IV pakiet kolejowy. Co zyska pasażer? [film]

infotrans
10.06.2016 11:05

KomisjaEuropejska z zadowoleniem przyjęła osiągnięte wczoraj wieczorem przez ParlamentEuropejski i Radę Unii Europejskiej porozumienie w sprawie czwartego pakietukolejowego. Pakiet ten obejmuje szereg środków, dzięki którym kolejeeuropejskie staną się bardziej innowacyjne i konkurencyjne. 

Porozumieniezapewni pasażerom w szczególności poprawę jakości usług kolejowych w UE dziękistopniowemu otwieraniu krajowych rynków kolejowych. Porozumienie to musi zostaćw najbliższych dniach zatwierdzone przez państwa członkowskie i ParlamentEuropejski. Po przyjęciu wspomniany pakiet przyczyni się do ukończenia procesutworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, a tym samym dorealizacji programu obecnej Komisji dotyczącego bardziejsprawiedliwego i lepiej rozwiniętego jednolitego rynku. 

Komisarz UEds. transportu, Violeta Bulc, powiedziała: ?Porozumienie to otwiera nowyrozdział w rozwoju europejskiej sieci kolejowej. Zbyt długo w sektorzekolejowym brakowało impulsów, by dostosowywać go do potrzeb konsumentów, wwyniku czego udział kolei w rynku transportowym stale malał. Stopnioweotwieranie rynku doprowadzi do poprawy jakości świadczonych usług kolejowych. Osiągniętewczoraj porozumienie zapewni również nowe możliwości inwestycyjne i będziesprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy w tym sektorze. Zachęci równieżEuropejczyków do korzystania w większym stopniu z transportu kolejowego, coprzyczyni się do realizacji naszych celów w zakresie zmniejszania emisjidwutlenku węgla. Atrakcyjniejsze koleje oznaczają wygraną na każdym polu?

Zgodnie zporozumieniem czwarty pakiet kolejowy umożliwi stopniowe otwieraniekrajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję. Stopnioweotwarcie rynku przyniesie szereg korzyści pasażerom, organom publicznym igospodarce europejskiej jako całości. W szczególności jego wynikiem będzie: 

  • Ożywieniekrajowych rynków kolejowych. W ostatnich dziesięcioleciach w sektorzeprzewozów kolejowych, nadal zdominowanym przez monopole krajowe, utrzymuje siętendencja spadkowa. Wraz z wdrożeniem czwartego pakietu kolejowego wszystkieprzedsiębiorstwa kolejowe w UE będą mogły oferować usługi kolejowe w całejUnii. W przypadku usług komercyjnych nowi operatorzy będą mogli rozpocząćdziałalność od 2020 r. Od 2023 r. właściwe organy powinny udzielać zamówieńpublicznych na usługi kolejowe w drodze przetargów opartych na zasadachkonkurencji i otwartych dla wszystkich przedsiębiorstw kolejowych z UE, zwyjątkiem szczególnych przypadków. 
  • Lepszedostosowanie usług kolejowych do popytu na rynku i potrzeb konsumentów.Otwarcie rynku stanowić będzie impuls do tworzenia nowych modeli biznesowych ioferowania konsumentom większego wyboru. Pod presją konkurencji ze stronynowych operatorów przedsiębiorstwa zasiedziałe będą musiały się dostosować i wwiększym stopniu uwzględnić potrzeby konsumentów. Konkurencja nie jest jednakcelem sama w sobie, państwa członkowskie będą nadal miały możliwośćbezpośredniego udzielania zamówień publicznych na usługi kolejowe, podwarunkiem osiągnięcia celów w zakresie efektywności (jakość, punktualnośćitp.). Takie podejście przyniesie korzyści pasażerom. Z doświadczeń państwczłonkowskich, które otworzyły już swój rynek krajowy, wynika, że prowadzi todo zwiększenia częstotliwości przejazdów, poprawy jakości usług i obniżeniacen. 
  • Realizacjapriorytetów politycznych przewodniczącego Jeana Claudea Junckera. W liścieintencyjnym skierowanym do przewodniczącego Parlamentu i przewodniczącego RadyUnii Europejskiej przewodniczący Komisji Jean-Claude Juncker orazpierwszy wiceprzewodniczący Komisji Frans Timmermans podkreśliliznaczenie czwartego pakietu kolejowego dla realizacji priorytetów Komisji.Dzięki stopniowemu otwieraniu krajowych rynków kolejowych pakiet ten przyczynisię do ukończenia procesu tworzenia jednolitego europejskiego obszarukolejowego, a tym samym do realizacji priorytetowego celu Komisji dotyczącego bardziejsprawiedliwego i lepiej rozwiniętego jednolitego rynku. Umożliwi onrównież wspieranie inwestycji w sektorze kolejowym, a dane państwczłonkowskich, które zliberalizowały swoje rynki usług kolejowych, dowodzą, żeotwarcie tych rynków ma pozytywny wpływ na tworzenie miejsc pracy. Ponadtoprzewozy kolejowe są rodzajem transportu zdecydowanie najbliższym ideizrównoważonego rozwoju, zatem poprzez uczynienie ich bardziej atrakcyjnymiczwarty pakiet kolejowy powinien umożliwić odchodzenie od innych, powodującychwiększe zanieczyszczenia rodzajów transportu w kierunku transportu kolejowego.Przyczyniłoby się to do realizacji unijnych celów w zakresie zmniejszeniaemisji. 

Porozumieniemusi zostać w najbliższych dniach zatwierdzone przez państwa członkowskie iParlament Europejski, a następnie zostać formalnie przyjęte przez ParlamentEuropejski i Radę Unii Europejskiej. Oczekuje się, że nastąpi to jesienią 2016r. 

Czwarty pakietkolejowy składa się z sześciu wniosków ustawodawczychprzedłożonych przez Komisję Europejską w styczniu 2013 r. Parlament Europejskiprzyjął swoje stanowisko w sprawie całego pakietu w pierwszym czytaniu w lutym2014 r., a Rada uzgodniła stanowiska (?podejście ogólne?) w sprawieposzczególnych wniosków w okresie od czerwca 2013 r. do października 2015 r. 

Porozumienie międzyinstytucjonalne osiągnięte 19 kwietnia 2016 r. zamykaostatni etap negocjacji między Parlamentem a Radą i otwiera drogę do szybkiegoprzyjęcia pakietu.