Gordalina, czyli tramwaj wodny w Pile

infotrans
04.06.2014 13:47

Pierwszy tramwaj wodny w Pile pływa od soboty po rzece Gwdzie. Statek, który może jednorazowo przewozić 12 osób, kupiono za 271 tys. zł. Projekt tramwaju wodnego jest współfinansowany przez UE. Statek kursuje na trasie o długości 5,5 km. Przystanek początkowy wyznaczono na przystani przy moście Wł. Łokietka, natomiast przystankiem końcowym jest przystań pod mostem przy ul. Zygmunta Starego. Na trasie znajdują się dwa przystanki pośrednie. W zależności od warunków hydrologicznych (stan wody w rzece) Kapitan będzie każdego dnia podejmował decyzję o wariancie rejsu (rejsy są oznaczone kolorami: zielony, czerwony i niebieski). Według planów tramwaj wodny ma pływać od 1 maja do 15 września każdego roku, zgodnie z wcześniej ustalonym rozkładem rejsów. W wakacje odbywać się będą one codziennie, natomiast poza nimi – od piątku do niedzieli. Przystanie wyposażono m.in. w ławki, siłownie na wolnym powietrzu oraz leżaki. Bilety na rejs będą sprzedawane na statku, zgodnie z taryfą i katalogiem ulg, obowiązującym w komunikacji miejskiej:

– bilet normalny –2,70 zł
– bilet ulgowy –1,35 zł
Zadanie żeglugowe wykonywane będzie statkiem dwukadłubowym, jednopokładowym, z napędem silnikiem spalinowym benzynowym o imieniu „GORDALINA”. Nazwa została wybrana drogą konkursu, a Gordalina to stara nazwa prawego (zachodniego) ramienia Gwdy, opływającego pilską wyspę oraz byłego pilskiego kąpieliska, zlokalizowanego w okolicach obecnego Starostwa Powiatowego.
Zadanie żeglugowe wykonywane będzie statkiem dwukadłubowym, jednopokładowym, z napędem silnikiem spalinowym benzynowym o imieniu `GORDALINA`.
Jak powiedział prezydent Piły Piotr Głowski, uruchomienie tramwaju to jeden z pomysłów na 'otwarcie miasta na rzekę’. Statek ma być nie tylko dodatkowym środkiem transportu dla mieszkańców, ale i atrakcją turystyczną. -’To nie tylko kwestia uruchomienia statku, ale również pokazywania ludziom, że można korzystać na co dzień z rzeki. Dla wielu mieszkańców to także okazja do spojrzenia w inny sposób na swoje miasto. Tramwaj miejski będzie działał na zasadach komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim będzie atrakcją turystyczną’ – powiedział. Głowski dodał, że podczas prac nad powstaniem tramwaju miasto wzorowało się na podobnych rozwiązaniach zastosowanych m.in. w Bydgoszczy oraz w miastach holenderskich. W Bydgoszczy tramwaj wodny uruchomiono w 2004 roku;turyści mają do wyboru trzy trasy. 'Tramwaj wodny nie jest uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Ma zdecydowanie walor turystyczny. W 2012 roku z tramwaju skorzystało ponad 30 tys. osób, natomiast przed rokiem 34 tys. pasażerów’ –poinformowała Małgorzata Kruszczyńska z Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Jak dodała, kursy tramwaju cieszą się szczególnym zainteresowaniem w czerwcu, kiedy szkoły i przedszkola organizują wycieczki. Dużo chętnych jest też latem, gdy do Bydgoszczy przyjeżdżają turyści.