GZM formalizuje przejęcie organizacji komunikacji

infotrans
15.10.2018 10:39

Uchwały zakładającem.in. przejęcie przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię zadań dotychczasowychorganizatorów komunikacji miejskiej na jej terenie przyjęło w poniedziałekzgromadzenie GZM.

W efekcie od 2019 r. jedynym organizatorem ma stać sięMetropolia. Jak powiedział podczas obrad przewodniczący zarządu GZM KazimierzKarolczak, to finał ponadrocznych prac związanych z przejęciem transportu przezMetropolię. „Wychodzi na to, że wszystko to, o czym mówiliśmy, uda nam sięsprawnie zrealizować i od pierwszego stycznia (2019 r.) Metropolia byłaby jużorganizatorem transportu na swoim obszarze” – wskazał.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od stycznia br. w całej Metropolii obowiązują m.in. wspólnycennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzechdotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Odkwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZMutworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej tereniefunkcję organizatora komunikacji od dotychczasowych organizatorów.

Obecnie, poza nowym ZTM, funkcjonuje ich w Metropoliiczterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego(KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach(MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także – odrębnie – gminaRudziniec.

W maju br. zgromadzenie GZM przyjęło m.in. uchwałyrozpoczynające przejmowanie przez GZM zadań organizowania publicznegotransportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich od KZK GOP oraz MZKP iprzewidujące zawarcie z tymi podmiotami stosownych porozumień.

Podczas poniedziałkowej sesji zgromadzenia GZM – ostatniej wtej kadencji samorządu – członkowie Metropolii przyjęli kolejne uchwały.Odnośnie MZKP przewidują one: przejęcie przez GZM wykonywanego dotąd przez MZKPzadania wykonywania gminnych przewozów pasażerskich i zawarcia w tej sprawiestosownego porozumienia, a także wyrażenie zgody na przeniesienie praw iobowiązków tego Związku na Metropolię.

Podobna uchwała dotyczy zgody na przeniesienie na GZMwszystkich praw i obowiązków KZK GOP. Inna uchwała przewiduje, że jednostkabudżetowa Tychów – tamtejszy MZK – stanie się jednostką budżetową Metropolii.

Kolejne uchwały zakładają zawarcie porozumień międzyMetropolią, a leżącymi poza jej granicami gminami Żory, Rybnik, Łazy orazCzerwionka-Leszczyny ws. organizacji przez GZM przewozów pasażerskich na ichterenie. W tym wypadku chodzi o linie dotychczasowych organizatorów z terenuMetropolii, przebiegające przez obszar samorządów spoza jej obszaru.Porozumienia umożliwią współfinansowanie przez te samorządy ww. połączeń, którebędzie organizowała GZM.

Zgodnie z założeniami Metropolia docelowo przejmie wszystkieumowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów.Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowych umówprzewoźników z obecnymi organizatorami.

Przyjęte w maju pierwsze uchwały zgromadzenia Metropoliidotyczyły m.in. zgód na zawarcie przez zarząd GZM porozumień z organizatoramiokreślających: sposób finansowania zadań, zawierania umów o świadczenie usługoraz sprawy majątkowe. Kolejnym krokiem formalnym stały się podjęte już uchwałyorganizatorów o zgodzie na przejęcie ich zadań przez Metropolię. Teraz zgodziłasię na to Metropolia.

W całej procedurze do listopada br. dotychczasowiorganizatorzy komunikacji przygotują plany finansowe, które określąprzyszłoroczne składki gmin na to zadanie. Plany te powstają niezależnie – nagruncie dotychczasowego funkcjonowania poszczególnych organizatorów.

Jak sygnalizowali wcześniej przedstawiciele ZTM z jednejstrony taką drogę wymusza ustawa o związku metropolitalnym w woj. śląskim, napodstawie której działa Metropolia. Z drugiej strony to konieczne na wypadekewentualnego, np. po wyborach, zatrzymania i cofnięcia uruchomionego jużprocesu przekazywania komunikacji do GZM.

Przygotowanie odrębnych planów finansowych spowoduje, że od1 stycznia 2019 r. zmiana organizatora komunikacji nie będzie odczuwalna dlapasażerów. Plany powstają bowiem na podstawie działalności dotychczasowychorganizatorów. Dopiero po scaleniu ich zadań przez metropolię będzie mogłodochodzić do zmian np. w zakresie kształtu czy częstotliwości połączeń.

Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadańpublicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiejpostulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacjipublicznej. Po zrealizowaniu tego założenia w przyszłości do metropolitalnejsieci komunikacyjnej ma zostać włączona także kolej.