W dniach 26-28 maja 2008 roku obradował w Warszawie I Kongres Inteligentnych Systemów Transportowych ITS, którego patronem medialnym była Redakcja portalu TransInfo. Jest to wydarzenie wyjątkowe –mówił otwierając obrady Zbigniew Rapciak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Inteligentne systemy transportowe stanowią obecnie nową, nie do końca jeszcze rozpoznaną i wykorzystaną w Polsce, dziedzinę transportu. Przykład innych państw, szczególnie tych zachodnich, pokazuje jednak, że mogą one stanowić doskonałe uzupełnienie klasycznych systemów transportowych, przyczyniając się jednocześnie do poprawy bezpieczeństwa i efektywności transportu. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w transporcie publicznym, zwłaszcza miejskim. Inteligentne systemy transportowe umożliwiają ponadto efektywniejszą kontrole ruchu drogowego. Jakie systemy najlepiej sprawdzają się w praktyce? Które z nich wykorzystać i jak to zrobić? Jak inwestować? Jakie są zalety stosowania inteligentnych systemów? –to tylko niektóre z pytań, na które próbowało wielu wybitnych specjalistów zgromadzonych w sali warszawskiego hotelu Novotel.
Jakie są zalety inteligentnych systemów transportowych mogą się przekonać użytkownicy autostrady A4 Wrocław-Katowice, na której to zamontowane zostały bramowe znaki drogowe zmiennej treści , informujące o warunkach pogodowych. Podczas kongresu zaprezentowano również portale internetowe, informujące kierowców np. o prowadzonych robotach drogowych.
Transport drogowy odgrywa znaczącą rolę w funkcjonowaniu miasta –napisała w liście do uczestników kongresu Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Władze stolicy przywiązują zatem dużą wagę do rozwoju inteligentnych systemów transportowych. To właśnie w Warszawie stworzone ostały podwaliny do rozwoju ITS w Polsce, takie jak System Nadzoru Ruchu Tramwajów (SNRT2000), system płatnego parkowania w centrum miasta czy wreszcie Warszawska Karta Miejska. Władze stolicy planują wprowadzenie kolejnych udogodnień dla mieszkańców miasta. W związku ze zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w 2012 roku włodarze miasta muszą się zmierzyć z zadaniem, jakim będzie przetransportowanie na stadion dziesiątek tysięcy kibiców. Pomocne mogą okazać się: Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, dynamiczny system informacji pasażerskiej, system rejestracji obrazu z wnętrza pojazdów komunikacji miejskiej czy system łączności dyspozytorskiej. Do ich wprowadzenia stolica intensywnie przygotowuje się, czyniąc już pierwsze kroki w tym kierunku. Od niedawna działa chociażby system informacji pasażerskiej na tramwajowej linii wzdłuż Al. Jerozolimskich. Nowe autobusy, sukcesywnie wprowadzane do ruchy, podobnie jak pociągi Kolei Mazowieckich i SKM, wyposażone są w monitoring. W kolejne inteligentne systemy stolica chce zainwestować już niebawem.
Wprowadzenie wszystkich systemów, o których była mowa powyżej nie byłoby możliwe, gdyby nie intensywny rozwój techniki. W ostatnich latach obserwujemy boom na przeróżne wynalazki. Jak słusznie zauważył prof. Wojciech Suchorzewski –Przewodniczący Rady Programowej Kongresu, nie byłoby możliwe uruchomienie systemu pobierania opłat za wjazd do centrum Londynu, gdyby nie zaawansowane techniki identyfikacji pojazdu oraz szybkie przetwarzanie setek tysięcy informacji. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność… Aby lepiej orientować się w tematyce kongresu warto zapoznać się bliżej z definicją Inteligentnych Systemów Transportowych. Dobrze pojęcie to wyjaśnił jeden z prelegentów –Mariusz Kaczmarek. Z jego referatu dowiadujemy się, iż „Inteligentne Systemy Transportowe, to zastosowanie zaawansowanych technologii (systemy komputerowe, detektory, sterowanie, telekomunikacja i elektronika) w transporcie w celu zwiększenia jego bezpieczeństwa, oszczędzania czasu, obniżenia kosztochłonności i energochłonności oraz redukcji ujemnego wpływu na środowisko naturalne. Zastosowanie Inteligentnych Systemów Transportu jest, więc jednym ze sposobów doskonalenia systemów transportowych w celu zwiększenia ich sprawności, efektywności i bezpieczeństwa. ITS dostarczają różnorodnych narzędzi, począwszy od zaawansowanych systemów sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej, poprzez systemy zarządzania przepływami pojazdów w sieci uliczno-drogowej, aż do systemów realizujących priorytety dla uprzywilejowanych środków transportu. Atrakcyjność systemów ITS wynika z tego, że stwarzają one duże możliwości znacznego wzmocnienia pozytywnych cech transportu, takich jak: dostępność, mobilność i bezpieczeństwo, przy równoczesnym, istotnym osłabianiu jego cech negatywnych, jak: koszty budowy infrastruktury, zatłoczenie, zdarzenia drogowe, niekorzystne oddziaływanie na środowisko i zużycie energii. Systemy ITS dzięki zintegrowanemu charakterowi rozwiązań (np. ruch indywidualny, transport zbiorowy i transport towarów) warunkują realizację strategii zrównoważonego rozwoju.”Warto zapoznać się z przytoczoną powyżej definicją, chociażby z tego powody, iż w najbliższym czasie na łamach portalu TransInfo, a także w poszczególnych jego działach tematycznych, będziemy starali się przybliżyć nieco konkretne już rozwiązania z zakresu ITS. Na warszawskim kongresie poruszono bowiem wiele istotnych i ciekawych zarazem kwestii związanych z poprawą jakości i bezpieczeństwa transportu, w tym także interesującego nas w sposób szczególny transportu zbiorowego.