Innobaltica bez ofert na pomorski bilet!

infotrans
18.12.2019 16:30

Duże zaskoczenie na Pomorzu. Konieczne będzie ogłoszenie kolejnegoprzetargu na pomorski bilet Fala. To przesunie cały projekt w czasie.

20 grudnia zostanie ogłoszony kolejny przetarg otwarty na wdrożeniena obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla organizatorów i przewoźnikówsystemu poboru opłat za przewozy w zbiorowym transporcie pasażerskim orazsystemu jednolitej informacji pasażerskiej. Powód? Brak ważnych ofert w pierwszym postępowaniu.

16grudnia minął termin składania ofert w pierwszym przetargu (prowadzonym w formieprzetargu ograniczonego). Procedura ta została jednak unieważniona, bo oferty wpłynęły poterminie wskazanym w dokumentacji. I mamy powtórkę.

Spóźniona Fala

Upraszczając nazwę – jest to przetarg na wykonawcępomorskiego, zintegrowanego biletu FALA, który umożliwi pasażerom podróżowaniena jednym elektronicznym bilecie po całym województwie. Będzie to drugie postępowanie na przygotowanie i wdrożenie tego systemu.

W nowym postępowaniu opis przedmiotu zamówienia nie będziesię różnił od pierwotnego w zakresie wymagań technicznych. Zmodyfikowane będąnatomiast niektóre zapisy formalne.

Według harmonogramu nowego przetargu potencjalni wykonawcysystemu będą mieli czas na nadsyłanie ofert do połowy lutego. Ze względu nazłożoność procesu badania i oceny ofert, a także przy założeniu bezpiecznychterminów na procedury odwoławcze, zakłada się, że wykonawca zostanie wyłonionypod koniec marca 2020 roku, natomiast umowa z nim zostanie podpisana w maju2020 roku.

To bardzo optymistyczna wersja wydarzeń – przypomnijmy, że pierwszyprzetarg został ogłoszony niemal dokładnie rok temu – 18 grudnia 2018 r. iprzez sporą liczbę zapytań doczekał się otwarcia ofert dopiero w grudniu.

Idea Fali

Przypomnijmy: pomorski bilet FALA to nowoczesny systempłacenia za przejazdy w komunikacji zbiorowej. Wykorzystanie nowych technologiipozwoli na zautomatyzowanie działań związanych z rozliczaniem podróży od stronypasażera, organizatora transportu i przewoźnika. Będzie to jeden z najbardziejinnowacyjnych zintegrowanych systemów płacenia za przejazdy w transporciepublicznym. Utworzony zostanie wysoko zaawansowany technologicznie system, wktórym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasachprzejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwolirozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania gow różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażeraodbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku(walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, którabędzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazduróżnymi środkami lokomocji.

Wykonawca systemu poza przygotowaniem informatycznej części,odpowiedzialny będzie także za montaż blisko 500 urządzeń walidujących(kasowników) na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach,przygotowanie 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji NFC) iwyposażenie ok. 30 punktów obsługi klienta.