Inteligentne systemy transportowe w Polsce zaplanuje EGIS i IBI Group
19 czerwca br. została zawarta umowa na wykonanie usług konsultingowych pod nazwą „Opracowanie dla Ministerstwa Infrastruktury Strategii rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce”pomiędzy Ministrem Infrastruktury a konsultantem – konsorcjum firm: EGIS Poland Sp. z o.o. (Rzeczpospolita Polska);EGIS MOBILITE S.A. (Republika Francuska);IBI Group Ltd. UK (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) na wykonanie I etapu usług konsultingowych pod nazwą: „Opracowanie dla Ministerstwa Infrastruktury Strategii rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce”. Przewiduje się ukończenie przez Konsultanta prac nad I etapem usług w połowie września br. W kolejnych dwóch etapach, które planowane są do realizacji w pierwszej połowie 2010 roku, zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne w sprawie implementacji strategii wdrażania inteligentnych systemów transportowych w Polsce.
Opis konsultacji
Cel i zakres prac przewidzianych do wykonania w ramach usług konsultingowych pod nazwą „Opracowanie dla Ministerstwa Infrastruktury Strategii rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce ’. Głównym celem usług zleconych Konsultantowi jest opracowanie oraz dostarczenie syntetycznego dokumentu pod tytułem: „Strategia rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce’ zwanego dalej Strategią. W Strategii szczególnie ważny jest aspekt interoperacyjności systemów ITS funkcjonujących obecnie, a także planowanych do uruchomienia, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.
Konsultant zawrze w Strategii propozycje kompleksowych działań koniecznych do skutecznego wdrożenia w Polsce inteligentnych systemów transportowych, w oparciu o:
– analizę i ocenę istniejącego stanu stosowania aplikacji ITS w Europie i w Polsce;
– identyfikację grup użytkowników (aktualnych i potencjalnych) inteligentnych systemów transportowych, ich potrzeb i oczekiwań;
– analizę światowych, w tym europejskich standardów i rozwiązań organizacyjnych w dziedzinie inteligentnych systemów transportowych;
– analizę uwarunkowań prawnych, społecznych, ekonomicznych i finansowych dla wdrożenia inteligentnych systemów transportowych i uruchomienia krajowej architektury inteligentnych systemów transportowych (KA ITS).
Konsultant określi możliwe do zastosowania technologie i rozwiązania techniczne oraz scenariusze wdrażania ITS w Polsce, a także wskaże rekomendacje odnośnie optymalnej strategii wdrażania ITS. Docelowo wdrażane w Polsce rozwiązania w zakresie ITS powinny służyć wspieraniu intermodalności transportu osób i towarów, przy uwzględnieniu potrzeb osób niepełnosprawnych w transporcie. Niezbędne jest zapewnienie interoperacyjności ITS stosowanych w Polsce i w pozostałych krajach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, w szczególności w zakresie elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej. Strategia opracowana przez Konsultanta zawierać będzie w szczególności analizę aktualnego stanu stosowania i rozwoju aplikacji ITS w Polsce i w Europie, rozwój architektur ITS w wybranych krajach oraz propozycje w zakresie spełnienia oczekiwań użytkowników systemów ITS a także strategię implementacji KA ITS, w tym:
– prognozę zastosowań i identyfikację potencjalnych użytkowników;
– analizę oczekiwań potencjalnych użytkowników oraz propozycje w zakresie ich spełnienia;
– szczegółowe schematy (wariantowe) obrazujące wykorzystanie proponowanych rozwiązań funkcjonalnych, technicznych i systemowych w poszczególnych obszarach zastosowania;
– harmonogramy wdrażania dla poszczególnych schematów wariantowych, z wyraźnym podziałem na etapy wdrażania poszczególnych elementów KA ITS;
– koncepcję sfinansowania (udział administracji publicznej i ew. sektora prywatnego).
Strategia wskaże koncepcję wdrażania ITS i zarekomenduje najbardziej efektywne rozwiązanie możliwe do zastosowania w Polsce, uwzględniając potrzebę elastycznego rozszerzania usług świadczonych przez poszczególne podsystemy. Zaprezentowany przez Konsultanta program wdrażania ITS umożliwi sukcesywne wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Krajowa architektura ITS będzie zawierała wytyczne dla projektowania, realizacji i wdrażania nowoczesnych technologii w transporcie, będzie ponadto zawierała wskazania potrzeb w zakresie standaryzacji poszczególnych rozwiązań i systemów. Załącznikami do Strategii będą projekty: założeń rozwiązań legislacyjnych, wytycznych dla projektowania oraz uzasadnienie wskazania konkretnych rozwiązań technologicznych.
Konsultant opracowując koncepcję rekomendowaną do wdrożenia weźmie pod uwagę polskie uwarunkowania prawne, społeczne i gospodarcze oraz uwzględni obowiązujące w Unii Europejskiej wymogi w zakresie standaryzacji, a także znane na świecie rozwiązania i koncepcje technologiczne, zwróci również szczególną uwagę na zachowanie niezbędnych wymogów odnośnie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zostaną wyróżnione trzy etapy wdrażania w perspektywie 2007-2013, 2014-2020;2021-2028, zgodnie z programowaniem okresów budżetowych Unii Europejskiej.
Konieczna jest zgodność przedstawionej koncepcji z obowiązującymi uwarunkowaniami prawnymi prawa UE i prawa polskiego. Konsultant przedstawi propozycje niezbędnych zmian prawnych, jeśli będzie tego wymagać wdrożenie prezentowanych koncepcji. Konsultant przeprowadzi prace nad Strategią w trzech etapach, zgodnie z niżej przedstawionym wykazem zadań:
Etap I / Zadanie 1 – Analiza i ocena aktualnego stanu stosowania aplikacji należących do inteligentnych systemów transportowych w Polsce i wiodących w tym zakresie krajach europejskich, możliwości ich rozwoju, wstępna analiza skutków oddziaływania na środowisko i przeprowadzenie analizy SWOT;
Etap II / Zadanie 2 – Zaproponowanie strategii rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce;
Zadanie 3 – Propozycja budowy krajowej architektury ITS z podziałem na etapy.
Etap III: / Zadanie 4 – Plan wdrażania inteligentnych systemów transportowych i krajowej architektury ITS w Polsce;
Zadanie 5 – Załączniki do dokumentu „Strategia rozwoju inteligentnych systemów transportowych w Polsce’:
– Propozycja założeń do rozwiązań legislacyjnych ustanawiających KA ITS i wspierających strategię rozwoju ITS w Polsce;
– Wytyczne dla projektowania poszczególnych elementów KA ITS;
– Uzasadnienie wyboru zastosowania konkretnych rozwiązań technologicznych (w przypadku rozwiązań niestandardowych).