Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia z budżetem na 2018 r.
UruchomienieMetropolitalnego Funduszu Solidarności to jeden z głównych projektówinwestycyjnych budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2018 r. Wkolejnych latach GZM zaangażuje się m.in. w rządowy program bezemisyjnego transportupublicznego.
Podczas wtorkowej sesji zgromadzenia metropolii tworzący jąsamorządowcy przyjęli uchwały m.in. ws. budżetu GZM na 2018 r. i wieloletniejprognozy finansowej na lata 2018–2023.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej dla tego regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej części woj.śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować sięm.in. transportem i planowaniem przestrzennym.
Do końca 2017 r. Związek dysponuje budżetem w wysokości ok.12,3 mln zł. W przyszłym roku, czyli pierwszym faktycznej działalności, wedługprzyjętej uchwały budżetowej dochody mają wynieść 362,5 mln zł (327,8 mln zł zudziału w podatku PIT i 32,8 mln ze składek członkowskich), a wydatki 192,4 mlnzł (w tym inwestycje i zakupy inwestycyjne 131,7 mln zł).
Nadwyżka w wysokości 170,2 mln zł ma zostać przeznaczona nawydatki majątkowe w następnych latach.
Spośród wydatków majątkowych kwota 139,4 mln zł ma trafić natransport i łączność. Z tej puli 100 mln zł ma zostać zabezpieczonych jakodotacja celowa na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych gminczłonkowskich – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami utworzeniaMetropolitalnego Funduszu Solidarności.
We wtorkowej dyskusji zarząd GZM wnioskował, aby samorządy wpięciu okręgach metropolii przygotowały na razie listy projektów wykorzystującew nich po 12 mln zł, czyli łącznie 60 mln zł – jeszcze do dyskusji. Pozostałakwota ma służyć zwiększeniu możliwości korzystania przez metropolię zpreferencyjnych źródeł finansowania dużych inwestycji w kolejnych latach.
Ponadto w budżecie GZM 12 mln zł ma zostać przeznaczonych nazakup przez tyskiego organizatora komunikacji kasowników umożliwiającychwłączenie go w system Śląskiej Karty Usług Publicznych – obsługującykomunikację miejską w większej części metropolii. 9 mln zł ma trafić nazaakceptowane już przez samorządy finansowanie bezpłatnych przejazdów dlauczniów szkół podstawowych, a 1 mln zł – na finansowanie bezpłatnego transportuw tzw. dni smogowe.
Funkcjonowanie jednostki pod nazwą Zarząd TransportuMetropolitalnego, która docelowo ma być organizatorem transportu w całej metropoliima kosztować w 2018 r. 2,7 mln zł. Metropolia będzie też współfinansowała kwotą3,1 mln zł powstające już dla niej studium transportowe.
Ponadto 300 tys. zł zapisano pod kątem sfinansowania planuzrównoważonego transportu dla obszaru metropolii – zakłada się tu m.in.opracowanie koncepcji budowy szybkiej kolei metropolitalnej. 100 tys. zł makosztować koncepcja wydzielenia buspasów. 230 tys. zł przewidziano m.in. naprojekty rozwiązań sprzyjających rozwojowi pojazdów autonomicznych czywspólnych standardów rowerowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po stronie dochodowej zapisano m.in. szacowane 1,5 mln złwpływów z biletów związanych z uruchomieniem w 2018 r. przez Zarząd TransportuMetropolitalnego połączeń autobusowych do Lotniska Katowice w Pyrzowice. Kosztzorganizowania transportu do Pyrzowic oszacowano na 5 mln zł. 6 mln zł założonona projekt Roweru Metropolitalnego.
Utrzymanie urzędu metropolitalnego ma kosztować 18,9 mln zł;na promocję GZM przewidziano 10,1 mln zł.
Zgodnie z założeniami wieloletniej prognozy w 2019 r.dochody metropolii mają wynieść 376,6 mln zł, w 2020 r. – 391,3 mln zł, w 2021r. – 405,9 mln zł, w 2022 – 421,7 mln zł, a w 2023 r. – 438,1 mln zł. Wśródprzewidzianych w prognozie przedsięwzięć są m.in. stworzenie strategii rozwojuGZM (lata 2018-2021 – za 5,5 mln zł), stworzenie studium uwarunkowań ikierunków zagospodarowania (lata 2018-2020 – za 8 mln zł) i zakup systemuinformatycznego do planowania połączeń komunikacyjnych (lata 2018-2019 – za 700tys. zł).
W prognozie uwzględniono m.in. przejęcie przez GZM odobecnego organizatora komunikacji w większej części regionu – KZK GOP – rolipartnera w programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dot. bezemisyjnegotransportu publicznego. Wkład własny metropolii w to planowane do 2023 r.przedsięwzięcie w wysokości 15 proc. ma kosztować 116,4 mln zł.
We wtorek samorządowcy GZM zdecydowali też o przejęciu prawi obowiązków protoplasty metropolii – działającego przez 10 lat jako związekkomunalny Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Trzynaście jego miastczłonkowskich zdecydowało już o likwidacji tej organizacji z końcem br. Wlistopadzie zgromadzenie GZM uchwałą wyraziło intencję przejęcia praw iobowiązków likwidowanej organizacji, m.in. wobec potrzeby zachowania tzw.trwałości jej projektów unijnych.
Na wtorkowe południe w tymczasowej siedzibie GZM wKatowicach zaplanowano podpisanie porozumienia w sprawie wprowadzenia wspólnejmetropolitalnej taryfy na bilety jednorazowe. Ma to być kolejny krok w stronęintegracji transportu publicznego na terenie GZM.
„