Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Głogów: Bilet elektroniczny w komunikacji miejskiej

infotrans
06.02.2008 12:06

Blisko 8 mln zł kosztowała modernizacja komunikacji miejskiej w Głogowie (Dolnośląskie). Ostatnim etapem projektu było wprowadzenie od lutego pierwszego na Dolnym Śląsku biletu elektronicznego. Modernizacja komunikacji miejskiej rozpoczęła się w 2006 r. 'Pierwszym etapem były prace w ciągu dróg, w tym m.in. budowa nowych zatok dla autobusów i nowej pętli. W drugim etapie, czyli na przełomie lat 2006/2007 zakupiliśmy 5 nowych autobusów’ – powiedział PAP we wtorek Piotr Poznański z wydziału rozwoju w urzędzie miasta w Głogowie.
Trzeci etap modernizacji trwał od połowy 2007 r. do stycznia 2008. W jego ramach powstał tzw. system monitoringu i zarządzania autobusami oraz wprowadzono system biletu elektronicznego.
System monitoringu pozwala m.in. dzięki nadajnikom GPS stale określać pozycje autobusu. 'Ponadto w pięciu punktach w mieście stanęły specjalne tablice informacyjne dla pasażerów, na których dokładnie widać gdzie obecnie znajduje się dany autobus, czyli także o której godzinie rzeczywiście przyjedzie’ – powiedział Poznański.
Natomiast wprowadzony 1 lutego system biletu elektronicznego pozwala pasażerom kupić dwa rodzaje kart okresowych: imienne lub na okaziciela. Karta może być też nośnikiem biletów jednorazowych.
’Z taką kartą następnie należy udać się punktów obsługi pasażera, zapłacić, a w systemie komputerowym nastąpi doładowanie. Korzystając z autobusów, po wejściu do pojazdu logujemy kartę przy czytniku, a z karty zostaje zdjęta odpowiednia suma, naliczona za przejazd’ – powiedziała PAP Anna Bryl, z Komunikacji Miejskiej w Głogowie. Głogowska Karta Miejska przypomina kartę bankomatową, a jej trwałość szacowana jest na 3 lata.
W Głogowie nadal można kupić też bilety jednorazowe, które nie wymagają posiadania karty. Jednak, jak dodała Bryl, taka możliwość będzie tylko do 30 czerwca. 'Po tym terminie pasażerowie, którzy np. rzadko korzystają z komunikacji miejskiej i nie chcą mieć karty, bilet jednorazowy będą mogli kupić tylko u kierowcy’ – powiedziała Bryl.
Całość prac kosztowała blisko 8 mln zł, z czego 75 proc. pochodziło ze środków unijnych. Jak zapowiedział Poznański, dotychczasowe modernizacje, mają być dopiero początkiem zmian. 'Mamy nadzieję, na dalsze dofinansowanie unijne. Chcielibyśmy jeszcze np. zwiększyć liczbę elektronicznych tablic informacyjnych i nadal wymieniać autobusy. Myślimy też o wprowadzeniu możliwości doładowywania biletu elektronicznego przez Internet’ – dodał.