Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak przewozić rowery komunikacją miejską? [FILM]

infotrans
17.11.2015 21:01

Warszawski sezon rowerowy dobiega końca. Na drogach wciążmożna jednak zauważyć wielu miłośników dwóch kółek, którym niestraszny jesiennychłód. Jednoślady bardzo często można zobaczyć nie tylko na drogach ale i wpojazdach komunikacji miejskiej. Niestety nie wszyscy cykliści wiedzą jakprzewozić swój pojazd autobusem, tramwajem, pociągiem czy metrem by ta podróżbyła komfortowa i bezpieczna dla wszystkich.

Warszawska komunikacja miejska jest bardzo przyjaznarowerzystom. Przewożenie roweru jest bezpłatne (o posiadaniu ważnego biletupowinien jednak pamiętać jego właściciel lub użytkownik). A ponadto wwiększości pojazdów są wydzielone miejsca, w których można ustawić pojazd.

{https://www.youtube.com/watch?v=wZBpXT9vHBY}

Nie oznacza to jednak, że rower powinniśmy przewozić zawsze,bez względu na okoliczności. By osoby przewożące swoje jednoślady komunikacjąmiejską nie utrudniały korzystania z niej innym grupom pasażerów, proponujemyby cykliści usiłujący przewieźć swój pojazd w autobusie, tramwaju, metrze czypociągu SKM, stosowali się do kilku prostych zasad.

Z możliwości przewożenia roweru w komunikacji miejskiejpowinno się korzystać w szczególnych przypadkach np. z powodu nagłegopogorszenia się warunków atmosferycznych, złego samopoczucia rowerzysty lub wwyniku awarii jednośladu. Sugerujemy również by rowery przewozić poza ścisłymigodzinami szczytu, czyli wtedy kiedy w pojazdach jest znacznie mniej pasażerów.Próba wejścia do autobusu popularnej linii w godzinach porannego szczytu zrowerem będzie co najmniej nieodpowiedzialna. W takich warunkach bardzo łatwo kogośpobrudzić, potrącić kierownicą, a w przypadku gwałtownego hamowania, o którenietrudno w gęstym warszawskim ruchu, również i zranić. Nie wspominając już otym, że rower utrudniałby pasażerom wsiadanie, wysiadanie czy dojście np. dokasownika. Dlatego radzimy by unikać tego typu zachowań.

Nie powinno się również przewozić rowerów poza miejscami dotego wyznaczonymi. Problem ten widać m.in. w metrze. Miejsce do przewożeniarowerów znajduje się wyłącznie na początku i na końcu pociągu. Tymczasemniestety wciąż zdarzają się cykliści usiłujący dostać się z rowerem do wagonukażdymi innymi drzwiami. W większości autobusów i tramwajów miejsce dla roweruznajduje się naprzeciwko drugich (licząc od kabiny kierowcy lub motorniczego)drzwi. Należy jednak pamiętać, że w przypadku przewożenia przez pasażera roweruw tych miejscach, jego właściciel jest zobowiązany do zwolnienia tego miejscana każde żądanie pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim lub osoby zwózkiem dziecięcym i przestawienia swojego jednośladu. A gdyby rower utrudniałwtedy innym pasażerom podróż ? do opuszczenia pojazdu. Osoby z wózkamidziecięcymi czy inwalidzkimi mają w takiej sytuacji priorytet. W pociągach SKMmiejsca dla rowerów oznaczone są specjalnymi piktogramami na drzwiach pojazdu. Wartorównież pamiętać, że w trosce o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pasażerom(również rowerzystom), obsługa pojazdu, nadzór ruchu czy kontrolerzy biletówmogą wydawać stosowne wskazówki, którym pasażerowie powinni się podporządkować.