Jak polskie miasta walczą ze smogiem: Kraków

infotrans
26.02.2018 16:00

W Krakowie podejmujesię szereg inicjatyw mających na celu ograniczenie emisji spalin. I pierwsze efektyzaczynają już być widoczne. O szczegółach opowiada Dyrektor Naczelny ZIKiTAndrzej Mikołajewski.

W działania zmierzające do systematycznej poprawy jakościpowietrza włącza się również Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wKrakowie, który wprowadził szereg pozytywnych zmian, mających wpływ nacodzienne życie mieszkańców regionu. Przede wszystkim postawiono na komfortowądla pasażerów komunikację zbiorową i elektromobilność.

Czy komunikacjazbiorowa może pomóc w walce z emisją spalin w Krakowie?

Z pewnością tak. Proszę pamiętać, że codziennie do Krakowawjeżdża około 250 tysięcy samochodów. Jeśli część z użytkowników aut zdecydujesię przesiąść z fotela kierowcy na fotel pasażera będzie to miało zdecydowaniepozytywny wpływ na jakość powietrza w naszym mieście. Planujemy, aby docelowodo roku 2020 maksymalnie 25% wszystkich podróży po mieście był to indywidualnytransport samochodowy. Przekłada się to, na włączenie do systemu komunikacjimiejskiej około 30-40 tys. kierowców.

W jaki sposób ZIKiTchce zdopingować kierowców do korzystania z komunikacji zbiorowej?

Właściwie kluczowe kroki zostały już podjęte z początkiembieżącego roku dzięki wprowadzeniu zmian, które nazwaliśmy „maksymalizacjąkomunikacji miejskiej”. W ramach maksymalizacji siatkę połączeńwzmocniliśmy dodatkowym taborem w postaci 30 tramwajów i 50 autobusów. Zmieniłasię też częstotliwość odjazdów, np. najbardziej oblegane linie jeżdżą co 5minut. Daje to większy komfort podróży pasażerom i zachęca do korzystania zkomunikacji zbiorowej, dzięki której w większości przypadków można łatwiej iszybciej dostać się do celu podróży niż samochodem. Dla miasta niesie to zaśwymierną korzyść w postaci mniejszej liczby pojazdów na ulicach, niższej emisjispalin i hałasu.

A jak zachęcaciemłodzież do podróżowania komunikacją miejską?

We wrześniu 2017 r. gimnazjaliści zostali objęci bezpłatnymiprzejazdami. Jest to jedno z długofalowych działań edukacyjnych, których celemjest przekonanie młodzieży do częstego korzystania z Komunikacji Miejskiej,również w przyszłości – dla dobra środowiska i zmniejszenia ruchu samochodowegow obrębie miasta.

Czy oferujecie teżmożliwość korzystania z nowych technologii w trakcie podróży?

Tak, zdecydowanie stawiamy na nowe technologie.Wprowadziliśmy między innymi aplikacje internetowe do sprzedaży biletów ipłatności mobilne. Wdrożona została też specjalna aplikacja „biletokresowy”, która umożliwia zakup i zapis biletu na urządzeniu mobilnym bezużycia tradycyjnej karty. Dbamy też o komfort podróży wyposażając autobusy itramwaje np. w ładowarki USB, dzięki którym można uzupełnić baterie smartfonówlub tabletów.

W Krakowiepopularnością cieszą się także jednoślady. Czy rowerzyści mogą liczyć, żerównie łatwo i szybko dojadą np. do pracy?

Staramy się cały czas rozbudowywać sieć ścieżek rowerowych,oferując komfortowe i co bardzo istotne bezpieczne warunki do jazdyjednośladami w Krakowie. Obecnie mamy ponad 220 km infrastruktury rowerowej ijesteśmy w czołówce polskich miast jeśli chodzi o rozwój tego sposobupodróżowania. Jako jedyni w Polsce oferujemy też, wspólnie z Wavelo, wynajemrowerów w okresie zimowym. Mamy bowiem świadomość, że promowanieproekologicznych środków transportu, jakim niewątpliwie są rowery to równieżważny czynnik w walce o czystsze powietrze w Krakowie.

Elektromobilność. Coto dokładnie oznacza dla Krakowa?

Rozwój transportu elektrycznego traktujemy jako szczególnieważny czynnik, który pomoże nam obniżać systematycznie emisję szkodliwych pyłóww naszym mieście. To właśnie na krakowskich ulicach, jako pierwsza w całejPolsce, uruchomiona została już w 2014 r. regularna linia obsługiwana przezautobusy elektryczne. Nie emitują one spalin, są cichsze i wolne od wibracji –jest to więc wymarzony środek transportu w ruchu miejskim. Dziś dysponujemy 26autobusami napędzanymi energią elektryczną oraz 12 autobusami hybrydowymi, aleto dopiero początek. W planach jest zakup kolejnych ekologicznych autobusów,które spełniają wymogi dotyczące norm emisji spalin Euro 6. Co więcej, Krakówjuż w roku bieżącym będzie dysponował nowymi stacjami ładowania pantografowegoautobusów w sześciu lokalizacjach. Wszystko po to, aby przygotować miasto narozbudowę taboru elektrycznego i zapewnić efektywny sposób uzupełniania bateriiz sieci trakcyjnej, trwający zaledwie kilkanaście minut!

Jakie jeszcze innedziałania podejmuje ZIKiT w celu zadbania o niższą emisję spalin w Krakowie?

Ostatnio, w związku z szeregiem zmian jakie miały miejscepodczas reorganizacji Strefy Płatnego Parkowania, wprowadziliśmy ograniczenieprędkości do 60 km/h na Alejach Trzech Wieszczów. Zwróciliśmy również uwagę naprzystanki w centrum dla autokarów. Naszym celem jest uporządkowanie ruchuautokarów właśnie tam. Na razie udało się m.in. zlikwidować ich postój na ul.Dajwór. Kolejnym krokiem będzie całkowity zakaz wjazdu autokarów na terenZabłocia. Obecnie wyznaczono dla nich miejsca na Placu Bohaterów Getta, zktórych autokary mogą korzystać na czas wysiadania i wsiadania pasażerów.

Czym ZIKiT będzie siękierować wyznaczając nowe miejsca dla autokarów?

W dużej mierze będziemy starać się wyznaczać miejscapostojowe dla autokarów w znacznej odległości od budynków mieszkalnych.Mieszkańcy często zgłaszają uciążliwość takich parkingów w pobliży osiedli ichcemy tego w przyszłości uniknąć. W chwili obecnej jesteśmy w trakciewyznaczania przystanków. Chcemy, aby pojawiły się jeszcze przed tegorocznymsezonem turystycznym, docelowo będzie kilkanaście takich lokalizacji.

ZIKiT prowadzirównież działania informacyjne. W centrum miasta pojawiły się m.in. specjalnetablice antysmogowe. Czy są potrzebne?

Tak, jak najbardziej. Zamontowaliśmy trzy tablice, które nabieżąco wskazują aktualny stan powietrza w Krakowie. To była bardzo dobradecyzja, gdyż mieszkańcy oczekiwali takich ogólnie dostępnych danych,wyświetlanych w przestrzeni miejskiej. Dzięki tablicom antysmogowym możnaobserwować jak zmienia się stan powietrza w mieście (w miejscu gdzie sięznajdują) i odpowiednio reagować. W przypadku podwyższonego poziomuzanieczyszczeń należy oczywiście unikać ekspozycji na powietrzu, uprawianiasportów outdoorowych, spacerów – zwłaszcza z dziećmi. To istotne, abypodejmować działania prewencyjne i nie narażać niepotrzebnie swojego zdrowia.