Hurtownia Danych pomoże ZTM Warszawa w analizach ruchu
Szczegółowa iwielowymiarowa analiza danych dotyczących Warszawskiego Transportu Publicznegojest niezbędna dla bieżącego funkcjonowania i rozwoju komunikacji miejskiej wstołecznej aglomeracji.
W Zarządzie Transportu Miejskiego został zbudowanyspecjalistyczny system Hurtowni Danych – nowe narzędzie do zarządzania danymi. SystemHurtowni Danych wykorzystywany jest przez ZTM do przetwarzania dużych próbekdanych, dotyczących między innymi liczby kursów, długości linii, odległościmiędzyprzystankowych, liczby sprzedanych biletów, zdarzeń komunikacyjnych idługości ich trwania, czy też liczby wpływających zgłoszeń mieszkańcówdotyczących transportu publicznego. Narzędzie to umożliwia wykonywanieróżnorodnych analiz w bardzo krótkim czasie. Pozwala również na porównywaniedanych niemożliwe do wykonania „ręcznie” lub przy wykorzystaniu arkuszykalkulacyjnych. Wyjątkowość systemu Hurtowni Danych polega także na tym, żepobiera on informacje ze źródeł różnego rodzaju (takich jak np. bazy danych,czy pliki csv lub xls, które są automatycznie generowane przez systemyfunkcjonujące w ZTM) i łączy je w jednym w miejscu.
Czego analitycy ZTM mogą dowiedzieć się dzięki systemowiHurtowni Danych? Kilka kliknięć myszką pozwala na zbudowanie zapytania, dziękiktóremu otrzymać można informacje o takich aspektach jak, np.:
stopień napełnienia pojazdów konkretnej linii w wybranymmiejscu, czasie lub na odcinku trasy,
liczba wejść pasażerów na daną stację metra w określonymczasie z uwzględnieniem użycia wybranego rodzaju biletu,
porównanie liczby sprzedanych biletów pomiędzy wybranymilatami, miesiącami i dniami w podziale na kanały sprzedaży,
utrudnienia w ruchu pojazdów komunikacji miejskiej wwybranych dniach (lub innym okresie) wraz z informacją o czasie ichwystępowania,
najpopularniejsze godziny zakupu i kasowania biletów,
liczba, miejsce, czas i skala utrudnień wywołanych przezbagaże pozostawione w środkach komunikacji miejskiej,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
udział osób kupujących bilety w biletomatach mobilnych wogóle pasażerów korzystających z danej linii,
linie komunikacyjne, na których pojawiają się problemy zpunktualnością kursowania pojazdów,
trasy, na których tworzą się największe korki skutkująceopóźnieniami kursowania komunikacji miejskiej,
wielkość sprzedaży różnych rodzajów biletów w poszczególnychdzielnicach Warszawy i okolicznych gminach.
Jak zbudowana jest hurtownia danych w ZTM? Składa się ona zkilku „poziomów”. Pierwszy z nich jest obszarem roboczym – ładowane są do niegodane ze źródeł w niezmienionej formie. Następnie przechodzą one procesweryfikacji pod kątem jakości i zapisywane są w warstwie hurtowni. Na niej zkolei opiera się warstwa analityczna, na której przygotowywane są raporty.Wygląd, rozmiar i objętość poszczególnych raportów zależą od potrzebyanalityków i pracowników ZTM.
„