Gorzów chce zoptymalizować sieć połączeń. Zadanie dla PTC
Gorzów Wielkopolski chce dostosować swoją sieć komunikacyjną do poczynionych inwestycji.
W ciągu 32 tygodni ma powstać dokument pod nazwą „Aktualizacja optymalizacji układu sieci komunikacji miejskiej w Gorzowie Wlkp. oraz na terenie gmin sąsiadujących, z którymi miasto zawarło porozumienie komunalne – dostosowanie do aktualnych założeń inwestycyjnych”. Umowa na sporządzenie takiego dokumentu została podpisana z firmą: Marcin Gromadzki Public Transport Consulting, a jej wartość opiewa na 453 870,00 PLN brutto.
Obowiązki wykonawcy
W ramach realizacji umowy wybrany wykonawca zobowiązany jest m.in. do:
- przeprowadzenia badań wielkości i struktury popytu na usługi przewozowe w całej sieci komunikacji miejskiej w Gorzowie Wlkp. oraz gminach, z którymi miasto zawarło porozumienie komunalne, w zakresie świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego, w ramach których wykonawca: zrealizuje badania wielkości popytu, którymi objęte zostaną wszystkie kursy wykonywane na poszczególnych liniach w reprezentacyjne dni powszednie oraz w soboty i w niedziele; dostarczy informacje o wielkości oraz rozkładzie przestrzennym i czasowym popytu na usługi przewozowe w segmencie linii miejskich i podmiejskich; w segmencie linii miejskich określi strukturę popytu i wykorzystanie biletów okresowych; w segmencie linii podmiejskich, na odcinkach poza granicami miasta, określi strukturę popytu i wykorzystanie biletów okresowych oraz przychodowość, w tym obliczy wyniki finansowe generowane przez te linie w przekroju każdej z obsługiwanych jednostek administracyjnych poza miastem Gorzowem Wlkp.; określi wpływ pandemii na ograniczenia w korzystaniu z transportu publicznego,
- przeprowadzenia, na podstawie uzyskanych wyników badań, analizy obecnego układu sieci komunikacji miejskiej na terenie miasta Gorzowa Wlkp. i gmin sąsiadujących, z którymi miasto Gorzów Wlkp. zawarło porozumienie w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego,
- opracowania koncepcji układu sieci komunikacji miejskiej charakteryzującego się efektywnością oferty przewozowej w zakresie wykorzystania projektowanej zdolności przewozowej ze szczególnym uwzględnieniem w szczególności: weryfikacji obecnego modelu komunikacji i przedłożenia optymalnego rozwiązania charakteryzującego się określonymi interwałami czasowymi dla miasta tej wielkości oraz propozycją pracy eksploatacyjnej. Wykonawca uwzględni przy tym system oparty na przesiadkach, system bez przesiadek lub model mieszany ze stosowną rekomendacją. W ramach tego opracowania wykonawca jest zobowiązany do przedstawienia propozycji uruchomienia nowych linii komunikacyjnych lub zmian tras istniejących linii komunikacyjnych pod postacią opisów i schematów tras (osobno dla linii autobusowych i osobno dla linii tramwajowych) wraz z dokładną analizą, uzasadniającą potrzebę realizacji proponowanych zmian,
- opracowania wytycznych do rozkładów jazdy dla całej sieci komunikacyjnej wraz z zaleceniami do ich planowania,
- przygotowania rozkładów jazdy z uwzględnieniem obowiązujących oznaczeń handlowych linii komunikacyjnych, w tym ich ewentualne uporządkowanie,
- wskazania najistotniejszych z punktu widzenia obsługi pasażerskiej, przystanków, na których rozkłady jazdy powinny być skoordynowane przy jednoczesnej optymalizacji pracy eksploatacyjnej oraz przebiegu tras,
- przeprowadzenia wizji lokalnej w przypadku zmiany przebiegu dotychczasowych lub wytyczenia nowych tras linii autobusowych, wymagających uruchomienia nowych lub dodatkowych przystanków,
- udziału w minimum 2 spotkaniach roboczych, na których przedstawiane i analizowane będą proponowane rozwiązania w zakresie optymalizacji sieci, rozkładów jazdy oraz taryfy biletowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plus badania
Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia firma Mracin Gromadzki Public Transport Consulting rozpoczęła badania wielkości i struktury popytu na usługi przewozowe w Gorzowie i okolicznych gminach. Do końca maja w autobusach i tramwajach będzie można spotkać ankieterów, którzy policzą, ile osób i w jaki sposób korzysta z komunikacji miejskiej.
W pierwszym etapie badań zostanie sprawdzone, ile osób korzysta z poszczególnych linii w różne dni tygodnia. W kolejnym ankieterzy sprawdzą w autobusach i tramwajach, jakimi biletami posługują się pasażerowie. Każdy z ankieterów będzie posiadał legitymację i upoważnienie.
Dzięki badaniom w dokumencie pn. „Aktualizacja optymalizacji układu sieci komunikacji miejskiej w Gorzowie Wlkp. oraz na terenie gmin sąsiadujących, z którymi miasto zawarło porozumienie komunalne - dostosowanie do aktualnych założeń inwestycyjnych", zostanie przeprowadzona analiza dotychczasowego układu sieci komunikacji miejskiej i zaproponowana koncepcja jej ulepszenia.
To już kolejne w tym roku badania transportowe. Zakończyły się właśnie badania preferencji komunikacyjnych w gminach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa. Obejmowały one ankiety dla dorosłych, młodzieży i dzieci, wywiady indywidualne i grupowe oraz warsztaty diagnostyczne. Ich wyniki zostaną wykorzystane do opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiego MOF GW. Oba dokumenty posłużą do stworzenia docelowej koncepcji poruszania się po Gorzowie i okolicy, uwzględniającej potrzeby mieszkańców i możliwości finansowe samorządu.