Gospodarka niskoemisyjna to cel nadrzędny UE
Komisja Europejska przedstawiła 20 lipca pakiet środków wcelu przyspieszenie przejścia wszystkich sektorów gospodarki w Europie nagospodarkę niskoemisyjną.
Komisja stara się utrzymać konkurencyjność UE w światowymmodelu społeczno-gospodarczym zmieniającym się pod wpływem impulsu do przejściana nowoczesną i niskoemisyjną gospodarkę, jaki stworzono w porozumieniuparyskim w sprawie zmiany klimatu. Dzisiejsze wnioski oferują państwomczłonkowskim jasne i sprawiedliwe zasady przewodnie, które pomogą imprzygotować się na przyszłość i utrzymać konkurencyjność Europy. Stanowi tointegralny element unii energetycznej i perspektywicznej politykiprzeciwdziałania zmianie klimatu.
W 2014 roku UE podjęła wyraźne zobowiązanie: aby wspólniezmniejszyć, do 2030 r., emisje gazów cieplarnianych we wszystkich sektorachgospodarki o co najmniej 40%. w porównaniu z poziomem z 1990 r. W dzisiejszychwnioskach przedstawiono wiążące roczne cele w zakresie emisji gazówcieplarnianych w państwach członkowskich na lata 2021-2030 w sektorachtransportu, budownictwa, rolnictwa, odpadów, użytkowania gruntów i leśnictwa,ponieważ działania w tych sektorach przyczyniają się do działań UE w dziedzinieklimatu. Nowe ramy opierają się na zasadach sprawiedliwości, solidarności,opłacalności i integralności środowiskowej. Kwestia ta dotyczy wszystkichpaństw członkowskich, ponieważ to one będą decydowały o sposobie realizacjiśrodków służących osiągnięciu uzgodnionego celu na 2030 r. Komisja przedstawiarównież strategię dotyczącą mobilności niskoemisyjnej, w której wyznaczakierunek rozwoju ogólnounijnych środków w zakresie pojazdów nisko- ibezemisyjnych oraz alternatywnych paliw niskoemisyjnych.
Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za unię energetycznąMaroš Šefčovič stwierdził:
„Uniaenergetyczna przynosi efekty. Dzięki zaproponowanej w ubiegłym roku reformiesystemu handlu uprawnieniami do emisji oraz dzisiejszemu wnioskowi w sprawiecelów w zakresie emisji gazów cieplarnianych w państwach członkowskich ramypolityki klimatyczno-energetycznej do 2030 roku zostaną utwierdzone wprawodawstwie. Wprowadzamy również nasz system transportu na drogę do zerowychemisji. Dzisiejszy pakiet pokazuje, że wszystkie nasze strategie polityczne sąpodporządkowane osiągnięciu konkurencyjnej, niskoemisyjnej gospodarki o obieguzamkniętym, którą obiecaliśmy w strategii unii energetycznej.”
Z kolei wiceprzewodniczący Komisji ds. zatrudnienia,wzrostu, inwestycji i konkurencyjności Jyrki Katainen oświadczył:
„Niniejsza strategiadotyczy kwestii wykraczających poza problematykę transportu i emisji. Należy jąpostrzegać jako kolejny element naszych starań o modernizację gospodarkieuropejskiej i wzmocnienie rynku wewnętrznego. Zdefiniowano w niej priorytetowedziałania, które pomogą w zapewnieniu mobilności niskoemisyjnej orazprzedstawiono wyraźne wytyczne dla przyszłych inwestorów. Strategia przyczyniasię do osiągnięcia naszych celów, które pozostają niezmienione ? pragniemystworzyć warunki umożliwiające przemysłowi większą konkurencyjność orazzapewnić miejsca pracy wysokiej jakości.”
Komisarz UE do spraw polityki klimatycznej i energetycznejMiguel Arias Ca?ete powiedział:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„UE wyznaczyłasobie ambitny cel redukcji emisji. Jestem przekonany, że możemy go osiągnąćdzięki wspólnym wysiłkom wszystkich państw członkowskich. Proponowane krajowewiążące cele są sprawiedliwe, elastyczne i realistyczne. Stanowią właściwązachętę do uwolnienia inwestycji w sektorach transportu, rolnictwa, budownictwai gospodarowania odpadami. Dzisiejsze wnioski to dowód, że odrobiliśmy pracędomową i że dotrzymujemy obietnic.”
Komisarz UE ds. transportu Violeta Bulc powiedziała:
„Transportodpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Europie i jest głównąprzyczyną zanieczyszczenia powietrza. Uzyskanie mobilności niskoemisyjnej mazatem kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych UE orazpoprawy jakości życia w miastach. Jest to również okazja do modernizacjigospodarki UE i utrzymania konkurencyjności europejskiego przemysłu. Strategia,którą dzisiaj przyjęliśmy, przedstawia plan działania na rzecz mobilnościniskoemisyjnej i stanie się bodźcem do tej zmiany.”
Unia podjęła już starania, aby dostosować inwestycjeprywatne do celów w dziedzinie klimatu i zasobooszczędności. Instrumentyfinansowe UE w znacznym stopniu przyczyniają się do walki ze zmianą klimatu.Ponad 50% zatwierdzonych dotychczas inwestycji jest związanych z działaniami wdziedzinie klimatu. W ramach planu inwestycyjnego dla Europy Europejski Funduszna rzecz Inwestycji Strategicznych jest na dobrej drodze do uruchomienia conajmniej 315 mld euro w postaci dodatkowych inwestycji w gospodarkę realną dopołowy 2018 r. Ponadto Komisja aktywnie działa na rzecz zapewnienia, by obecnewydatki budżetowe uwzględniały cele klimatyczne. Co najmniej 20% obecnegobudżetu UE ma wyraźny wymiar klimatyczny.
„