ITS dla komunikacji miejskiej Bydgoszczy

infotrans
21.12.2012 10:54
Bydgoski ZDMiKP wybrał wykonawcę na wykonanie systemu, który usprawni komunikację miejską. Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym złożył bydgoski oddział firmy Sprint SA, która m.in. uczestniczyła w realizacji podobnych projektów w Łodzi i Olsztynie. Projekt pod nazwą „Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy”zakłada zaprojektowanie i instalację w obszarze śródmieścia systemu usprawniającego poruszanie się pojazdów tramwajowych przy jednoczesnym usprawnieniu ruchu pojazdów samochodowych. Zakłada również montaż wizualnych urządzeń towarzyszących, jak np. bieżąca informacja o komunikacji i ruchu dla wszystkich użytkowników dróg. Wdrożenie w Bydgoszczy Inteligentnych Systemów Transportowych Warta będzie kosztowało 54 mln zł. 85 procent tej sumy pokryje Unia Europejska. System będzie się składał się z czterech zintegrowanych podsystemów, które stworzą jeden połączony system inteligentnej informacji dla kierowców i pasażerów. Pierwszy to: podsystem sterowania ruchem z monitoringiem wizyjnym, w skład którego wejdą m.in.:
 – modernizacja ok. 45 istniejących sygnalizacji świetlnych oraz instalacja ok. 7 nowych, które będą monitorowały natężenie ruchu i dostosowywały fazy świateł w zależności od potoków jadących pojazdów,
 – system monitoringu wizyjnego zapewniający obsługę ok. 90 kamer, w tym 40 kamer nadzoru wizyjnego obszaru skrzyżowań i 50 kamer automatycznej rejestracji numerów przejeżdżających pojazdów, wykorzystywanych m.in. do pomiarów czasu przejazdu pojazdów przez wybrane odcinki ulic.
Drugi z podsystemów będzie zarządzał transportem publicznym z dynamiczną informacją na przystankach. W jego ramach:
 – 80 tramwajów zostanie wyposażonych w radiowe nadajniki priorytetów przejazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną,
 – zainstalowanych zostanie 180 tablic dynamicznej informacji przystankowej, wyświetlających informacje o aktualnym czasie przyjazdu pojazdów transportu zbiorowego,
 – zainstalowane zostanie automatyczne sterowanie rozjazdami na trzech skrzyżowaniach,
 – zostanie przeprowadzona integracja realizowanego obecnie w ramach budowy linii tramwajowej do Dworca PKP systemu dynamicznej informacji przystankowej z nowym, rozbudowanym systemem docelowym,
 – zainstalowanych zostanie 20 kiosków informacyjnych z funkcją biletomatu, w których poza zakupem biletów podróżni będą mogli zapoznać się z ofertą przewozową   i rozkładami jazdy, z tzw. planerami podróży.
Trzeci z elementów systemu to: Podsystem informacji parkingowej w skład, którego wchodzić będzie m.in.:
 – montaż ok. 101 parkomatów,
 – wyposażenie 10 kontrolerów Strefy Płatnego Parkowania w elektroniczne urządzenia kontrolne,
 – montaż 26 tablic dynamicznej informacji parkingowej, które będą przekazywać kierowcom informacje o dostępności parkingów ulicznych w danym rejonie miasta,
 – wyposażenie biura Strefa Płatnego Parkowania w urządzenia monitorujące i raportujące Strefę Płatnego Parkowania.
Ostatni z elementów systemu to: Podsystem naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne w skład, którego wchodzić będzie m.in.:
 – 32 tablice zmiennej treści (tablice w technologii LED), na których będzie przedstawiana informacja o zalecanych prędkościach podróży, wskazywane będą zalecane kierunki dotarcia do celu, podawany będzie średni czas przejazdu pojazdów na wybranych odcinkach sieci drogowej miasta. Kamery rejestrujące numery pojazdów będą wykonywały zdjęcia na wjeździe i wyjeździe pojazdów w obszarze systemu, dane te będą przetwarzane centralnie przez system, który przeliczone czasy podróży z punktu A do B lub z A do C będzie wyświetlał na tablicach zmiennej treści. Informacja będzie bardzo wiarygodna, ponieważ będzie pochodziła z ostatnich 2-3 minut,
 – portal internetowy umożliwiający sprawdzenie obecnej i prognozowanej sytuacji na ulicach objętych systemem, planowanie podróży, zapoznanie się z warunkami atmosferycznymi,
 – 10 stacji meteorologii drogowej, które przez okres całej doby będzie badało sytuację warunków atmosferycznych miasta.