komunikacji miejskiej rozpocznie się 21 października i potrwa do listopada 2022 r. Podzielono go na kilka etapów:
- I etap – zbieranie wniosków, pomysłów i opinii mieszkańców oraz kierowców komunikacji miejskiej (październik-grudzień 2021)
- II etap – analiza przedstawionych propozycji (styczeń-marzec 2022)
- III etap – badania napełnienia pojazdów, kierunków przemieszczania się i preferencji pasażerów (marzec-kwiecień 2022)
- IV etap – budowa modelu ruchu przy współpracy Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin z Politechniką Lubelską oraz projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej (kwiecień-czerwiec 2022)
- V etap – konsultacje społeczne projektu nowej siatki połączeń z Radami Dzielnic, mieszkańcami oraz z gminami ościennymi w ramach funkcjonowania Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (wrzesień-październik 2022)
- VI etap – przedstawienie ostatecznej wersji nowej siatki połączeń (listopad-grudzień 2022)
- VII etap – wdrożenie nowej siatki połączeń (I kwartał 2021)
Ankietę online dotyczącej preferencji i zachowań komunikacyjnych można wypełnić TUTAJ