Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ITS w Katowicach: Rozpoczyna się montaż konstrukcji tablic VMS i TIP

infotrans
10.05.2023 12:00

Katowicki ITS (Inteligentny System Transportowy) poprzez sterowanie ruchem drogowym będzie wspierał lokalny transport publiczny.

Od kilku miesięcy wykonawca pracuje na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i modernizuje je oraz doposaża w urządzenia niezbędne dla poprawnego działania systemu. W najbliższym czasie rozpocznie się montaż tablic VMS i TIP, które pojawią się w przestrzeni miejskiej.

112 skrzyżowań

ITS zostanie wdrożony na terenie Katowic w ciągach ulic obejmujących 112 wybranych skrzyżowań. Jego działanie w praktyce oznaczać będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma zapewnić większą niż dotychczas płynność ruchu. Ważną funkcją będzie także bieżące informowanie o zatorach ulicznych oraz wprowadzenie priorytetu dla komunikacji publicznej, a w szczególności dla komunikacji tramwajowej. 

ramach modernizacji skrzyżowania zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się 17 znaków zmiennej treści, tzw. VMS. Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostaną objęte miejsca w obecnie istniejącej Stefie Płatnego Parkowania, a informacje na temat ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach TIP rozmieszczonych w mieście. Ponadto pojawi się internetowa platforma komunikacyjna — także w formie aplikacji mobilnej — która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie Centrów Przesiadkowych. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie też o warunkach na drodze, prowadzonych robotach. W ramach wdrożenia ITS wybudowane zostanie ponadto 25 kilometrów nowej kanalizacji światłowodowej.

fot. UM Katowice

fundamenty pod TIP i WMSe

Wspomniane tablice VMS i TIP, kluczowe dla działań systemu, będą montowane od 9 maja.

- W ustalonych lokalizacjach - również na drogach będących w administracji GDDKiA - według skrupulatnie przygotowanego harmonogramu wykonawca zrealizuje fundamenty, na których zamontowane zostaną urządzenia. Prowadzone prace mogą wpływać na płynność ruchu - wyjaśnia Dawid Zapała, zastępca dyrektora w Katowickiej Agencji Wydawniczej, reprezentującej w mediach Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach.

17 konstrukcji dla tablic VMS w formie bramownic i wysięgników zostanie zamontowanych pomiędzy 9 a 20 maja.  Konstrukcje posiadają zabezpieczenia antykorozyjne oraz są ściśle dopasowane do gabarytów tablicy i warunków w jakich będą eksploatowane.

LOKALIZACJE TABLIC ZMIENNEJ TREŚCI VMSData wykonania 
1.S86, UL. PSZCZYŃSKA15-16.05.2023
2.A4, ZJAZD NA SOSNOWIEC15-16.05.2023
3.UL. KOŚCIUSZKI/PODLASKA16-17.05.2023
4.UL. KOŚCIUSZKI/CENTRUM PRZESIADKOWE BRYNÓW16-17.05.2023
5.A4, NA WYSOKOŚCI PORSCHE17-18.05.2023
6.DTŚ, NA WYSOKOŚCI FIRMY MAZAK11-12.05.2023
7.UL. CHORZOWSKA, NA WYSOKOŚCI SKLEPU ALDI10-12.05.2023
8.S86, AL. ROŹDZIEŃSKIEGO/IKEA19-20.05.2023
9.UL. BAGIENNA17-18.05.2023
10.UL. LEOPOLDA/BOHATERÓW MONTE CASSINO17-18.05.2023
11.UL. KORFANTEGO/KONDUKTORSKA09-11.05.2023
12.UL. BYTKOWSKA10-12.05.2023
13.UL. MIKOŁOWSKA/POLA18-19.05.2023
14.SKRZYŻOWANIE PIOTROWICKA/PANEWNICKA18-19.05.2023
15.SKRZYŻOWANIE FRANCUSKA/CEGLANA19-20.05.2023
16.UL. STĘŚLICKIEGO09-11.05.2023
17.UL. BOCHEŃSKIEGO, ZJAZD NA A419-20.05.2023
LOKALIZACJA TABLIC INFORMACJI PARKINGOWEJ TIPData wykonania
1.UL. PIOTRA SKARGI09.05.2023
2.UL. SOKOLSKA09.05.2023
3.UL. GLIWICKA (PRZEJŚCIE PASY)09.05.2023
4.UL. ANDRZEJA09.05.2023
5.UL. MIKOŁOWSKA (NA WYSOKOŚCI SKRZYŻOWANIA Z UL. RACIBORSKĄ)10.05.2023
6.UL. WOJEWÓDZKA/KOCHANOWSKIEGO10.05.2023
7.UL. WITA STWOSZA10.05.2023
8.UL. KOŚCIUSZKI10.05.2023
9.UL. JAGIELLOŃSKA11.05.2023
10.UL. FRANCUSKA - SZPITAL11.05.2023
11.UL. SZKOLNA11.05.2023
12.UL. UNIWERSYTECKA11.05.2023

Wdrażanie Inteligentnego Systemu Transportowego w Katowicach

W ramach realizacji inwestycji została zaprojektowana aplikacja do sterowania ruchem drogowym SPRINT/SCATS. Pracuje ona w czasie rzeczywistym i pozwala zarządzać ruchem poprzez sterowanie sygnalizacją świetlną. Na podstawie ciągłej analizy danych spływających z detektorów, oprogramowanie SCATS dobiera odpowiednie parametry (długość cyklu, offsety koordynacyjne, długości trwania poszczególnych faz, itp.). Sterowanie ruchem jest w pełni automatyczne, ale operatorzy Centrum Sterowania Ruchem mogą w każdej chwili przejąć kontrolę nad działaniem systemu.

- Obecnie 102 sterowniki sygnalizacji świetlnej są modernizowane oraz doposażone w niezbędne urządzenia na potrzeby poprawnego działania systemu.  Z uwagi na zapewnienie płynności ruchu te prace odbywają się głównie w godzinach nocnych, a w przypadku większych modernizacji zdarza się, że sygnalizacja świetlna jest wyłączona dłużej. Można porównać to do prac na placu budowy, na którym - ze względu na komfort mieszkańców - w jednym czasie trwają działania robotników oraz dopuszczony jest ruch - mówi Konrad Wronowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów
w Katowicach.

Katowicki system zostanie zintegrowany z systemem SDIP Zarządu Transportu Metropolitalnego, w celu zapewnienia priorytetu przejazdu pojazdom komunikacji publicznej. Przyczyni się to do ulepszenia funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Dodatkowo innowacyjna integracja systemów ITS pomiędzy Katowicami a miastami ościennymi, w których działają systemy zarządzania ruchem, pozwoli na przekazywania informacji o ruchu drogowym na kluczowych drogach łączących te miasta.

Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada wyłoniona w przetargu firma Sprint z Olsztyna, a jednym z głównych zadań - obok modernizacji 112 sygnalizacji świetlnych - jest budowa Centrum Sterowania Ruchem. System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł.