Holandia pod presją emisji: Wstrzymane inwestycje – ograniczona prędkość

infotrans
15.11.2019 10:30

Holenderski rząd zmaga się z kryzysem od maja, gdy sądowo wstrzymanezostały tysiące projektów budowlanych. Powodem jest wieloletnie przekraczanieprzez kraj unijnych norm dot. emisji tlenków azotu.

Zakazem prac dotkniętych zostało ponad 18 tys. budów, m.in.lotnisk, autostrad, farm wiatrowych czy domów mieszkalnych. Lokalny instytutbadawczy EIB wskazał, że zatrzymanie prac spowoduje ok 8-procentowy spadekprodukcji budowlanej do 2021 r., a zagrożonych likwidacją jest ponad 40 tys.miejsc pracy.

W ostatnich latach zezwolenia na budowę udzielane były tylkofirmom i rolnikom, którzy zobowiązywali się do minimalizacji oddawania azotu dośrodowiska po zakończeniu projektu.

Rząd planuje kolejne metody na zejście poniżej unijnychlimitów emisji.

Do 100 km/h

Premier Holandii Mark Rutte ogłosił w środę obowiązujące od2020 r. w całym kraju ograniczenie prędkości do 100 km/h. To część środkównadzwyczajnych wprowadzonych w obliczu przekraczania norm UE dot. emisjizwiązków azotu – podała agencja Reutera.

„To fatalne posunięcie, nikomu się to nie podoba, alesłuży czemuś ważniejszemu” – powiedział o ograniczeniu prędkości Rutte.Dodał, że decyzję podjęto, żeby uratować miejsca pracy.

Emisje tlenków azotu (NOx) do atmosfery pochodzą w dużejczęści z wykorzystywania samochodów osobowych i ciężarowych, a zwłaszcza zpojazdów budowalnych z napędem Diesla. Innym źródłem NOx są hodowle bydła. Azotw ziemi i wodzie przyjmuje zaś postać azotanów. Obecne m.in. w nawozach iściekach związki powodować mogą m.in. nieestetyczne i mogące wyrządzić szkodyzakwity alg w zbiornikach wodnych – przypomniała agencja.