GZM daje więcej transportowych możliwości
Ponad 100 osób wzięłoudział w sosnowieckiej debacie dotyczącej Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii. Tematów było mnóstwo, ale wnioski po krótkim okresie funkcjonowaniaGZM są bardzo budujące.
#TuMetropolia to cykl debat, które organizujeGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a Sosnowiec jest drugim po Katowicachmiastem, w którym mogliśmy rozmawiać o mającej niewiele ponad miesiącmetropolii.
Mimo krótkiego stażu, już teraz widać pierwsze efektywspółpracy, a przede wszystkich chęć do działania. – Metropolia to pozytywnaenergia i chęć współpracy, której nikt dawno nie obserwował. Sami prezydenci sązdziwieni, że tematy, których nie dało się ruszyć latami, są załatwiane w kilkamiesięcy – to m.in. wspólna taryfa komunikacyjna (dzięki niej na jednym bileciemożemy przejechać np. z Sosnowca do Tychów – przyp. red.). Wierzę, że gdydobrze wykorzystamy pierwsze miesiąca, a może lata współpracy, to będziemymieli trwałą podstawę do gonienia innych metropolii, aby wykorzystywaćpotencjał miast, kapitał ludzki. Każde miasto naszej metropolii, porównując siędo innych, typu Kraków, Wrocław, samodzielnie nie jest w stanie konkurować, alerazem powinniśmy sobie dać radę. Dotychczas działano na własny rachunek, ametropolia jest po to, aby potencjał uwolnić – potencjał miejsca idwumilionowej aglomeracji – przyznał Kazimierz Karolczak, przewodniczący G-ZM.
Miasta jednym głosem
Jednym z wiodących tematów, wynikającym również z uprawnieńnowej metropolii, był transport. Wśród planów jest całkowita zmiana siatkipołączeń, która dzisiaj jest archaiczna i w dużym stopniu nie odpowiadapotrzebom mieszkańców. – Przykładem niech będzie sosnowiecka strefa przemysłowaprzy S1, która zatrudnia 7-8 tysięcy osób. Walka o autobus, który skomunikujete tereny, trwała pół roku. Jeszcze parę miesięcy temu nie mieliśmy tam żadnegopołączenia! Takich miejsc mamy dziesiątki: autobusy jeżdżą do miejsc, gdziezakładów pracy już nie ma, a nie jeżdżą tam, gdzie one są, bądź gdzie powstałynowe osiedla. Dlatego chcemy stworzyć nową siatkę połączeń – to wielkiewyzwanie – mówi prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.
Jest o czym rozmawiać
Pierwsze prace metropolii skupiły się na transporcie. Siatkapołączeń, o której mówił prezydent Chęciński, musi być dostosowana do przemian,jakie zaszły w miastach. Jak przyznaje Kazimierz Karolczak, chodzi także o to,aby mieszkańcy „wyszli na przystanek i nie musieli studiować rozkładów jazdy izastanawiać się kiedy przyjedzie autobus”.
Zmiany komunikacyjne
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jedną z nowości są darmowe przejazdy dla osób do 16. rokużycia. Pomysł ten spotkał się z jednej strony z pozytywnym odzewem, a z drugiejz krytyką. – Zgoda, to częstokroć są dzieci, które jeszcze nie korzystają ześrodków transportu, ale naszym celem było także pokazanie im, że gdy budująswoje nawyki, przemieszczają się do kina, na basen czy w inne miejsca, abyzobaczyli, że dzięki komunikacji publicznej jest to łatwe i wygodne. Gdy będąstarsi i podejmą pracę, chcemy aby wtedy pomyśleli „jest transport, po comam jechać samochodem” – przyznał Kazimierz Karolczak.
Kolejnym ogromnym wyzwaniem przed G-ZM jest stworzenie koleimetropolitalnej. Tu jednak przeszkoda może być dużo większa. – Kiedy mieszkańcyaglomeracji będą jeździć pociągami? Jak będą pociągi, a kiedy będą pociągi? Jakbędą tory. Parę miesięcy temu polski rząd zmienił program rozwoju kolejnictwa iwziął 4 miliardy z kolei metropolitalnej. Obecnie tory są przeciążone, więc bezwielkich inwestycji niewiele możemy zrobić. Dzisiaj natomiast PKP chwalą się,że zaoszczędziły właśnie 4 mld – pasuje idealnie, a to jest potrzebnewojewództwu, bo tutaj się dusimy, tutaj nie da się jeździć – mówił prezydentSosnowca.
Tematów poruszonych w trakcie debaty był mnóstwo, m.in.tramwaj metropolitalny, buspasy, połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach,promocja metropolii, rewitalizacja terenów pokopalnianych, kierunki rozwojugospodarczego, rozwój społeczno-ekonomiczny czy też wspólne zakupy wody.
Galeria zdjęć jest dostępna TUTAJ. Całą debatę możnaobejrzeć na facebookowym profilu metropolii.
„