Gliwicki ITS w ogniu pytań

infotrans
27.02.2012 22:38
23 lutego gliwicki ZDM zakończył przyjmowanie ofert w przetargu na wdrożenie projektu „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych Etap I część II”. Wcześniej Zarząd musiał przesunąć termin składania ofert z powodu aż 105. pytań dt. SIWZ zamówienia, które spowodowały konieczność dopracowania specyfikacji i także przesunięcia terminu na 23 lutego. Teraz czekamy na ogłoszenie wyników. Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest etap I część II zadania 8.3 –wykonanie włączenia do systemu 45 skrzyżowań na terenie Miasta Gliwice z niezbędną modernizacją, oraz zaprojektowanie i wyposażenie Centrum Sterowania Ruchem, zgodnie z projektem zgłoszonym w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach konkursu dla działania 8.3 „Rozwój inteligentnych systemów transportowych.” (POIiŚ) Zamówienie obejmuje:
– Instalację i uruchomienie punktów pomiarowych PP natężeń ruchu pojazdów na wlotach ulic w obszarze 16 skrzyżowań z sygnalizacjami świetlnymi zlokalizowanymi na terenie miasta Gliwice.
– Wdrożenie systemu automatycznego pobierania danych z punktów pomiarowych PP do systemu składowania danych i uruchomienie aplikacji udostępniającej dane o natężeniach ruchu pojazdów na kontrolowanych wlotach skrzyżowań na stanowiskach wizualizacji graficznej w Centrum Sterowania Ruchem, określonym sterownikom sygnalizacji świetlnej oraz na witrynie WWW.
– Wykonanie przebudowy technicznej skrzyżowań obejmującej: rozbudowę eksploatowanych sterowników, instalację detektorów pojazdów (wideo detekcja) i pieszych (przycisków dla pieszych), wymianę osprzętu sygnalizacji (maszty, sygnalizatory), aktualizację programów pracy sygnalizacji. Przebudowa skrzyżowań obejmuje instalację na 45 skrzyżowaniach kamer monitoringu miejskiego zapewniających obserwowanie obszaru wewnątrz skrzyżowań i na ich wlotach oraz zapewnienie przesyłu obrazów z kamer do Centrum Sterowania Ruchem w ZDM Gliwice ul. Płowiecka 31 i systemu składowania danych. Wykonawca rozbuduje system składowania danych do pojemności 300 Tb. Instalację na 45 skrzyżowaniach punktów dostępowych IT do sieci WiMAX oraz sieci zapasowej opartej na nieprzewodzącym impulsów elektrycznych medium transmisji o prędkości przesyłu danych minimum 4 x 1Gbit/s. Urządzenia punktów dostępowych IT winny być zainstalowane na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w obudowie aluminiowej lub nierdzewnej stalowej wraz ze sterownikiem sygnalizacji świetlnej i urządzeniami bezprzerwowego ich zasilania. Sieć WiMAX i zapasowa winna gwarantować możliwość zorganizowania minimum czterech podsieci zapewniających wymianę danych pomiędzy Centrum Sterowania Ruchem, sterownikami sygnalizacji świetlnej i systemem składowania danych.
– Wykonanie adaptacji i wyposażenia pomieszczeń Centrum Sterowania Ruchem w budynku ZDM Gliwice przy ulicy Płowiecka 31 oraz dostawy wyposażenia dla 6 stanowisk operatorskich oraz urządzeń wizualizacji sterowania ruchem na skrzyżowaniach.
– Dostawę i uruchomienie serwerów oraz stanowisk operatorskich w Centrum Sterowania Ruchem w ZDM Gliwice.
– Modernizację sterowników eksploatowanych na skrzyżowaniach zlokalizowanych na ciągach ulic: Tarnogórska –Opolska –Świętojańska, Wyszyńskiego–Strzody –Orlickiego–Portowa Wrocławska – Nowy Świat, Kościuszki –Andersa –Okulickiego, Chorzowskiej, Toszeckiej wraz z opracowaniem nowych programów pracy sygnalizacji zapewniających sterowanie ruchem z zachowaniem koordynacji liniowej na drodze krajowej lub sterowanie obszarowe adaptacyjne.
– Modernizację sterowników eksploatowanych na skrzyżowaniach zlokalizowanych na skrzyżowaniach trasy przejazdu linii autobusu A4 oraz dostawę urządzeń i oprogramowania dla Centrum Sterowania Ruchem zapewniającego usprawnienie przejazdu autobusu A4 przez skrzyżowania w obszarze miasta Gliwice.
Przypomnijmy, że w czerwcu 2011 r. została wdrożona pierwsza część pierwszego etapu budowy inteligentnego systemu zarządzania ruchem ulicznym w Gliwicach. Modernizacją objęto 15 skrzyżowań (głównie w ciągu ulic Pszczyńskiej i Rybnickiej, a także Kościuszki i Kosów). Przy sygnalizatorach zainstalowano m.in. zestaw specjalnych kamer.–„Na czym nam zależało? Po pierwsze –na przyspieszeniu przepływu ruchu w mieście, a po drugie –na ograniczeniu emisji spalin w centrum Gliwic –wyjaśniał wówczas Grzegorz Nitkiewicz, prezes zarządu miejskiej spółki Śląska Sieć Metropolitalna. –W końcu każdy z nas w większym czy mniejszym stopniu funkcjonuje w śródmieściu –czy to za dnia, czy to wieczorami. Wszyscy chcielibyśmy jednak oddychać świeżym powietrzem”–zauważa. Koszt realizacji całego (dwuetapowego) przedsięwzięcia ocenia się na prawie 30 mln zł. Unijna dotacja, na którą umowę podpisano 31 maja 2011 r., stanowić będzie 85% tej kwoty, a pozostałą część wyłoży miasto. W obu przetargach (cześć I i cześć II) jednym zastosowanym kryterium była cena.