ITS usprawni ruch w Tychach
Wewtorek 20 września władze Tychów poinformowały, że decyzją zarządu woj.śląskiego tyski projekt otrzyma 60 mln zł unijnego dofinansowania zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
„Rozpoczynamy przygotowania doogłoszenia przetargu na realizację tego projektu, tak by w 2020 rokuinteligentny system zarządzania i sterowania ruchem w Tychach był gotowy” -zapowiedział we wtorek prezydent miasta Andrzej Dziuba, wskazując, iż systemITS jest jednym z największych projektów jakie w najbliższych latach zostanązrealizowane w Tychach.
„Prace nad nim rozpoczęliśmy wielemiesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, aletakże mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tegoprzedsięwzięcia. Zanim zapadła decyzja o jego ostatecznym kształcie, wkonsultacjach mogli oni wyrazić swoją opinię” -przypomniał prezydent.
Wśródnajistotniejszych możliwości tyskiego systemu jest m.in. zapewnienie priorytetuw ruchu dla autobusów i trolejbusów czy takie sterowanie sygnalizacją świetlną,by kierowcy nie musieli stać na czerwonym świetle, gdy na ulicach nie ma ruchu.Inne ważne funkcje ITS to np. ważenie ciężarówek w trakcie jazdy czy pomiarprędkości aut.
Szerokozakrojony projekt obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania informatyczne, aletakże całkowitą przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście. W efekciekomunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mająprzemieszczać się po mieście płynnie, oszczędzając czas i paliwo – przekonująpomysłodawcy wdrożenia systemu.
Tzw.inteligentne sterowanie zapobiega np. sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują sięstojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło. System sam analizujedane i włącza zielone światło. Potrafi też zapewnić zielone światło autobusom itrolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, żepojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Inteligentny system sterowaniaruchem usprawni komunikację miejską i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Ruchautobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razieopóźnienia system będzie mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytetprzejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacjąświetlną” – wyjaśnił Arkadiusz Pastuszka zMiejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Sercemcałego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniachoddanego do użytku w ubiegłym roku nowego tyskiego stadionu. Tam będągromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodekmonitorowania ruchu przez system kamer; gdy np. dojdzie do wypadku, systemnatychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu outrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.
Wramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacjepomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące odostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki doraźnie informująceuczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Całość uzupełniątablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczneliczenie pasażerów w autobusach.
Możliwebędzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisówdrogowych – jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym zrozwiązań jest tzw. odcinkowy pomiar prędkości; kierowca, który zbyt szybkoprzejedzie wybrany odcinek, może spodziewać się mandatu. W projekcie wytypowanojuż miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusićkierowców do jazdy zgodnej z przepisami.
SamorządTychów od kilkunastu lat inwestuje w usprawnienie komunikacji w mieście orazpołączenia z innymi miastami. M.in. przywrócono połączenie kolejowe centrummiasta z Katowicami, zmodernizowano i zbudowano nowe stacje i perony,wyremontowano dworzec, a pasażerom kolei udostępniono dwa wielopoziomoweparkingi. Miasto kupiło też nowe trolejbusy i autobusy zasilane sprężonym gazemziemnym. Kosztem kilkuset milionów złotych z unijnych środków wyremontowanotyski odcinek krajowej „jedynki”, tworząc bezkolizyjny przejazd przezmiasto.
„