I po transportowych konsultacjach

infotrans
29.11.2012 22:25
MTiGM odpowiedzialne za realizację obszaru transportu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, tzw. Instytucja Pośrednicząca, przedłożyło propozycję 52 nowych projektów, które poddano procesowi konsultacji społecznych w dniach 9-23 października br. Uczestnicy konsultacji społecznych mogli zgłaszać uwagi w formie elektronicznej na adres poczty elektronicznej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oprócz elektronicznych zgłoszeń z uwagami do nowych projektów, do Instytucji Zarządzającej POIiŚ wpłynęły także pisma odnoszące się do prowadzonego procesu konsultacji. Wszystkie opinie i uwagi zgłoszone przez uczestników konsultacji społecznych zostały rozpatrzone przez Instytucję Zarządzającą POIiŚ oraz Instytucję Pośredniczącą w sektorze transportu. W toku konsultacji społecznych wpłynęły liczne uwagi, postulaty, czy też wyrazy poparcia dla realizacji propozycji niektórych nowych projektów. W przypadku kilku projektów zgłoszono zastrzeżenia co do ich realizacji ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W szczególności głosy sprzeciwu dotyczyły projektu „Nowy przebieg drogi krajowej nr 21 w Słupsku”. Wbrew zaleceniom Instytucji Zarządzającej POIiŚ uczestnicy konsultacji społecznych zgłosili propozycje dodatkowych nowych projektów. Jednak postulaty te zostały odrzucone z przyczyn formalnych, gdyż w trakcie prowadzonych konsultacji nie było możliwości zgłaszania przez uczestników tego procesu dodatkowych nowych projektów. Uwagi z konsultacji, które nie odnosiły się do nowych projektów zostały uzgodnione pomiędzy instytucjami na wcześniejszym etapie prac nad zaktualizowaną listą projektów indywidualnych w zakresie sektora transportu. W trakcie konsultacji społecznych wpłynęło wiele zgłoszeń zawierających te same uwagi. W takich przypadkach uwagi te były traktowane zbiorczo jako jedna propozycja (popierana przez więcej niż jednego uczestnika konsultacji). Niektóre formularze/pisma zawierały po kilka uwag. W efekcie 23 listopada 2012 r. ogłoszono zaktualizowaną Listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, która uwzględnia zmiany wyłącznie na liście dla sektora transportu (priorytety VI, VII, VIII).  W najbardziej nas intersującym Działaniu 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych zgłoszono 3 uwagi, z czego dwie zostały uwzględnione, a jedną odrzucono. Zacznijmy od odrzuconej propozycji:
1. Została ona zgłoszona przez Podkrakowską Izbę Gospodarczą (łącznie było ok. 20 petycji w sprawie tego projektu) dt. Zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej. Proponowano: „przeniesienie projektu na podstawową listę projektów indywidualnych dla POIiŚ Nie umieszczenie projektu na liście podstawowej wyklucza zakup przez Samorząd Województwa taboru do obsługi linii Kolei Aglomeracyjnej. Będzie to miało negatywny wpływ na rozwój transportu zbiorowego w Aglomeracji Krakowskiej. Sytuacja ta zniechęci pasażerów do korzystania z transportu kolejowego, co w przyszłości może skutkować ograniczeniem połączeń kolejowych oraz przyczyni się do wzrostu transportu indywidualnego. Zakup taboru dla szybkiej kolei aglomeracyjnej krakowskiego obszaru metropolitalnego, stanowi kontynuację już podjętych przez samorząd województwa małopolskiego inwestycji (system „Parkuj i Jedź”, system zintegrowanego biletu elektronicznego oraz elektroniczny system informacji dla pasażerów), jego realizacja jest istotna nie tylko dla stolicy regionu, ale przede wszystkim dla jej otoczenia. Realizacja projektu znacząco wpłynie na bezpieczeństwo i komfort podróżujących.
Uwaga została nieuwzględniona. Projekt nie został przeniesiony na listę podstawową dla działania 7.3 ze względu na niewystarczającą ilość środków finansowych w ramach alokacji UE dla tego działania.
2. Druga uwaga została zgłoszona przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i dt. projektu „Zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Proponowano: „Poparcie dla umieszczenia projektu na podstawowej liście projektów indywidualnych dla POIiŚ wraz z propozycją zwiększenia wartości dofinansowania z UE do kwoty 70,23 mln zł (tj. 59% wartości kosztów kwalifikowanych wynoszących 119,4 mln zł) Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największym przedsięwzięciem inwestycyjnym w Samorządu Województwa Pomorskiego, które w bardzo istotny sposób zmieni i wpłynie na poprawę funkcjonowania systemu transportu zbiorowego w województwie pomorskim. Projekt ma kluczowe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania i wykorzystania potencjału projektu „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej”realizowanego w POIiŚ, jest również komplementarny z projektem „Rewitalizacja i modernizacja korytarza kościerskiego (linia nr 201 odcinek Kościerzyna – Gdynia)”realizowanym w RPO Województwa Pomorskiego. Ze względu na ograniczone możliwości budżetowe Samorządu Województwa Pomorskiego, związane m.in. z zaangażowaniem finansowym w budowę linii kolejowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, realizacja tego projektu przy zaproponowanym na poziomie 24% dofinansowania jest w bardzo dużym stopniu zagrożona. Projekt uzyska gotowość realizacyjną w grudniu 2012 r. Jego zakończenie planowane jest w czerwcu 2015 r.
Uwaga ta została uwzględniona. Projekt został umieszczony na liście podstawowej dla działania 7.3 zgodnie z rekomendacją MTBiGM. Dofinansowanie dla projektu wynosi 59% wydatków kwalifikowanych, czyli 70,23 mln PLN.
3. Trzecia uwaga została zgłoszona przez Województwo Pomorskie / Urząd Miejski w Gdańsku i dt. Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej –etap III B (projekt wcześniej rezerwowy, umieszczony na liście pod nr POIiŚ 7.3-35). Proponowano: „przesunięcia projektu na podstawową listę projektów indywidualnych dla POIiŚ z dofinansowaniem na poziomie 59% kosztów kwalifikowalnych wraz ze zwiększeniem kosztów. Bezpośrednim efektem realizacji projektu będzie integracja podsystemów transportowych funkcjonujących na terenie trójmiejskiego obszaru metropolitalnego. Przede wszystkim zaś zintegrowane ze sobą zostaną systemy transportowe Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i komunikacji miejskiej w Gdańsku poprzez budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Piecki-Migowo. Zadanie jest na końcowym etapie realizacji dokumentacji technicznej. Przewiduje się, że po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji w lutym 2013 r. można ogłosić zamówienie publiczne na realizację zadania, pod warunkiem uzyskania dofinansowania ze środków unijnych.
Uwaga ta też została uwzględniona. Projekt został przesunięty na listę podstawową dla działania 7.3 zgodnie z rekomendacją MTBiGM. Dofinansowanie dla projektu wynosi 59% wydatków kwalifikowanych, czyli 125,31 mln PLN. Aktualna lista projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 znajduje się tutaj.