Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Google o komunikacji w czasie pandemii: Polska

infotrans
05.04.2020 16:00

Koncern Google udostępnił raporty o mobilności społecznej,które mogą być wsparciem dla służb medycznych w walce z pandemią Covid-19.

Mogą one posłużyć do analizy zmian, jakie w różnych krajachzachodzą wraz ze wprowadzaniem ograniczeń w przepływie osób oraz zaleceńdotyczących np. pracy zdalnej.

Jak poinformował w rozmowie z PAP przedstawiciel firmy,zagregowane i zanonimizowane dane dotyczą 131 krajów, w tym Polski.

Sześć kategorii

Dostępne w raportach dane prezentowane są w ujęciu kilkutygodni, a najnowsze informacje są gromadzone w przedziale czasowym ostatnich48-72 godzin w sześciu kategoriach:

  • ruch w centrach handlowych i miejscach rozrywki i rekreacji,

  • ruch w sklepach spożywczych i aptekach;

  • ruch w parkach,

  • częstotliwość odwiedzania punktów przesiadkowych komunikacjimiejskiej,

  • ruch do miejsc pracy,

  • ruch w obszarach zamieszkania.

Można z nich wyczytać m.in., jak zmieniły się nasze zwyczajew związku z zaleceniami dotyczącymi np. pracy zdalnej, nowymi wytycznymiodnośnie przebywania w sklepach i aptekach, i tymczasowymi zakazami odwiedzaniaparków i obszarów rekreacyjnych. Statystyki określają tendencje ruchu naróżnych obszarach według podziału na kategorie, takie jak centra handlowe,tereny rekreacyjne, apteki, parki, punkty przesiadkowe komunikacji miejskiej,miejsca pracy i dzielnice mieszkalne.

Transport w regionie

Nas oczywiście najbardziej interesuje kategoria „częstotliwośćodwiedzania punktów przesiadkowych komunikacji miejskiej”. Ze zgromadzonychtutaj danych dla Polski wynika m.in., że częstotliwość odwiedzania punktówprzesiadkowych komunikacji miejskiej w czasach koronawirusa zmalała w kraju aż o71 proc.

Dla porównania – u naszych sąsiadów dane z tej kategorii wyglądająnastępująco:

  • Niemcy: -68%;

  • Czechy: -61%;

  • Słowacja: -61%;

  • Litwa: -63%;

  • Szwecja: -36%.

Niestety Google nie udostępnia danych dla Białorusi, Rosji iUkrainy. A szkoda.

Metodyka Googla

Raporty zostały zbudowane w oparciu o zagregowane,zanonimizowane dane osób, które w ustawieniach konta Google włączyły funkcjęrejestrowania historii lokalizacji (domyślnie wyłączonej; jej aktywowaniewymaga świadomej decyzji).

Google zastrzega,że nie prezentuje w zestawieniach liczby bezwzględnej odwiedzin w danymmiejscu. W celu ochrony prywatności użytkowników usług Google'a zadbano o to,by w ramach raportów nie były udostępniane dane takie, jak lokalizacjakonkretnych osób, zapisane w ich usługach kontakty lub pokonywane przez nietrasy.